Zelda För 3DS vart börjar man

Permalänk
Medlem

Zelda För 3DS vart börjar man

Hej.
Har nyligen införskaffat mig ett 3DS och är lite sugen på att testa på Zelda. Har aldrig spelat något utav spelen på någon plattform, och tycker det känns lite skrämmande när det finns så många spel och så mycket historia. Så undrar, vart ska jag börja och är det ens möjligt att komma in i storyn bra utan att ha någon koll sen innan?

Permalänk
Medlem

Alla Zelda spelen har inga kopplingar med varandra när det gäller story. Spelar ingen roll vilket spel du börjar på.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Alla Zelda spelen har inga kopplingar med varandra när det gäller story. Spelar ingen roll vilket spel du börjar på.

Okej. Så jag kan bara plocka upp valfritt? Något förslag på det bästa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av himym:

Okej. Så jag kan bara plocka upp valfritt? Något förslag på det bästa?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte 3DS. Kanske andra kan svara på frågan.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Köpte Ocraina Of Time på tradera. Får hoppas att det blir bra. Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt rekommendera att ta alla spelen i rätt följd, dels för att få storyn från början, men även för att varje spel i sig är fantastiskt bra.
Bästa spelen enligt mig är "A link to the past" (SNES), "Minish cap" (GBA) samt "Ocarina of time" (N64 mfl).

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av himym:

Okej. Så jag kan bara plocka upp valfritt? Något förslag på det bästa?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker definitivt att du börjar såhär: Ocarina of Time, Majora's Mask och sedan A Link Between Worlds. Du gjorde alltså bra att köra på OoT först! Om du fortfarande känner dig sugen på Zelda efter att ha spelat alternativen ovan, kan du även prova Phantom Hourglass och Spirit Tracks på DS, då de spelen också är otroligt grymma, de är i samma stil som Wind Waker på Gamecube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Jag tycker definitivt att du börjar såhär: Ocarina of Time, Majora's Mask och sedan A Link Between Worlds. Du gjorde alltså bra att köra på OoT först! Om du fortfarande känner dig sugen på Zelda efter att ha spelat alternativen ovan, kan du även prova Phantom Hourglass och Spirit Tracks på DS, då de spelen också är otroligt grymma, de är i samma stil som Wind Waker på Gamecube.

Tack för hjälpen:) Då vet jag hur jag ska gå vidare efter Oot. Låter som att jag har mycket att se fram emot:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen egentlig timeline, eftersom i alla spel är du Link som slåss mot Ganon för att rädda Zelda, förutom i CDi-spelen.

Här kan du läsa lite mer http://zeldawiki.org/Zelda_Timeline om du är intresserad.

Permalänk
Inaktiv

Spelar ingen större roll men just Ocarina of Time och Majoras Mask tycker jag möjligen bör spelas i den ordningen. Annars skulle jag nästan föreslå A Link Between Times då titeln var helt ny när den släpptes till 3DS och en underbar upplevelse om man spelat Link to the Past innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ovarina Of Time är ohotad etta, sen A Link To The Past tätt följd av Majoras Mask.
Nu bör du ha att göra ett par dagar

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tycker inte om Ocarina of Time alls. Jag tycker A Link to the Past är bäst. Följt av Wind Waker och DS-spelen.

(Jag tycker OoT är tidernas näst mest överskattade spel, strax efter GTA 4.)

Permalänk
Medlem

Jag äger och har spelat igenom samtliga Zelda-spel till 3DS (Ocarina of Time, Majora's Mask och A Link Between Worlds.)

Alla är värda att ha i sin samling, men om jag skulle rangordna de efter spelupplevelse så:

1. Majora's Mask
2. Ocarina of Time
3. A Link Between Worlds.

Ocarina of Time kan vara "roligare" att spela igenom före Majora's Mask då just de två spelen utspelar sig kronologiskt (även om det är paralella universum). Det är ingen story som fortsätter, men en hel del element och referenser finns mellan spelen.

Permalänk
Medlem

Även om det är en efterapning så finns det en officiell historia hur spelen sitter ihop och det förklaras med en riktig bok.

Går att köpa på Bokus

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller