Permalänk

Söker specifikt testprogram för GPU

Det jag söker är något liknande Furmark (stöds ej av mitt kort) fast lite äldre som belastar kortet till 110% som jag kan köra aktivt i bakgrunden när jag kör Aquamark3. Detta extra program ska alltså inte vara ett snabbt test som tex 3dmark utan något som bara fortsätter köras tills det stängs ner även om det ligger i bakgrunden (utesluter ATITools artefakttest). Jag kör med ett ATI 7000 kort som stödjer directX 7 och OpenGL 1.3 så testet ska gå att köra på detta.

Sen undrar jag om det finns något sätt att allokera GPU prestanda som man gör med CPUn där man kan välja prioritet på olika applikationer?

EDIT: Nytt krav, applikationen ska inte vara i fullskärm då det hindrar från att starta Aquamark.

Permalänk
Medlem

hm, tyvärr inga tips.
Men av ren nyfikenhet, varför?

Permalänk
Medlem

Varför vill du köra ett DX-test samtidigt som Aquamark?
Det blir lättare att ge dig tips om du förklarar vad du vill uppnå.

Jag har för mig att i fullversionen för 3Dmark kan man ställa in att tester ska loopa.
Vill minnas att nature-testet för 3dmark 01 var populärt eftersom det var tyngre, men det kräver tyvärr DX8.

Du kan också få Quake 3 och UT99 att loopa ett timedemo.

Kyro släppte ett DX7-test som heter Villagemark, har för mig att det ska gå att loopa med.

Kanske finns det något lämpligt test ur 3Dmark 2000 du skulle kunna försöka loopa runt.
Går man in på äldre tester finns så klart 3Dmark99 och ZD 3D WinBench 2000.

Om inte annat kan du alltid ta dig en titt på gamla grafikkortsrecensioner där de benchar DX7.
Här är ett exempel:
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-8500,385.html

Skrivet av lanbonden:

Sen undrar jag om det finns något sätt att allokera GPU prestanda som man gör med CPUn där man kan välja prioritet på olika applikationer?

Mig veterligen har jag aldrig sett något sådant.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av Falcon:

hm, tyvärr inga tips.
Men av ren nyfikenhet, varför?

Skrivet av sniglom:

Varför vill du köra ett DX-test samtidigt som Aquamark?
Det blir lättare att ge dig tips om du förklarar vad du vill uppnå.

Jag har för mig att i fullversionen för 3Dmark kan man ställa in att tester ska loopa.
Vill minnas att nature-testet för 3dmark 01 var populärt eftersom det var tyngre, men det kräver tyvärr DX8.

Kanske finns det något lämpligt test ur 3Dmark 2000 du skulle kunna försöka loopa runt.

Mig veterligen har jag aldrig sett något sådant.

http://oc-esports.io/#!/round/team_cup_2015_sc2/2360/aquamark...

Ett av momenten i årets teamcup är lägsta Aquamark3 score möjligt. Med traditionellt anti-tweakande men utan underklockning så drog jag precis in ett score på 560 poäng, mitt kort underklockar dock kass men ner mot ~350 poäng bör det gå med det så för att komma lägre behöver jag plocka kraft från GPUn via något annat samtidigt.
Alternativet är att plocka hem ett nytt moderkort för AM2/AM3 och göra testet CPU begränsat men det lockar inte lika mycket då jag inte direkt är i behov av ett AMD system nu.

EDIT: Nytt krav, applikationen ska inte vara i fullskärm då det hindrar från att starta Aquamark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ett av momenten i årets teamcup är lägsta Aquamark3 score möjligt. Med traditionellt anti-tweakande men utan underklockning så drog jag precis in ett score på 560 poäng.

Ah, intressant.

Med tanke på detta behöver du egentligen inte ett benchmark som står och snurrar i bakgrunden, vilket spel som helst där man kan stå och hänga runt i ett hörn eller egen multiplayerserver borde fungera fint.

Spontant tänker jag ett par saker,
1. Kör ett spel/benchmark som gör slut på all VRAM, extra trevligt om det har T&L-stöd för att äta upp GPU-resurser med.
2. Kolla om drivrutinen (eller tweakprogram) kan tvinga igång AA, Anisio och andra inställningar.
3. Se till att köra alla andra program på realtidsprioritet och aquamark på lägsta prioritet.
4. Starta prime95, ställ in det på att köra small fft, så det bara äter CPU men låter ram vara i fred.
5. Starta en instans till av prime95, ställ den på large fft och skriv in mer ram minne än vad du har i burken.

Nu borde datorn swappa, trots detta ha full CPU-last och slut på grafikminne.

Jag kan också tipsa om att titta på de program som är gjorda för att sakta ner andra program.
Exempelvis för att köra väldigt gammal programvara på moderna system.
http://www.vogons.org/viewtopic.php?f=13&t=8070

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Ah, intressant.

Med tanke på detta behöver du egentligen inte ett benchmark som står och snurrar i bakgrunden, vilket spel som helst där man kan stå och hänga runt i ett hörn eller egen multiplayerserver borde fungera fint.

Spontant tänker jag ett par saker,
1. Kör ett spel/benchmark som gör slut på all VRAM, extra trevligt om det har T&L-stöd för att äta upp GPU-resurser med.
2. Kolla om drivrutinen (eller tweakprogram) kan tvinga igång AA, Anisio och andra inställningar.
3. Se till att köra alla andra program på realtidsprioritet och aquamark på lägsta prioritet.
4. Starta prime95, ställ in det på att köra small fft, så det bara äter CPU men låter ram vara i fred.
5. Starta en instans till av prime95, ställ den på large fft och skriv in mer ram minne än vad du har i burken.

Nu borde datorn swappa, trots detta ha full CPU-last och slut på grafikminne.

Jag kan också tipsa om att titta på de program som är gjorda för att sakta ner andra program.
Exempelvis för att köra väldigt gammal programvara på moderna system.
http://www.vogons.org/viewtopic.php?f=13&t=8070

Tackar för ett gäng riktigt trevliga tips! Att köra spel istället för benchmarks i bakgrunden hade jag helt enkelt inte tänkt på, riktigt bra ide och lätt att anpassa genom att öppna flera gånger. Går även att köra som fönster.

AA, anisio mm är redan igång, drog ner resultatet från ~3500 till 560 så inte mycket mer att hämta där.

Prime95 finns med i planen sen tidigare, frågan är/var om det skulle räcka med tanke på att "motståndet" kör med AM2 CPUer i ner mot 50MHz då dessa godkänner 0.5x multipel.

Dessa sakta ner program känns lite som fusk, men jag ska absolut ta och kolla igenom den sidan

EDIT: testade CPUkiller från den sidan du länka och det är löjligt effektivt.