Söker tips på datorskärm för bildredigering

Permalänk
Medlem

Söker tips på datorskärm för bildredigering

Hej!
Jag har en ASUS VG248EQ skärm och sambon en gammal Benq men båda skärmarna ger felaktiga färger vid redigering vilket gör att det känns trist att lägga ned jobb på bilderna. Vi fotar med en Nikon D80 och redigerar i photoshop.

Vad jag förstår så är det IPS skärmar som gäller för bra färgåtergivning, men det finns ju en uppsjö att välja på.
Önskar en skärm för max 3000kr om det är möjligt.
Måste man ha en kalibrator för att få färgerna bra?

Tack på förhand för hjälpen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Man måste inte men det är najs att ha en kalibrator.
Min color munki läser dessutom av ljuset i rummet så om jag har kalibrerat den för dagsljus men sätter mig på natten så fixar den det.
Kalibrerar ca var fjärde vecka, men den säger till när det är dags.

Permalänk
Medlem

Vilken modell använder du?
Är det skillnad på dyrare Kalibratorer?

Tycker du jag ska börja med att köpa en kalibrator och kalibrera min Asus skärm innan jag köper en ny skärm?

Skrivet av Nisse-Tuta:

Man måste inte men det är najs att ha en kalibrator.
Min color munki läser dessutom av ljuset i rummet så om jag har kalibrerat den för dagsljus men sätter mig på natten så fixar den det.
Kalibrerar ca var fjärde vecka, men den säger till när det är dags.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Vilken modell använder du?
Är det skillnad på dyrare Kalibratorer?

Tycker du jag ska börja med att köpa en kalibrator och kalibrera min Asus skärm innan jag köper en ny skärm?

Om du beslutar att skaffa bägge kan det ju vara smart att testa att kalibrera den gamla först. Blir du nöjd spar du den. Om inte så har du den till nästa.

Jag har denna, http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12547000/x-rite/color...

Permalänk
Medlem

Tack!
Jag beställer en kalibrator och provar.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Om du beslutar att skaffa bägge kan det ju vara smart att testa att kalibrera den gamla först. Blir du nöjd spar du den. Om inte så har du den till nästa.

Jag har denna, http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12547000/x-rite/color...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

1) Vad kalibrerar du efter?
2) Har de som tittar på bilderna samma kalibrering?
3) Ska bilderna bara ses på egna skärmen?

Detta med att kalibrera skärmen tycker jag är otroligt bortkastat sålänge man inte kalibrerar på samma sätt som t.ex ett tryckeri och liknande.
Om din skärm hemma visar fel färger så justerar du ju raw-filen så att färgerna blir rätt.
Har du tänkt visa upp dina bilder på något socialt nät kommer ju ändå bilderna se skit ut eftersom ingen annan kalibrerar sin skärm.

Vågar påstå att andelen som har korrekta färger på sin skärm är otroligt liten. Inte ens 1%.
Jämför en så enkel sak en Samsung, Apple, Sony och Nokia-telefon. Alla visar en bild olika.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag har redigerat mycket bilder (10000+), tidigare på en IPS-panel som är såld sedan länge.
Jag sitter nu på budgetalternativ, 2 st Samsung s24d590PL. Deras PLS-paneler ger riktigt bra färgåtergivning (särskilt sett till priset).
Det enda jag egentligen saknar är pivot-funktion. Det är faktiskt värt med pivot när du redigerar porträtt.
Kalibrering kan väl vara schyst, men inget jag ser som nödvändigt för en hobbyanvändare. Med den bättre färgåtergivningen kan du redan se tydligt nog när du sitter med rödstick eller liknande i dina bilder.

Efter att ha suttit på IPS tidigare så är TN-panel ett icke-alternativ så visst, kalibrera du. Men jag hade aldrig varit nöjd!

Skrivet av _niko_:

Nec har fina skärmar för ditt ändamål, kolla annars reviews på tftcentral.

Kan bara hålla med. NEC's skärmar är riktigt bra!
Den IPS-panel jag tidigare hade var en föregångare till den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1554296

Permalänk
Medlem

Nec har fina skärmar för ditt ändamål, kolla annars reviews på tftcentral.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Hej!
Jag har en ASUS VG248EQ skärm och sambon en gammal Benq men båda skärmarna ger felaktiga färger vid redigering vilket gör att det känns trist att lägga ned jobb på bilderna. Vi fotar med en Nikon D80 och redigerar i photoshop.

Vad jag förstår så är det IPS skärmar som gäller för bra färgåtergivning, men det finns ju en uppsjö att välja på.
Önskar en skärm för max 3000kr om det är möjligt.
Måste man ha en kalibrator för att få färgerna bra?

Tack på förhand för hjälpen!

Dell UltraSharp U2515H - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400
Kanske funkar för ditt ändamål? Fick hem mitt precis som skall användas just för fotoredigering och diverse saker. Review: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2515h.htm

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

1) Vad kalibrerar du efter?
2) Har de som tittar på bilderna samma kalibrering?
3) Ska bilderna bara ses på egna skärmen?

Detta med att kalibrera skärmen tycker jag är otroligt bortkastat sålänge man inte kalibrerar på samma sätt som t.ex ett tryckeri och liknande.
Om din skärm hemma visar fel färger så justerar du ju raw-filen så att färgerna blir rätt.
Har du tänkt visa upp dina bilder på något socialt nät kommer ju ändå bilderna se skit ut eftersom ingen annan kalibrerar sin skärm.

Vågar påstå att andelen som har korrekta färger på sin skärm är otroligt liten. Inte ens 1%.
Jämför en så enkel sak en Samsung, Apple, Sony och Nokia-telefon. Alla visar en bild olika.

// A

Kalibreringen kalibrerar efter RGB i förhållande till miljön.
De som tittar får skylla sig själva.
Även världens dyraste skärmar behöver kalibrering om man vill försäkra sig om att få färgerna rätt.
Tror att om du tänker efter en stund så inser du nog att du tänker lite galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kalibreringen kalibrerar efter RGB i förhållande till miljön.
De som tittar får skylla sig själva.
Även världens dyraste skärmar behöver kalibrering om man vill försäkra sig om att få färgerna rätt.
Tror att om du tänker efter en stund så inser du nog att du tänker lite galet.

Nej, jag tänker inte galet. Jag har allt mitt kalibererat. Jag har min ena skärm efter ITU709 / REC 709 med samma utgångspunkt att övriga får skylla sig själva. Min andra är efter Adobe SRGB.
Jag utgick från att andra ska se bilderna och som sagt - där det spelar mest roll är där färgerna måste stämma mellan TVÅ skärmar/en skärm+printer etc.

En felaktigt ställd skärm vs. en kalibrerad - well, som sagt, går att fixa rawbilden så den ser likadan ut på bägge.. men kommer se skit ut när man kollar på bilden på den som är korrekt.

Och för 100% eget bruk ser jag ingen vits.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Nej, jag tänker inte galet. Jag har allt mitt kalibererat. Jag har min ena skärm efter ITU709 / REC 709 med samma utgångspunkt att övriga får skylla sig själva. Min andra är efter Adobe SRGB.
Jag utgick från att andra ska se bilderna och som sagt - där det spelar mest roll är där färgerna måste stämma mellan TVÅ skärmar/en skärm+printer etc.

En felaktigt ställd skärm vs. en kalibrerad - well, som sagt, går att fixa rawbilden så den ser likadan ut på bägge.. men kommer se skit ut när man kollar på bilden på den som är korrekt.

Och för 100% eget bruk ser jag ingen vits.

// A

Om jag får låna tråden lite. Kan man kalibrera "alla" skärmar, det jag menar om skärmen (vi antar att skärmen är av någorlunda kvalitet och IPS) saknar alla inställningar som behövs för att ställa in alla färger. Eller är det mjukvara på datorn som styr detta?

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jon lord:

Om jag får låna tråden lite. Kan man kalibrera "alla" skärmar, det jag menar om skärmen (vi antar att skärmen är av någorlunda kvalitet och IPS) saknar alla inställningar som behövs för att ställa in alla färger. Eller är det mjukvara på datorn som styr detta?

Mina är inte kalibrerade med ett verktyg du ansluter till USB-porten utan en tjomme jag känner vars jobb är just detta har fixat det. Med mätverktyg, med hit och dit. Han pillade både i mjukvara och i skärmens inställningar. Han har en specifik fil (icc-profil) han editerar osv och sen aktiverar han den.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Alltså hur du än vrider och vänder på det så är en kalibrerad skärm en bättre återgivning av hur färgerna kommer se ut hos de som tittar.
Sen om nån lirare här och där har sin skärm galet ställd så är allt hen ser galet och den tror det är norm.
Du kan inte ändra i rawfilen tills det blir "rätt" om skärmen visar "fel".
Slutsats kalibrerad skärm är bättre.

En bonus är att man kan få två skärmar att visa "rätt". Min externa skärm och min laptopskärm visar rätt färger på bägge samt att den hela tiden anpassar sig till rummet jag sitter i med sensorn.
På så sätt kan jag ställa färger och luma i en rawfil och sedan förvänta mig att det ser lika bra ut eller nära nog på andras skärmar, min telefon, min TV osv.

Permalänk
Medlem

Att kalibrera en skärm är enligt mig ett måste om man överhuvudtaget ska redigera bilder.

Och det finns mycket missförstånd med kalibrering, t.o.m. på Moderskeppet har en fomme klagat på att kalibrering ger sämre filmer om man tittar på filmer i datorskärmen mm. Har faktiskt mailat honom och han fick tillslut krypa till korset då han uppenbart inte förstår vad man gör när man kalibrerar en skärm.

Du ska t.o.m. kalibrera en skärm om du enbart ska skapa bilder i tex Adobe Pagemaker mm. För du måste veta vad för färg du faktiskt ser på skärmen.

Om du gör en ruta med RGB-värdet 128 250 067 så är det ett "fast" färg. Den är exakt på ett sätt.
Om du sedan tittar på din skärm kanske du ser färgen 120 254 065. Alltså en annan färg.

Med en skärm som inte går att hårdvarukalibrera ställer man in utsignalen på grafikkortet eller rent mjukvarumässigt via en ICC-profil.
Man sätter en apparat på skärmen som "mäter" färger. Sedan kör den en massa olika färger via ett program och ställer sedan in grafikkortet eller en ICC-profil.

Efteråt så kommer rutan ha RGB-värdet 128 250 067!

Med en bättre skräm så hårdvarukalibrerar du skärmen, signalen blir aldrig ändrad från grafikkortet. Detta är det bästa och mest riktiga sättet att göra.

Det många missuppfattar är när man kalibrerar en skärm för att efterlikna ett visst papper för utskrift. Då behöver oftast bilden på skärmen behöva bli lite mer gulaktig i dom vita nyanserna för att efterlikna papper och hur en skrivare fungerar.
Många gånger så tar folk felaktigt en ICC-profil för offset-tryck som bas och ställer in skärmen för att efterlikna denna ICC-profil.
Offset-tryck är inte samma som att skriva ut på en digital skrivare. Oftast är det ännu mer gulaktigt i offset-tryck.

Sedan sitter dom men en skärm som inte alls visar rätt färger utan felaktiga färger. Plötsligt är den där rutan jag pratade om förut inte alls i samma RGB-värden som du faktiskt har ritat ut i datorn. Men när du skriver UT denna bild så kommer rutan på skärmen vara nästan exakt likadan som den på pappret. Det var detta snubben på Moderskeppet hade gjort. Och ja, då kommer filmer bli riktigt dåliga på denna skräm.

Man måste kalibrera SKÄRMEN för att skärmen ska visa rätt färger.

Ska man däremot skriva ut något måste man också ha en ICC-profil som gör att skärmen visar hur det kommer se ut vid utskrift.

Det är två helt olika sätt att färgkalibrera. Ska man alltså enbart vara i den digitala världen och publicera sina bilder på nätet, ja då ska du enbart kalibrera din skärm för den ska visa rätt färger. Skippa det med att skärmen ska visa hur en utskrift kommer se ut, då visar din skärm felaktiga färger nämligen.

Att andra inte har kalibrerat sina skärmar är faktiskt helt orelevant. För du måste ändå ha din skräm rätt för att du redigerar bilden rätt.
Det är så mycket mer än bara att färgerna ska bli rätt, även kontrasten kalibreras och det är mycket viktigt.
Dom flesta har sina skärmar alldeles för ljust eller för mörkt inställda. Därför så redigerar dom bilden helt fel så att detaljer försvinner i skuggorna eller i ljusa områden.

Till trådskaparen säger jag bara, köp ett kalibreringsverktyg. Det är värt lite över 1000 kr för att underlätta ditt arbete.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Mina är inte kalibrerade med ett verktyg du ansluter till USB-porten utan en tjomme jag känner vars jobb är just detta har fixat det. Med mätverktyg, med hit och dit. Han pillade både i mjukvara och i skärmens inställningar. Han har en specifik fil (icc-profil) han editerar osv och sen aktiverar han den.

// A

Din skärm är inte färgkalibrerad. Du kan inte på något sätt få det rätt utan att ha någon hårdvara som mäter av skärmen.
Det ända du har i så fall är en skärm som möjligt rätt kalibrerad i kontrasterna. Men inte i färgerna.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag har köpt en Colormunki och kalibrerat min Asus skärm. Vilken fröjd att bara få surfa in på swec och se färgerna:)
Tanken med redigeringen för våran del är att kunna skriva ut de bästa bilderna, känns enklare att ha mer korrekta färger att utgå från. Sambon ska prova vad hon tycker men blir att köpa en skärm till hennes dator vad det lider iallafall. Men en skärm för över 4k kr känns mastigt för oss så Dellen kan vara ett alternativ.
Har ni fler tips och ideer på skärmar i prisklassen max 3000kr är ni välkomna!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jon lord:

Dell UltraSharp U2515H - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400
Kanske funkar för ditt ändamål? Fick hem mitt precis som skall användas just för fotoredigering och diverse saker. Review: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2515h.htm

Du får gärna uppdatera lite om vad du tycker om skärmen.
Passar rätt bra i pris för oss.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Din skärm är inte färgkalibrerad. Du kan inte på något sätt få det rätt utan att ha någon hårdvara som mäter av skärmen.
Det ända du har i så fall är en skärm som möjligt rätt kalibrerad i kontrasterna. Men inte i färgerna.

Ej läskunnig? Jag sade att det inte var en grunka kopplad till USB-porten. Inte att inga verktyg har använts.
Om han använder något motsvarande en spektrumanalysator, läser av värden, justerar osv så ska du nog se att jag har en fullständigt korrekt och professionellt kalibererad skärm. Dock ca 6 månader sedan jag gjorde detta senast.
Denna kille mötte jag när jag jobbade en tid på Plaza Magazine - ett ställe där just kalibererade skärmar och övrig utrustning är av absoluta krav.

I övrigt är jag osäker på att vad jag skriver läses.
Jag säger inte att man INTE ska ha kalibererade skärmar - jag säger att för gemene man är det fullständigt onödigt att hålla på att lägga pengar på sådant när ens intresse är sociala nätverk, för att visa bilder på katter, där de som tittar på skiten i många av fallen sitter med rent skit till bildskärmar.

Folk betalar 3000:- för en laptop vars skärm visar rött på olika sätt för varje grad betrakningsvinkeln ändras.
Vi på dessa forum har i regel större intresse av bra saker men jag vet inte hur mycket människor jag kommer hem
till vars prylar är absolut billigaste elgigantenskiten. Att ens lägga pengar på att kaliberera denna utrustning är döfött.
Även om bilden på DIN skärm är korrekt så är bilden redan förändrad i och med komprimeringen många sociala nät
sysslar med.
Mellan dem som bryr sig om att saker ska vara korrekta är kalibererad skärm såklart viktigt..

Men den andelen är så försvinnande liten.

Läs vad jag skriver och läs allt. Välj inte bara en del av en mening och argumentera.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ej läskunnig? Jag sade att det inte var en grunka kopplad till USB-porten. Inte att inga verktyg har använts.
Om han använder något motsvarande en spektrumanalysator, läser av värden, justerar osv så ska du nog se att jag har en fullständigt korrekt och professionellt kalibererad skärm. Dock ca 6 månader sedan jag gjorde detta senast.
Denna kille mötte jag när jag jobbade en tid på Plaza Magazine - ett ställe där just kalibererade skärmar och övrig utrustning är av absoluta krav.

I övrigt är jag osäker på att vad jag skriver läses.
Jag säger inte att man INTE ska ha kalibererade skärmar - jag säger att för gemene man är det fullständigt onödigt att hålla på att lägga pengar på sådant när ens intresse är sociala nätverk, för att visa bilder på katter, där de som tittar på skiten i många av fallen sitter med rent skit till bildskärmar.

Folk betalar 3000:- för en laptop vars skärm visar rött på olika sätt för varje grad betrakningsvinkeln ändras.
Vi på dessa forum har i regel större intresse av bra saker men jag vet inte hur mycket människor jag kommer hem
till vars prylar är absolut billigaste elgigantenskiten. Att ens lägga pengar på att kaliberera denna utrustning är döfött.
Även om bilden på DIN skärm är korrekt så är bilden redan förändrad i och med komprimeringen många sociala nät
sysslar med.
Mellan dem som bryr sig om att saker ska vara korrekta är kalibererad skärm såklart viktigt..

Men den andelen är så försvinnande liten.

Läs vad jag skriver och läs allt. Välj inte bara en del av en mening och argumentera.

// A

Hej Holck.

Jag är läskunnig

Men jag måste erkänna, att även jag tolkade det du skrev innan som ett missförstånd.
Fast jag läst allt du skrivit.
Så tror inte att det handlar om "Välj inte bara en del av en mening" tror mer att det handlar om att du skall skriva lite tydligare vad du menar. ( Som du gjorde just nu)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Att kalibrera sina egna skärmar korrekt är ju en sak men så snart bilderna hamnar på andra skärmar (internet) är ju all hemmakalibrering värdelös såvida kalibreringen inte är densamma överallt där ute i cyberrymden.

Idealet vore att varje skärm som visar upp en bild automatiskt kalibreras efter upphovsmannens kalibrering. Tips till kreativ uppfinnare kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Att kalibrera sina egna skärmar korrekt är ju en sak men så snart bilderna hamnar på andra skärmar (internet) är ju all hemmakalibrering värdelös såvida kalibreringen inte är densamma överallt där ute i cyberrymden.

Idealet vore att varje skärm som visar upp en bild automatiskt kalibreras efter upphovsmannens kalibrering. Tips till kreativ uppfinnare kanske...

I mitt fall så var kalibreringen riktigt bra då min skärm (ASUS VG248QE) är svår att ställa in. Finns många trådar om det på nätet, men med kalibratorn jag köpte var det färdigt på 5min!
Jag fick enligt mig helt ok färger och skärmen blev behagligare att titta på.
Men jag har precis börjat fota, hade köpt en annan skärm om jag vetat att jag skulle göra det.

Lite kul att en tråd om kalibrering kan skapa lika mycket debatt som tex AMD eller Intel, det trodde jag inte hehe. Men skriv på jag lär mig alltid något:)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ej läskunnig? Jag sade att det inte var en grunka kopplad till USB-porten. Inte att inga verktyg har använts.
Om han använder något motsvarande en spektrumanalysator, läser av värden, justerar osv så ska du nog se att jag har en fullständigt korrekt och professionellt kalibererad skärm. Dock ca 6 månader sedan jag gjorde detta senast.
Denna kille mötte jag när jag jobbade en tid på Plaza Magazine - ett ställe där just kalibererade skärmar och övrig utrustning är av absoluta krav.

I övrigt är jag osäker på att vad jag skriver läses.
Jag säger inte att man INTE ska ha kalibererade skärmar - jag säger att för gemene man är det fullständigt onödigt att hålla på att lägga pengar på sådant när ens intresse är sociala nätverk, för att visa bilder på katter, där de som tittar på skiten i många av fallen sitter med rent skit till bildskärmar.

Folk betalar 3000:- för en laptop vars skärm visar rött på olika sätt för varje grad betrakningsvinkeln ändras.
Vi på dessa forum har i regel större intresse av bra saker men jag vet inte hur mycket människor jag kommer hem
till vars prylar är absolut billigaste elgigantenskiten. Att ens lägga pengar på att kaliberera denna utrustning är döfött.
Även om bilden på DIN skärm är korrekt så är bilden redan förändrad i och med komprimeringen många sociala nät
sysslar med.
Mellan dem som bryr sig om att saker ska vara korrekta är kalibererad skärm såklart viktigt..

Men den andelen är så försvinnande liten.

Läs vad jag skriver och läs allt. Välj inte bara en del av en mening och argumentera.

// A

Jag ska inte lägga ut bilder på katter på Facetube, jag ska försöka putsa de bäst bilderna jag presterar och skriva ut på egen hand eller på firma så jag får någon trevlig tavla.

Enligt mig så var 1500kr för att kunna kalibrera skärmarna hemma så de ger ok färger och som i mitt fall bättre bild på flera sätt, riktigt värt. Hur enkelt som helst och tog 5min.

Man måste ju börja någonstans som glad amatör och då är en kalibrerad elgigantenskitskärm iaf ett bättre alternativ en en okalibrerad som gör att alla bilder ser kassa ut från kameran fast de kanske inte är det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Lite kul att en tråd om kalibrering kan skapa lika mycket debatt som tex AMD eller Intel, det trodde jag inte hehe. Men skriv på jag lär mig alltid något:)

Kalibrering kan vara oerhört komplext och gränsa till metafysik.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Du får gärna uppdatera lite om vad du tycker om skärmen.
Passar rätt bra i pris för oss.

Jag sitter just nu utan en ordentlig dator (min gamla har ingen DP eller HDMI (och dvi-hdmi funkade ej) så att jag kan testa odentligt så får återkomma lite senare men det jag hann testa med Photoshop & spel så var jag nöjd... råkade t.om. beställa ett styck till som nu står hemma

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jon lord:

Jag sitter just nu utan en ordentlig dator (min gamla har ingen DP eller HDMI (och dvi-hdmi funkade ej) så att jag kan testa odentligt så får återkomma lite senare men det jag hann testa med Photoshop & spel så var jag nöjd... råkade t.om. beställa ett styck till som nu står hemma

Hehe så kan det gå;)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Fotosidan.se hade nyligen en test med EIZO CS240 som dom prisar väldigt högt.

Priset är typ det dubbla än TS krav, men kanske finns det fler som läser tråden som uppskattar inlägget

Dom mer avancerade skärmarna för fotografer kostar ju verkligen multum.....

Det roliga med EIZO CS240 är att den säljs med, eller utan en kalibrator och priset

Pris: Cirka 6 500 kronor utan kalibrator, eller 7 000 kronor med kalibrator.

/Saxat (för er som inte orkar klicka på länken)

SLUTSATS
Eizo har tagit fram en skärm med mycket höga prestanda till ett rimligt pris.
En kalibrator är ett måste om skärmen ska ge någon fördel.
Eizo CS240 säljs i paket med kalibrator.
Det är bara om du ställer de allra högsta kraven på skärmen som du behöver söka dig till de mer avancerade skärmarna.

Länk till-----> TEST: EIZO CS240 – en skärm som visar rätt

Själv är jag väldigt sugen på att bygga mig en ren "foto" dator, som enbart är till för redigering etc + CS240

Ha det gott

/skog1s

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]