Permalänk
Medlem

NAS,HTPC etc

Hej

jag funderar på att uppgradera min media miljö.

Det jag har idag:
- LG Smart tv använder jag för att se på svenska Netflix och att streama HDmaterial från routern.
- PS3 (amerikanska Netflix , fungerar inte längre eftersom jag har svårt att hitta bra Amerikanska DNS.
- Stationär dator streamar från den.(Network share)

Mina skallkrav
- Enkelt att byta mellan amerikanska Netflix och svenska typ plugin webbläsare eller något liknande.
- Klara av att streama HD material från nätverket.
- Spela upp 5.1 ljud
- Klara att spela upp flack.
- Fjärrkontroll lösning
- Så få apparater som möjligt
- Enkelt att använda.

+ fixa typ kodi eller plex home theater. För att kunna få en snygg förteckning över sparat HD material.

Det verkar finnas hur många lösningar som helst.
t.e.x Bygga en HTPC, Intel NUC, NAS., intel netstick m.m

Vilket är den bäst lösningen för mig?
Tacksam för svar.

språket och formatering.
Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Hej

jag funderar på att uppgradera min media miljö. Det jag har idag är

Det jag har idag:
-LG Smart tv använder jag för att se på svenska netflix och att streama hdmaterial från routern.
-PS3 (amerikanska netflix , fungerar inte bra längre . Hittar inga bra dns koder.
- Stationär dator streamar från den också.

Det verkar finnas hur många olika lösningar som helst.

t.e.x Bygga en HTPC, Intel NUC, etc och införskaffa en NAS., intel netstick etc.

Vad är bäst lösningen för mig tror ni ?

Mina krav
-enkelt att byta mellan amerikanska netflix och svenska typ plugin webläsare eller något liknande.
- klara av att streama HD matrial från nätverket.
- spela upp 5.1 ljud
- klara att spela upp flack.
- fjärrkontroll lösning
- vilj ha så saker som möjligt, skippa stationära datorn,ps3 etc.

+ fixa typ kodi eller plex home theater. För att kunna få en snygg förteckning över sparat HD matrial.

Tacksam för svar.

Eftersom du inte specar någon budget så tipsar jag om QNAP TS-451, kostar runt 4000:- 4*2TB SSD (eller vanliga mekaniska diskar) och 8 GB RAM. Typ 5000:- + vilka diskar du köper.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

NAS: Synology eller QNAP, om du inte vill bygga eget dvs, där det förstnämnda ligger i det lite billigare segmentet, medan det senare kräver några fler tusenlappar.

Först och främst bör du ställa dig frågan; Kommer jag behöva serverside transcoding (i t ex plex). Vill du ha det måste du upp lite i prestandaklassen, då de billigaste NAS:arna helt enkelt är för svaga för det.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Eftersom du inte specar någon budget så tipsar jag om QNAP TS-451, kostar runt 4000:- 4*2TB SSD (eller vanliga mekaniska diskar) och 8 GB RAM. Typ 5000:- + vilka diskar du köper.

Har ingen budget , för att jag inte vet hur mycket det kommer att kosta.

Skrivet av Sheik Yerbouti:

NAS: Synology eller QNAP, om du inte vill bygga eget dvs, där det förstnämnda ligger i det lite billigare segmentet, medan det senare kräver några fler tusenlappar.

Först och främst bör du ställa dig frågan; Kommer jag behöva serverside transcoding (i t ex plex). Vill du ha det måste du upp lite i prestandaklassen, då de billigaste NAS:arna helt enkelt är för svaga för det.

Serverside transcoding ?

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Serverside transcoding ?

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200250377-Transcodi...

Citat:

The Server acts as a Universal Translator. It understands what types of file and format–language if you will–a particular client can handle and translates your media into that language. This process is handled by a Transcoder. The great thing is, you don't have to worry too much about this.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?