Permalänk
Medlem

Skylake Mini-ITX

Någon som har hört något om när det kommer ut fler Mini-ITX moderkort med 1151 sockeln på den svenska marknaden?

Under Computex mässan så visade ju flera tillverkare upp sina nya Mini-ITX moderkort men vad jag har hittat så säljs det just nu bara två olika modeller och de finns inte ens i lager

Permalänk
Medlem

Håller helt med jag väntar ivrigt på ett mini itx kort till min dator men det ser ju ut som de dröjer. Någon som vet hur lång tid det kan/brukar ta?

Permalänk
Medlem

Rimligen så finns det mesta i lager inom en månad. Vad jag hörde så skall även Asus Impact VIII komma i lager inom en månad, för dom som vill ha lysande gamer logos på kortet...

Varför moderkortstillverkarna "ger fingret" till mini-itx byggare vet jag inte, men jag antar att dom fortfarande säljer bra mycket mer ATX moderkort fortfarande, därav anledningen.

Permalänk
Medlem

Evga har släppt sitt stinger mITX på inet. Så de börjar komma

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Evga har släppt sitt stinger mITX på inet. Så de börjar komma

Oj, vad dyrt det var! Kanske får bli en 4690K ist om det inte kommer ut några budgetkort snart.

Permalänk
Medlem

Ja jag kanske går för en 4690k istället snart om det inte kommer några kort.

Permalänk
Medlem

Det kan ju också bero på att hela Skylake serien inte är släppt än?

The remaining desktop processors will be released toward the end of the month at the Intel Developer Forum, with laptop and tablet CPUs coming in Q3 2015

Tror nog det kommer rassla in en hel del inom någon månad som sagt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Stingern verkar komma in de 12:e på inet. Jag har själv redan beställt det.

Permalänk
Medlem

Kommer ITX kort med z170 för runt 1400kr, finns bilder på både asus och gigabyte version.
Väntar själv på en en bra itx bräda innan jag uppgraderar, trött på atx då jag själv bara kör en graffekort och två ssd numera.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av szh:

Stingern verkar komma in de 12:e på inet. Jag har själv redan beställt det.

Har också beställt ett! Ska bli spännande att bygga ihop i mitt NCASE m1!

/ J

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Avstängd

Är sugen på att montera ihop en ny pytteliten dator för att kunna bli av med åbäket som står o tar upp plats bredvid skrivbordet.

Sneglade ganska hårt på MacMini och vanliga iMac förut, som skulle vara ett helt klart gångbart alternativ om det inte vore för att det är så pass nedlåsta saker, samt klena. Visserligen har jag ju iPad, iPhone och Macbook. Men jag vill ha något med lite mer prestanda i litet format.

Permalänk
Medlem

Nu finns 2st EVGA Stinger Z170 moderkort på Inet i lager!

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Kommer ITX kort med z170 för runt 1400kr, finns bilder på både asus och gigabyte version.
Väntar själv på en en bra itx bräda innan jag uppgraderar, trött på atx då jag själv bara kör en graffekort och två ssd numera.

Du har ingen länk med info om vad skall komma? Hoppas att det skall komma ett moderkort med både DDR4 och M.2, gärna också USB3.1. Men det kanske är att glömma....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

@shogun-r: Gigabyte har två fina kort, GIGABYTE Z170N-Gaming 5 som har Alpine Ridge kontrollern med USB 3.1 tyvärr har det Killer nätverkskort. Det kommer nog också att kosta en slant då det är deras 'high-end' mini-itx. Dessutom kommer GIGABYTE Z170N-WIFI som har dubbla intel nätverkskort samt asmedia för USB 3.1. Länk till Anandtech pdf på GIGABYTE Z170N-WIFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

@shogun-r: Gigabyte har två fina kort, GIGABYTE Z170N-Gaming 5 som har Alpine Ridge kontrollern med USB 3.1 tyvärr har det Killer nätverkskort. Det kommer nog också att kosta en slant då det är deras 'high-end' mini-itx. Dessutom kommer GIGABYTE Z170N-WIFI som har dubbla intel nätverkskort samt asmedia för USB 3.1. Länk till Anandtech pdf på GIGABYTE Z170N-WIFI

Grymt! Verkar som GIGABYTE Z170N-WIFI har det mesta man kan önska för att vara "framtidssäkrad" DDR4, M.2 och dessutom USB3.1.

Inget ont om Gigabyte, men tyvärr är jag väldigt inkörd på Asus och kört med dom väldigt länge. Kan hoppas att Asus kommer med något som matchar det kortet. Men det måste dom väl nästan göra för att hänga med i toppen....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Asus ROG kort eller vad det numera heter är Asus Z170I Pro Gaming. inet listar den på 2500kr!
Sedan ska MSI komma med ett MSI Z170I Gaming Pro som lär vara runt 2200kr..

1400kr korten är mer det vanliga guldkorten som asus brukar släppa men inte sett någon bild på den brädan.. Vill som du ha nya USB och M.2 och gärna intel nätverk på brädan.. men har inte dykt upp något för runt 1800kr, betalar inte 2500kr för ett itx kort!

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Asus ROG kort eller vad det numera heter är Asus Z170I Pro Gaming. inet listar den på 2500kr!
Sedan ska MSI komma med ett MSI Z170I Gaming Pro som lär vara runt 2200kr..

1400kr korten är mer det vanliga guldkorten som asus brukar släppa men inte sett någon bild på den brädan.. Vill som du ha nya USB och M.2 och gärna intel nätverk på brädan.. men har inte dykt upp något för runt 1800kr, betalar inte 2500kr för ett itx kort!

Är det verkligen en ersättare till ROG? Han säger ju att det är en ny serie men ska inkludera ROG funktionalitet och mjukvara men det känns väldigt konstigt om ASUS skulle dumpa sitt ROG? Då borde dom väl ha släppt dom stora korten som Pro Gaming också? Jag bara undrar, satt också och väntade på ett ROG Impact kort.

Permalänk

Asrock har Z170M-ITX och Fatal1ty Z170 Gaming-ITX för Skylake också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Fatal1ty Z170 Gaming-ITX ser intressant ut fixar 4k@60htz genom hdmi2 porten . måste finnas nån intern krets som fixar det genom dp 1.2. Blir bra till min nya 4k tv.

Fatal1ty Z170 Gaming ITX spec

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Fatal1ty Z170 Gaming-ITX ser intressant ut fixar 4k@60htz genom hdmi2 porten . måste finnas nån intern krets som fixar det genom dp 1.2. Blir bra till min nya 4k tv.

Fatal1ty Z170 Gaming ITX spec

Specen ser grymma ut och har väl allt som man kan och kommer kunna önska sig av ett m-ITX moderkort under lång tid. DDR4, M.2, USB3.1 mm mm.

Frågan är hur Asus tänker svara. Eller har dom kapitulerat?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Nu finns Gigabyte kortet på Komplett och inet. Blev ett sådan för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dengh:

Nu finns Gigabyte kortet på Komplett och inet. Blev ett sådan för mig.

Grymt! Då får vi höra hur det gick med bygget sen. Funderar också på ett Gigabyte Z170N Wifi. Är inbiten på Asus då jag kört det tidigare och väntat på att dom ska komma in på lager ett motsvarande till Gigabytes Wifi kort för cirka 1500 kr. Då det inte har kommit in något efter sådan här lång tid så överväger jag starkt ett Gigabyte.

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett MSI Z170I GAMING PRO AC, har haft det nu två dagar ungefär.
Blir bygge i helgen, återkommer med resultat

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har beställt ett Asus Z170i Pro Gaming, hoppas att jag får det snart. Tycker att det är lite tråkigt att det har Asmedia 3.1 kretsen istället för Intel kretsen, men det var billigt när jag beställde det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så nu äntligen har de skickat mitt asus z170i pro gaming. Nu gäller det bara och hitta en processor och chassi till bra pris. Har hittils fått moderkort och 16GB ram för 1800kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Så nu äntligen har de skickat mitt asus z170i pro gaming. Nu gäller det bara och hitta en processor och chassi till bra pris. Har hittils fått moderkort och 16GB ram för 1800kr

Skickades från m.sweclockers.com

Du får gärna dela med dig från var

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

Du får gärna dela med dig från var

Moderkort från Proshop för 1081kr och RAM minne från MJ Multimedia för 713kr. Jag gjorde båda beställningarna på 'skoj' då jag inte trodde att jag skulle få någon utav dom, men jag fick alltså båda

Tyvärr är minnet bara 2133MHz men jag tror inte att jag märker någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com