Permalänk
Medlem

Svart kvadrat på ram lossnades

Hej!

Igår lossades en av de svarta kvadraterna på ram-minnet och varje gång jag startar datorn startas den om. Kan man själv laga detta problem eller behövs det professionell lagning? Fråga inte hur den lossnades

Det är ett Corsair Vengeance minne.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 / MB: Z87-A / SSD: EVO 850 500GB / CPU: i5-4690k / CPU-Kylare: Hyper 212 EVO / GPU: Gigabyte GTX 970 / PSU: EVGA Supernova G2 / RAM: 2x Corsair Vengeance 1600Mhz 8GB / Skärm: Eizo FS2434-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av norage:

Hej!

Igår lossades en av de svarta kvadraterna på ram-minnet och varje gång jag startar datorn startas den om. Kan man själv laga detta problem eller behövs det professionell lagning? Fråga inte hur den lossnades

Det är ett Corsair Vengeance minne.

Jag skulle definitivt tro att det krävs professionella maskiner för att laga det, om ens möjligt...

Men jag vill fråga hur du gjorde det

Permalänk
Medlem

du säger alltså att ett minneschip har lossnat? Då är det bara att köpa en ny sticka minne.

// LZ

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@norage: De svarta kvadraterna är minneschippen. Dvs de som gör ramstickan funktionell.

Är du riktigt händig så går det kanske laga, högst osannolikt inte. Köp en ny sticka istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag är genuint nyfiken - vad gjorde du för att få den att lossna?

Permalänk
Medlem

jag antar att han försökt rycka bort kylflänsen eftersom den är heltäcvkande, få plats med en stor luftkylare över kanske?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@norage: De svarta kvadraterna är minneschippen. Dvs de som gör ramstickan funktionell.

Är du riktigt händig så går det kanske laga, högst osannolikt inte. Köp en ny sticka istället.

Du menar högst sannolikt inte

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jag antar att han försökt rycka bort kylflänsen eftersom den är heltäcvkande, få plats med en stor luftkylare över kanske?

Bullseye

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 / MB: Z87-A / SSD: EVO 850 500GB / CPU: i5-4690k / CPU-Kylare: Hyper 212 EVO / GPU: Gigabyte GTX 970 / PSU: EVGA Supernova G2 / RAM: 2x Corsair Vengeance 1600Mhz 8GB / Skärm: Eizo FS2434-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av norage:

Som sagt är den paj, bara att köpa ny.
Bästa sättet att lära sig är att prova - men det hade varit billigare att googla lite först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norage:

Hur gjorde du?

Jag själv har gjort det med Corsair Vengeance-kylare för längesedan, tryckte in en robust skruvmejsel (ovanför själva PCB'n) och bände upp den.
Mina minnen fungerar fortfarande bekymmersfritt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Hur gjorde du?

Jag själv har gjort det med Corsair Vengeance-kylare för längesedan, tryckte in en robust skruvmejsel (ovanför själva PCB'n) och bände upp den.
Mina minnen fungerar fortfarande bekymmersfritt!

Hade väl otur, klistret sitter ganska hårt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 / MB: Z87-A / SSD: EVO 850 500GB / CPU: i5-4690k / CPU-Kylare: Hyper 212 EVO / GPU: Gigabyte GTX 970 / PSU: EVGA Supernova G2 / RAM: 2x Corsair Vengeance 1600Mhz 8GB / Skärm: Eizo FS2434-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av norage:

Hade väl otur, klistret sitter ganska hårt

Ja det satt som berget, det gjorde det verkligen!

Se det som läropengar, tur minne inte är dyrt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Slaktardej:

Du menar högst sannolikt inte

Helt rätt x)

Dubbel negationer gör det rörigare än nödvändigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det går att löda sådana komponenter, även om svårighetsgraden är hög. Det bör användas antingen en hetluftstation eller lödugn.
Om du tycker det är intressant och roligt att ge dig på att laga det så kör. Om inte köp nytt minne och sälj/skänk det till någon som tycker det är intressant att ge sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Det går att löda sådana komponenter, även om svårighetsgraden är hög. Det bör användas antingen en hetluftstation eller lödugn.
Om du tycker det är intressant och roligt att ge dig på att låga det så kör. Om inte köp nytt minne och sälj/skänk det till någon som tycker det är intressant att ge sig på.

Att sälja/skänka den var inget jag tänkte på, tack för idén.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 / MB: Z87-A / SSD: EVO 850 500GB / CPU: i5-4690k / CPU-Kylare: Hyper 212 EVO / GPU: Gigabyte GTX 970 / PSU: EVGA Supernova G2 / RAM: 2x Corsair Vengeance 1600Mhz 8GB / Skärm: Eizo FS2434-BK

Permalänk
Medlem

Nästa gång kan du tänka på att värma kylflänsen innan du börjar slita. En vanlig hårfön räcker långt. Värm tills du känner att flänsen är genomvarm och "håller" värmen sen är det bara att bända av den försiktigt med händerna.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av norage:

Hej!

Igår lossades en av de svarta kvadraterna på ram-minnet och varje gång jag startar datorn startas den om. Kan man själv laga detta problem eller behövs det professionell lagning? Fråga inte hur den lossnades

Det är ett Corsair Vengeance minne.

Hej norage,

Det var ju inget vidare, som andra nämnt så måste du värma för att ta bort kylflänsarna då de sitter väldigt hårt limmade. Som du nog förstår så är ju detta ingenting som går på garantin och det är väldigt svårt att laga detta utan väldigt dyra verktyg, tyvärr.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan