Hur kommer man in i BIOS med Windows 10 ?

Permalänk
Medlem

Hur kommer man in i BIOS med Windows 10 ?

Försöker installera windows 10 på min nya SSD. Behöver dock ställa in så operativsystemet kommer på SSD och inte vanliga c-drive. Kommer dock inte in i BIOS...Hur göra ?

Permalänk
Medlem

Välj avancerade alternativ under Windowsinstallation när du skall välja vilken disk som operativet skall installeras på. Du behöver inte in i BIOS för det.

Permalänk
Medlem

Du ska bara ha 1 disk kopplad medan DVD/USB minnet installerar Windows. Annars lägger / använder DVD/USB minnet något på andra disken som Windows behöver för att starta.

Skrivet av Mattsman:

Kommer dock inte in i BIOS...Hur göra ?

Du måste ge oss mer detaljer.

Funkar inte tangentbordet?
Vet du inte vilken knapp du ska trycka på?

Varje gång datorn starta så nämner den under några sekunder vad man trycker på för att komma in i bios. Vilken knappa varierar mellan olika datorer. Tex F1, F2, delete.

Vissa datorer nämner också en annan knapp så man direkt kommer till boot listan du letar efter. Skillnaden är att valet du gör genom den här genvägen bara gäller en gång medan valet på vanliga stället i bios gäller hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsman:

Försöker installera windows 10 på min nya SSD. Behöver dock ställa in så operativsystemet kommer på SSD och inte vanliga c-drive. Kommer dock inte in i BIOS...Hur göra ?

Hur du kommer in i bios beror på ditt moderkort, vanliga tangenter är F1, F2 eller del.

Dock var OS ska hamna bestämmer du i Windows 10 installationsprogram, precis som tidigare Windows OS.

I övrigt se tidigare råd i tråden om diskar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om du har Windows 8.1 just nu så har du förmodligen fast startup på, vilket gör att Windows inte stängs av helt när du väljer stäng av från menyn. Då startar Windows direkt när du startar datorn, och hoppar över BIOS. Jag råkade själv ut för det när jag försökte komma in i BIOS på en väns dator nyligen. Du får då antingen stänga av fast startup, eller så ska det visst fungera att hålla in shift när man trycker på stäng av också.

Permalänk
Medlem

Tack för alla inlägg. Det har löst sig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mattsman:

Tack för alla inlägg. Det har löst sig

Hur löste du det? Det är vanlig netikett att berätta hur det gick, dels för alla som försökt hjälpa dig men också att tråden ska kunna hjälp andra med samma fel i framtiden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du har Windows 8.1 just nu så har du förmodligen fast startup på, vilket gör att Windows inte stängs av helt när du väljer stäng av från menyn. Då startar Windows direkt när du startar datorn, och hoppar över BIOS. Jag råkade själv ut för det när jag försökte komma in i BIOS på en väns dator nyligen. Du får då antingen stänga av fast startup, eller så ska det visst fungera att hålla in shift när man trycker på stäng av också.

Hålla inne skift när man väljer starta om fungerar iaf i windows 10. Blev lite ställd när jag höll på med en relativt ny laptop å det inte gick att komma in i bios/efi den vanliga vägen.
Håll inne skift, välj starta om. Sedan kommer det upp en blå härlig skärm där man går in på avancerade start alternativ eller nått åt det hållet å sedan kan man välja bios/efi.

Skickades från m.sweclockers.com

autocorrect!#@#€!