Hjälp mig sätta upp min HP Proliant Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Hjälp mig sätta upp min HP Proliant Microserver Gen8

Jag har skaffat en en ny server, men är nybörjare på servrar. Har bara kört en Acer H340 med WHS v1 på tidigare och skulle nu behöva er hjälp med att sätta upp den nya servern.

Det första jag behöver hjälp med är i vilken ordning som det skall installeras.

Ska jag börja med att uppgradera ILo och sedan börja att installera ESXi?
Var sätter jag upp RAID? Gör jag det via ILo före eller efter ESXi?

Jag har inga problem med att använda tutorials, men vill bara hjälp med i vilken ordning jag skall utföra installationerna för att få önskade funktioner.

Hoppas ni fått de uppgifter ni behöver för att hjälpa mig...

Förutsättningar
HP Proliant Microserver Gen8 G2020T
10 GB ram
1 x 120GB SSD
4 x 3TB WD Red
ILo 4 advanced licence

Önskad funktion
1 x 120GB SSD för operativsystem via slot för ODD
RAID 10 via B120i för 4 x 3TB
Virtuella Maskiner (ESXi?) för Ubuntu server och Windows 7
Backup till offsite (R-sync?)

Ubuntu server skall hosta
Samba för fileserver
Squeezebox server
Apache
MySQL
FTP

Windows 7 skall hosta
Cumulus

Egentligen skulle jag inte behöva VM om det finns ett sätt att lösa att Cumulus inte fungerar under Linux

Permalänk
Medlem

Jag hade satt upp ILO först, men om du alltid kommer att ha KVM anslutet till din server så spelar det ingen roll.

Sedan hade jag följt guiden som finns klistrad i detta forum så kommer du en bit på vägen.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1134186-guide-egen-serv...

Dock så behöver du inte installera ESXi på SSD. Det räcker att du lägger den på en USB och sedan använder SSDn till något annat.

Edit: Alternativet är att köra Linux rakt av och sedan ha en hypervisor i Linux för att köra Windowsboxen, om du bara ska köra den för en programvara så blir det ju inte så mycket belastning, kör in Win7 32-bitars (mindre installation än 64-bitars).

Edit2: CumulusMX för linux http://sandaysoft.com/forum/viewtopic.php?f=27&t=12908&sid=e5...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Som nybörjare måste jag fråga på vilken disk installerade program tex Apache och Squeezebox server lägger sig?
Jag trodde att dessa lagrades på tex min SSD.

Finns det någon nytta med att köpa en USB-sticka större än 16GB?

Permalänk
Medlem

Linux filsystem är lite annorlunda än det jämfört med Windows.
I Linux så har du inte olika enhetsbokstäver för de olika diskarna, utan du monterar en disk mot en katalog (mount point). ((Ja det går att göra likadant i modernare Windows men för den vanlige användaren kan vi bortse från det här))

Så vilken disk som du installerar programmen på beror på till vilken disk katalogen är monterad.

Många sådana här saker kan du hitta när du googlar.

Angående USB stickan, nej du behöver inte mer plats än till själva installationen. Du vill sedan att loggar och annat lagrar på någon av dina datastore i ESX (USB har mycket sämre kapaciet att bli över skrivet med loggar än SSD elller hårddiskar - och så är det långsammare).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Du ser ingen fördel med att sätta i en SSD för att lägga alla installerade program på?

Villet är bästa alternativet?

A.
USB med Exsi
SSD för program och loggar
4x3TB i RAID 10 för datastore

B.
SSD för Exsi, program och loggar
4x3TB i RAID 10 för datastore

C.
USB med Exsi
4x3TB i RAID 10 för datastore, program och loggar

Finns det bättre alternativ än dessa ovan?

Permalänk
Medlem

Du installerar ESXi på USB-minne. Skapar en datastore av din SSD där du lägger VMs som du vill ha lite ös i. Resterande lägger du på din datastore som är skapad av 3TB-diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Du installerar ESXi på USB-minne. Skapar en datastore av din SSD där du lägger VMs som du vill ha lite ös i. Resterande lägger du på din datastore som är skapad av 3TB-diskarna.

Håller med.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att blanda in ett USB-minne om du inte vill kräma ut varenda gigabyte från SSD-disken till något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ser ingen anledning att blanda in ett USB-minne om du inte vill kräma ut varenda gigabyte från SSD-disken till något annat

Superenkelt att ha en i backup när man vill göra en uppgradering eller större förändring.
Kajkar det ut så byter man bara till sin backup USB sticka (efter att man har gjort en ny säkerhetskopia på den).

Nu är TS i början av sin ESX resa, tycker han att det inte fungerar som han vill så är det ju "bara" att installera om och köra på SSD eller annan disk.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar och synpunkter!

Jag har inte köpt någon SSD än så kanske är det enklaste att köra enligt alternativ C?

Permalänk
Medlem

Ja - det går ju alltid att köpa en SSD i framtiden om du behöver det.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Täcker in lite av det du söker i denna video, uppgradering av firmware, aktivering av SSD i RAID-controllern. Dessa steg är ju inte specifika för Hyper-V som vi kör i setupen så det kanske kan vara till någon hjälp: https://www.youtube.com/watch?v=6mJRZWXUKVE

Config av RAID10 är med i: https://www.youtube.com/watch?v=OvABTW2sfxc (06:37)

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se om jag fattat allt rätt och att det är en bra lösning…

1 st bootbar USB med ESXI (Klart)
1 st SSD (Köpt) i bay 5 (ODD) för att lägga VM med Ubuntu Server och tex W7 eller XP
4 st 3TB WD Red (Köpt) RAID10 (Dessa vill jag använda som ren filserver).

Det jag egentligen undrar är:

Ska jag köra SSD som RAID0 array via B120i eller köra AHCI?
Tappar jag övervakningen av ”health” vid något av valen?
För- och nackdelar?

Edit:
Jag har läst omkring på olika forum och SSD i RAID0 via B120i är det bästa! Temperatur går att övervaka.

Någon som inte håller med och isf vill förklara varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plaggis:

Nu ska vi se om jag fattat allt rätt och att det är en bra lösning…

1 st bootbar USB med ESXI (Klart)
1 st SSD (Köpt) i bay 5 (ODD) för att lägga VM med Ubuntu Server och tex W7 eller XP
4 st 3TB WD Red (Köpt) RAID10 (Dessa vill jag använda som ren filserver).

Det jag egentligen undrar är:

Ska jag köra SSD som RAID0 array via B120i eller köra AHCI?
Tappar jag övervakningen av ”health” vid något av valen?
För- och nackdelar?

Edit:
Jag har läst omkring på olika forum och SSD i RAID0 via B120i är det bästa! Temperatur går att övervaka.

Någon som inte håller med och isf vill förklara varför?

Har ungefär samma setup och jag velade mellan samma lösningar. Jag valde till sist att köra boot på SSD i ODD med microsd-kort för att jag hittade någon notis om att hårddiskarna inte varvar ner om dom körs som RAID0 i B120i. Svårt val då jag gärna hade övervakat dom med HP Smart array i iLO. Tyvärr kan jag nog inte säga vad som är bäst, men om HP själv får välja så är det din variant. Känner lite oro över MicroSD-kortet och har en färdigkonfigurerad i reserv.

Permalänk
Medlem

Har lyckats med att boot Esxi 6 från Usb, Ställt in så att VM ligger på SSD. Problemet nu är att jag vill lägga till min datastore i RAID10 (6tb) och VmSphere clienten inte klarar av diskar över 4tb. Det går bra att fixa detta med web clienten, men den är inte gratis...

Permalänk
Medlem

Hej Plaggis,
Min lösning är att jag låter mina servrars C: ligga på SSDn samt all data (som jag alltid lägger på D:) får ligga på mina mekaniska diskar i RAID10.
Jag har för mig att då jag körde på senaste ESXI Free som jag laddade hem via HP så var det inga problem att få mina 4x4TB att fungera som ett datastore, nu har jag "köpt" en annan version som ger tillgång till web clienten.