Windows 10 - Partionen försvann?

Permalänk
Medlem

Windows 10 - Partionen försvann?

Hej!

Uppskattar all hjälp med detta kvistiga problem:

Uppgraderade till windows 10, det mest frid och fröjd men nu kommer jag inte åt min ~750GB partition av min 3TB lagringsdisk. Innan win 10 installationen körde jag två partitioner på denna genom att använda ASUS Disk Unlocker men efter uppgradering till win 10 så försvann den partitionen och i "Disk managment" så är den svart markerad och står som "unallocated".

Hur ska jag göra? ASUS Disk unlocker har jag fortfarande men programmet verkar inte fungera i win 10, dyker bara upp en ruta (Notice, disk unlocker is only for asus...) och sen inget. Har ganska mycket data på den partitionen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Hej!

Uppskattar all hjälp med detta kvistiga problem:

Uppgraderade till windows 10, det mest frid och fröjd men nu kommer jag inte åt min ~750GB partition av min 3TB lagringsdisk. Innan win 10 installationen körde jag två partitioner på denna genom att använda ASUS Disk Unlocker men efter uppgradering till win 10 så försvann den partitionen och i "Disk managment" så är den svart markerad och står som "unallocated".

Hur ska jag göra? ASUS Disk unlocker har jag fortfarande men programmet verkar inte fungera i win 10, dyker bara upp en ruta (Notice, disk unlocker is only for asus...) och sen inget. Har ganska mycket data på den partitionen :/

Öppna start
Högerklicka på den här datorn
Välj hantera
gå in på listan till klicka på lagring sen diskhantering
klicka på hårddisken du vill partionera höger klicka på partionen som är unalloclated
välj ny partion

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiddzoR:

Öppna start
Högerklicka på den här datorn
Välj hantera
gå in på listan till klicka på lagring sen diskhantering
klicka på hårddisken du vill partionera höger klicka på partionen som är unalloclated
välj ny partion

Kommer så långt som in på diskhantering men högerklickar jag på den svarta, unallocated, partionen så ser jag bara följande val:

New simple volume...
New spanned volume...
New striped volume...
New mirrored volume
New raid-5 volume

(Alla dessa är "gråade" och går inte att välja)

Properties
Help

Permalänk
Medlem

Du kan testa att ångra hela uppdateringen till Win 10 och hoppas att det funkar då. Görs under Settings / Uppdate Security / Recovery. Du har bara en månad på dig innan de gamla sakerna tas bort.

Hoppas du lärt dig att alltid ha en riktig backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du kan testa att ångra hela uppdateringen till Win 10 och hoppas att det funkar då. Görs under Settings / Uppdate Security / Recovery. Du har bara en månad på dig innan de gamla sakerna tas bort.

Hoppas du lärt dig att alltid ha en riktig backup.

Nja, jag har redan mycket av det på den partionen uppbackat på externa diskar men kan jag göra nåt bara för att få komma åt de ca 750 GB (alltså nån typ av formatering)? Som det är nu sitter de bara där oåtkomliga :/

Permalänk
Medlem

@cfwin: Du får upp olika val beroende på i vilken ruta/bild som du höger klickar på i diskhanteraren.

Höger klicka på partitionen precis till vänster om den svarta partitionen och kolla om du kan välja extend volume.

Höger klickar du där det står disk 0, 1 osv så får du upp ännu mer alternativ MEN jag tror att det du väljer där påverkar alla partitioner på 3TB disken. Backup på det du inte vill förlora blir då viktigt. I värsta fall måste man också ta bort alla partitioner på 3TB disken och skapa nya.