Gammal hårddisk i ny dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Gammal hårddisk i ny dator

Tjena.
Nu är det så att jag har en dator som är cirkus 5 år gammal hårddisk med massa spel, men det jag är ute efter är framförallt själva hårddisken samt att jag uppgradera mitt operativsystem till 10 nyligen.

Jag ska köpa ny dator och tänkte att jag sparar in omkring 600 kr på hårddisken samt 1000 kr på operativsystemet.

Är detta helt idiotiskt, eller kan man göra detta ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Att inte installera om Windows när man byter moderkort verkar dummt, möjligt att det kan gå om det är samma chipset. Men det är nog att be om problem att låta bli att installera om.

Klart det går att använda en gammal HDD, men isåfall får du nog formatera den och börja om,
gör backup på det som är viktigt först.

Men det bästa du kan göra är nog att skaffa en 250GB SSD då får du snabbare uppstart av OS och program.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

@Alpha77: så om jag gör en ominstallation på datorn så bör det vara okej ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Hej!

Den gratis uppgraderingen till Windows 10 är låst till den nuvarande datorn/moderkortet och det är inte meningen att den ska gå att flytta till en annan dator.

Det kan gå att flytta en Windows-installation till en annan dator men ofta blir det en del småproblem och ibland går inte Windows igång alls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av CeciliaB:

Hej!

Den gratis uppgraderingen till Windows 10 är låst till den nuvarande datorn/moderkortet och det är inte meningen att den ska gå att flytta till en annan dator.

Det kan gå att flytta en Windows-installation till en annan dator men ofta blir det en del småproblem och ibland går inte Windows igång alls.

Kan du reda ut det här nu? Här skriver du att din uppgraderade Windows 10-licens blir låst till systemet, alltså en OEM-licens eller vad?

Tidigare har du skrivit så här:

Skrivet av CeciliaB:

Hej!

En uppgraderingslicens ärver licensvillkor från den Windows som den uppgraderades från. Du behöver alltså veta om den Windows 7 (?) som du uppgraderade från är en OEM-licens eller en retail-licens.

Enligt detta borde det alltså fungera finfint om TS har en retail-licens?

Jag tänker inte uppgradera från 7 till 10 innan det här är klarlagt av någon på Microsoft, tänker inte slänga bort den fulllicens av 7 som jag har för att bara få en OEM-licens av 10.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Andreaz1:

Kan du reda ut det här nu? Här skriver du att din uppgraderade Windows 10-licens blir låst till systemet, alltså en OEM-licens eller vad?

Tidigare har du skrivit så här:
Enligt detta borde det alltså fungera finfint om TS har en retail-licens?

Jag tänker inte uppgradera från 7 till 10 innan det här är klarlagt av någon på Microsoft, tänker inte slänga bort den fulllicens av 7 som jag har för att bara få en OEM-licens av 10.

Det du citerade av mig som kommer från en annan tråd gällde en köpt uppgraderingslicens av Windows 8. Där vet man idag rätt väl vad som gäller.

Jag tycker det är oklart vad som gäller när man har en retail-licens av Windows 7 eller 8.1 och uppgraderar till Windows 10 gratis. Support-personal verkar numera hålla med om att det ska fortsätta vara en retail-licens men de verkar vet inte hur det fungerar i praktiken när man ska flytta den till en annan dator. Jag väntar på ett mer officiellt uttalande från Microsoft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av CeciliaB:

Det du citerade av mig som kommer från en annan tråd gällde en köpt uppgraderingslicens av Windows 8. Där vet man idag rätt väl vad som gäller.

Jag tycker det är oklart vad som gäller när man har en retail-licens av Windows 7 eller 8.1 och uppgraderar till Windows 10 gratis. Support-personal verkar numera hålla med om att det ska fortsätta vara en retail-licens men de verkar vet inte hur det fungerar i praktiken när man ska flytta den till en annan dator. Jag väntar på ett mer officiellt uttalande från Microsoft.

Jag hoppas att när/om du får detta, att du skriker högt med det till oss här på SweC, för du verkar väl insatt i detta och där är en del (inkl mig själv) som väntar på svar på detta.

@Andreaz1 Även retail OS behövs dock installeras om för att fungera bra.
Du kan använda typ Acronis Universal Restore för att bygga om hårdvaru-biblioteket när man återställer en backup. Men annars är det varmt rekommenderat att installera om när man byter moderkort, även om det kan lyckas, då gamla drivare kan ligga och spöka (3:e part iaf).

Det som kan bli ännu mer komplicerat är att din Win 10 nyckel (som är knuten till gamla Retail nyckeln) nu är "låst" till en hårdvara. Du kan mao behöva låsa upp den först, och sen aktivera den igen. (Då även retail högst får vara på en enhet samtidigt). Det är nog här som MS inte verkar ha tydliga linjer och regler än...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Ja kanske bör klargöra att jag köpte datorn för flera årsen och då ingick windows 7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Advald:

Ja kanske bör klargöra att jag köpte datorn för flera årsen och då ingick windows 7.

Då är det antagligen oem, har du tur kan det fungera.

Vad är det för ny dator?
Enligt mig är det inte värt att stoppa in en hårddisk i en såpass ny dator som t.ex Intel I5, 8 GB ram och bättre grafikkort då man inte får ut lika mycket av datorn enligt mig.

Intel I5 2500K @ 4.4 Ghz Hyper 212 Evo | 8 Gb ram 1600 Mhz | SSD: Samsung 850 Evo 500 Gb, OCZ Agility 3 60 Gb | Asus GTX 980 Strix

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

@juniorjesper:
Just nu har jag ingen, har börjat köpa in delar då dem har varit på rea, men ja har iaf geforce gtx 970 samt 650 w netgear. haha