Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Svart kvadrat på ram lossnades

Hej!

Igår lossades en av de svarta kvadraterna på ram-minnet och varje gång jag startar datorn startas den om. Kan man själv laga detta problem eller behövs det professionell lagning? Fråga inte hur den lossnades

Det är ett Corsair Vengeance minne.

Chassi: Fractal Design R5 / MB: Z87-A / SSD: EVO 850 500GB / CPU: i5-4690k / CPU-Kylare: Hyper 212 EVO / GPU: Gigabyte GTX 970 / PSU: EVGA Supernova G2 / RAM: 2x Corsair Vengeance 1600Mhz 8GB / Skärm: Eizo FS2434-BK

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fagersta
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av norage:

Hej!

Igår lossades en av de svarta kvadraterna på ram-minnet och varje gång jag startar datorn startas den om. Kan man själv laga detta problem eller behövs det professionell lagning? Fråga inte hur den lossnades

Jag skulle definitivt tro att det krävs professionella maskiner för att laga det, om ens möjligt...

Men jag vill fråga hur du gjorde det

Speldator 1 || Intel 4790K || MSI GTX 1070 Gaming X || Gigabyte Z97P-D3 || OCZ ZS 650W || Toshiba 1TB || 8GB Corsair 1600MHz + 16GB Crucial Ballistix 16GB 1600MHz || Fractal Design core 3000
Speldator 2 ||AMD FX 8320 || GTX 680 SC || 8GB Corsair 1333MHz || MSI 970A-G46 || OCZ ZS 650W || Seagate 500GB || Aerocool X-Warrior Black

Speldator 3 || AMD Athlon 640 || GTX 460 || Asus M4N68T LE V2 || 500W Deltaco || SanDisk 64GB[/B]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

du säger alltså att ett minneschip har lossnat? Då är det bara att köpa en ny sticka minne.

// LZ

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

@norage: De svarta kvadraterna är minneschippen. Dvs de som gör ramstickan funktionell.

Är du riktigt händig så går det kanske laga, högst osannolikt inte. Köp en ny sticka istället.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2005

Jag är genuint nyfiken - vad gjorde du för att få den att lossna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011

jag antar att han försökt rycka bort kylflänsen eftersom den är heltäcvkande, få plats med en stor luftkylare över kanske?

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av DavidtheDoom:

@norage: De svarta kvadraterna är minneschippen. Dvs de som gör ramstickan funktionell.

Är du riktigt händig så går det kanske laga, högst osannolikt inte. Köp en ny sticka istället.

Du menar högst sannolikt inte

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Laggzor:

jag antar att han försökt rycka bort kylflänsen eftersom den är heltäcvkande, få plats med en stor luftkylare över kanske?

Bullseye

Chassi: Fractal Design R5 / MB: Z87-A / SSD: EVO 850 500GB / CPU: i5-4690k / CPU-Kylare: Hyper 212 EVO / GPU: Gigabyte GTX 970 / PSU: EVGA Supernova G2 / RAM: 2x Corsair Vengeance 1600Mhz 8GB / Skärm: Eizo FS2434-BK

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av norage:

Som sagt är den paj, bara att köpa ny.
Bästa sättet att lära sig är att prova - men det hade varit billigare att googla lite först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av norage:

Hur gjorde du?

Jag själv har gjort det med Corsair Vengeance-kylare för längesedan, tryckte in en robust skruvmejsel (ovanför själva PCB'n) och bände upp den.
Mina minnen fungerar fortfarande bekymmersfritt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Jaevel:

Hur gjorde du?

Jag själv har gjort det med Corsair Vengeance-kylare för längesedan, tryckte in en robust skruvmejsel (ovanför själva PCB'n) och bände upp den.
Mina minnen fungerar fortfarande bekymmersfritt!

Hade väl otur, klistret sitter ganska hårt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av norage:

Hade väl otur, klistret sitter ganska hårt

Ja det satt som berget, det gjorde det verkligen!

Se det som läropengar, tur minne inte är dyrt

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Slaktardej:

Du menar högst sannolikt inte

Helt rätt x)

Dubbel negationer gör det rörigare än nödvändigt.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Det går att löda sådana komponenter, även om svårighetsgraden är hög. Det bör användas antingen en hetluftstation eller lödugn.
Om du tycker det är intressant och roligt att ge dig på att laga det så kör. Om inte köp nytt minne och sälj/skänk det till någon som tycker det är intressant att ge sig på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Beltet:

Det går att löda sådana komponenter, även om svårighetsgraden är hög. Det bör användas antingen en hetluftstation eller lödugn.
Om du tycker det är intressant och roligt att ge dig på att låga det så kör. Om inte köp nytt minne och sälj/skänk det till någon som tycker det är intressant att ge sig på.

Att sälja/skänka den var inget jag tänkte på, tack för idén.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Nästa gång kan du tänka på att värma kylflänsen innan du börjar slita. En vanlig hårfön räcker långt. Värm tills du känner att flänsen är genomvarm och "håller" värmen sen är det bara att bända av den försiktigt med händerna.

Phanteks Enthoo Pro - Corsair RM750x - Asus Z97-A - i7 4790k - XMS3 16GB - Gigabyte GTX 980 - 850 EVO 250GB SSD - WD 3TB HDD
EK-Supremacy EVO - EK-FC980 GTX - EK-D5 PWM - EK-D5 X-TOP CSQ - EK-RES X3 150 - EK-CoolStream RAD XTX 240 - EK-Ekoolant EVO UV Blue - Corsair AF140 x2 - Corsair SP120 x2
Dell U2713HM - Corsair K95 MX Red - Logitech MX Master - Corsair 2100

Trädvy Permalänk
Corsair
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av norage:

Hej!

Hej norage,

Det var ju inget vidare, som andra nämnt så måste du värma för att ta bort kylflänsarna då de sitter väldigt hårt limmade. Som du nog förstår så är ju detta ingenting som går på garantin och det är väldigt svårt att laga detta utan väldigt dyra verktyg, tyvärr.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Nyfiken på våra produkter och nyheter? Besök vår hemsida för mer information eller gilla vår Facebook-sida för de senaste nyheterna och tävlingarna! Har du haft något problem med våra produkter? Kolla då in våran supportsida!
| Corsair hemsida | Corsair på Facebook | Corsair RMA & Support | Corsair subform här på Sweclockers |

Mina custombyggen: C.ACE | Chrome 240 | K65 RGB "Battlescarred Edition" | Spec-Edge