Imac extern ssd låser sig

Permalänk
Medlem

Imac extern ssd låser sig

Har nyligen kört in yosemite på en extern ssd disk via usb3 använder deltacos kabinett för den.
Allt fungerar så det är inget fel på själva funktionen men problemet som jag har är att det låser sig till slut, kan flytta musen men den visar att den jobbar får den inte att köra igång igen utan måste slå av datorn och starta om då den snurrar igång som den ska snabbt och bra, hittar inga tecken på varför utan den går ett tag, 1 par timmar är inga problem, upplever att det händer oftare när den är aktiv.
Disken är klonad från den interna orginal hd'n och den stannade aldrig, men detta hände bara med ssd som extern start disk.
Har letat förgäves på nätet men inga tips.
Har funderat på om usb kopplar ur sig på nåt vis då jag haft externa backup hd's som tappat kontakt med datorn och omstart av hd's har fått det att fungera igen utan omstart av Dator.

Har en 27 Imac av 2013 års modell
ssd disk 250gb samsung EVO

Vore tacksam för hjälp tips och ideer.

mvh:Tony

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Är det nån som kör extern ssd med usb3 som fungerar bra?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Hojta om du löser det, då jag är inne på exakt samma lösning.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hojta om du löser det, då jag är inne på exakt samma lösning.

Hittade ingen lösning och sökte på många ställen tyvärr ingen som hade en bra lösning, jag har satt i min ssd i en macbook ist där den rullar på fint, nånstans inklusive mina egna tankar så tror jag att macen kopplar ifrån usb av nån anledning, hänt lika på min externa hd som jag kör backup på och står den utan att man kör på den tappar den kontakten med och jag måste sla av och på den igen, hur man ser till att hålla usb vid liv vet jag ej, kanske funkar bättre med nästa version El Capitan?? ändå läser man många som kör detta o e nöjda, ev att köra ssd via thunderbolt funkar bättre? farten kunde jag iaf inte klaga på då den funkade kalas så länge den var vid liv, hittar du en lösning är jag intresserad då ssd är så mycket bättre.

/Tony

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

@solifer68: iofs inte svar på frågan men kör sedan två år extern ssd via Thunderbolt på min 2011 iMac. Helt problemfritt och med ok prestanda. Kan det vara något med strömförsörjningen till USB-disken som strular?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiad:

@solifer68: iofs inte svar på frågan men kör sedan två år extern ssd via Thunderbolt på min 2011 iMac. Helt problemfritt och med ok prestanda. Kan det vara något med strömförsörjningen till USB-disken som strular?

Vet ej men tror inte strömförsörjningen är problemet, jag har testat att ha den inkopplad till usb på imacen , men har även provat att köra den från usb hubben jag har som har egen strömförsörjning och ska orka driva olika enheter.
Min tanke är att köpa ett thunderbolt chassie för att köra via den , men dessa är just nu lite dyra mot usb.

/Tony

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D