Om spotify blev en ren betaltjänst?

Permalänk
Medlem

Musik kör jag via Youtube och Soundcloud. Fungerar utmärkt för mig.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem

Om utbudet hade varit bättre hade jag kanske kunnat överväga det. Har inte använt mitt Spotify-konto sedan 2010. Ska jag streama musik gör jag det hellre genom Death.fm (death och black metal där artister och skivbolag bistår med skivorna). Men, har jag möjlighet streamar jag helst inte alls.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kiane:

Hade dock gärna sett ett mer prisvärt familjeabonnemang. Liknande det som Apple har.

Finns familjeabonnemang till Spotify också. Det är lite dyrare än med Apple, men det kan ju rätta till sig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Finns familjeabonnemang till Spotify också. Det är lite dyrare än med Apple, men det kan ju rätta till sig.

Jo jag vet, men med 5 i familjen blir det en ganska saftig summa. Har löst det genom att ladda hem spellistor och vara i offlineläge. Såg just att telia hade en vettig deal dock, 199kr för 5 enheter. Men där någonstans går smärtgränsen (hade tyckt ~150kr hade vart mer rimligt). Det är så sjukt många olika streamingtjänster man ska ha nuförtiden (Spotify, Viaplay, Netflix, HBO etc) så kostnaderna räntar på rätt fort.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hej!

Det har pratats allt mer om att Spotify kanske skall skrota sin gratistjänst och gå över till att bli en ren betaltjänst. Du som idag har spotify Free, skulle du kunna tänka dig att betala 99Kr i månaden och fortsätta använda Spotify eller skulle du istället konsumera musiken på annat sätt?

Detta är intressant för mig att veta då jag själv har musik på spotify och tycker personligen att det är bättre att få bråkdelen av ett öre än inga pengar alls för en stream. Men sen ser man artistkollegor som Taylor Swift som gråter ut i media och drar sig ur spotify för att hon "bara" tjänat $500,000.på sin musik. Visst, det är inte de $ 90 000 000 som Spotify's VD påstår men ändå en jävlans massa pengar ju. Så jag förstår inte riktigt mentaliteten hos andra artister att man hellre tar noll kronor än de pengar man faktiskt kan få.

Hur som haver så verkar ju lösningen enligt Tidal och Apple Music mfl vara att enbart erbjuda betaltjänst, eftersom artisterna då får mer per stream, men hur förhåller det sig egentligen. Är ni som inte betalar idag villiga att betala om det krävs? Jag skulle sluta använda tjänsten direkt. Inte som artist då, men som Privatperson.

Betalar inte för premium, provlyssnar lite på Spotify och köper CD-skivor av det jag gillar i stället. Skulle det försvinna skulle jag väl få hitta nya sätt att provlyssna (hos kompisar, i butiker osv.) och fortsätta köpa skivor. Skivorna äger jag ju oavsett vad som händer, pengarna man betalar för Spotify har man inget kvar för om man slutar betala eller tjänsten försvinner.

Skrivet av Petterk:

Ni som lyssnar på radio/webbradio får gärna säga vilken tjänst eller vilken typ av kanaler det handlar om

Förutom det lyssnar jag en del på Radio Trelleborg på nätet och Retro FM i bilradion.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)