Ny 6700k går sällan upp i Turbo läget.

Permalänk
Entusiast

Ny 6700k går sällan upp i Turbo läget.

Någon som vet vad jag kan ha gjort fel? Den går som snabbast upp i 4,2ghz och varar i lite drygt en sekund men väldigt sällan. Detta från 3dmark med senaste CPU-Z och HWMonitor på andra skärmen för att se vart den lägger sig. Den är i princip fast i 4ghz även i physics testerna.

Det jag gjorde efter installation av hårdvaran var att ladda optimized defaults i Bios sen laddade XMP profilerna samt stängde av det inbyggda ljudet är det något mer jag bör ha sett över kanske? 3dmark verkade ge totalt normala poäng iaf när jag jämför både med SweC's 980 test samt 6700k test. http://www.3dmark.com/3dm/8163274

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Entusiast

Det kan väl mycket väl vara en bugg i BIOS, har du kollat så du har den senaste versionen? Även om moderkortet är relativt nytt så kan de ha hunnit ut med en uppdatering.

I övrigt så låter det väldigt skumt. Hur ser turbon ut med AVX2.0 mjukvaror? Prime95, exempelvis.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Max Turbo är med single core, väldigt sällan den jobbar bara med en core, överklocka eller slå av turbo och ställ multiplier på 42 eller högre är lösningen.

såhär står det på Intel ARK

Max turbo frequency is the maximum single core frequency at which the processor is capable of operating using Intel® Turbo Boost Technology. Frequency is measured in gigahertz (GHz), or billion cycles per second.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Entusiast

@Rismik: Nä, detta var väl bara med den första generationens turbo för desktop? (Lynnfield, ex)

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Vet inte om dom har ändrat detta med turboläge på senare tid, men var det inte så att den bara går i turbo till viss del. Exempelvis en kärna och då endast om strömförbrukningen och värmen ligger bra till. Kanske är det så att din stressas så pass mycket på flera kärnor att den inte vill gå i turbo eller går i lägre turbofrekvens (multiplier)?

Permalänk
Entusiast

Min gamla 3570k gick faktiskt alltid upp i turbo läget vid belastning, men jag förstår ifall detta ändrats. Med AIDA64 cpu stresstest så maxar processorn @ 53 grader vilket är sjysst iaf, tycker det borde ge spelrum för en turbofrekvens men jag överlever utan änsålänge om det är så.

Tack för svaren!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Kör ej prime95 på dessa nya skylake kan skada cpu.n kör på realbench eller andra program

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Min gamla 3570k gick faktiskt alltid upp i turbo läget vid belastning, men jag förstår ifall detta ändrats. Med AIDA64 cpu stresstest så maxar processorn @ 53 grader vilket är sjysst iaf, tycker det borde ge spelrum för en turbofrekvens men jag överlever utan änsålänge om det är så.

Tack för svaren!

Bara undrar, vad har du för CPU kylare?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pytonOrm:

Kör ej prime95 på dessa nya skylake kan skada cpu.n kör på realbench eller andra program

Var inte detta bara ett rykte som kom fram vid lanseringen av Haswell?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Relik 📜

Maximala turboläget gäller som sagt en ensam kärna. Testa typ Cinebench med en tråd så ska du se att den (iaf periodvis) studsar upp dit. Med alla kärnor aktiva kan processorn i teorin pressas tillbaka hela vägen till basfrekvensen beroende på andra parametrar, något jag såg hände med 6700K även i våra tester.

Anledningen att din gamla hela tiden klev upp i maxturbo med alla kärnor kan vara en funktion på moderkortet. Alla (?) tillverkare har i dagsläget, men de heter lite olika och kan vara aktiverade eller inaktiverade som standard. Principen är dock den samma, just att låta alla kärnor följa turbostegen för en ensam vilket ger ökad (flertrådad) prestanda på bekostnad av värme/effektåtgång.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Var inte detta bara ett rykte som kom fram vid lanseringen av Haswell?

jag vet faktiskt inte om detta verkligen stämmer, alla har ju sagt man inte ska det på dessa nyare processor. jag personligen skulle hellre köra nyare program som Realbench den äger fet allså. prime95 är ju gammal och känns så tråkig.

kolla så du har stängt av Eist i bios eller så kallad speedstep ska vara disable * påverkar ju torbo mode

lättare o hjälpa om ni lägger upp bild på hur det ser ut i bios kanske man kan hjälpa till

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av pytonOrm:

jag vet faktiskt inte om detta verkligen stämmer, alla har ju sagt man inte ska det på dessa nyare processor. jag personligen skulle hellre köra nyare program som Realbench den äger fet allså. prime95 är ju gammal och känns så tråkig.

kolla så du har stängt av Eist i bios eller så kallad speedstep ska vara disable * påverkar ju torbo mode

lättare o hjälpa om ni lägger upp bild på hur det ser ut i bios kanske man kan hjälpa till

Det är dock inga problem att ha både Speedstep och Turbo med alla kärnor till maxnivån samtidigt. Att slå av Speedstep kan visserligen fortfarande ge andra mindre vinster för den som verkligen jagar poängrekord och frekvenser, men "normalt" är det mest en trevlig funktion för att spara något tiotal watt vid vila. Det var värre i konceptets barndom då processorn kunde få för sig att dyka lite som den ville.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast

@emilakered Då förstår jag bättre.

Skrivet av Silcan:

Bara undrar, vad har du för CPU kylare?

Trodde jag skulle ha mycket högre temperaturer då jag köpte en billigare Noctua som är mer ämnad åt mindre system, NH-D9L:
http://imgur.com/a/2bIAs#0

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Firkraag:

Trodde jag skulle ha mycket högre temperaturer då jag köpte en billigare Noctua som är mer ämnad åt mindre system, NH-D9L:
http://imgur.com/a/2bIAs#0

Jag ser att du har ett Asus. Testa slå på "MultiCore Enhancement" i Advanced-delen under AI Tweaker eller vad sektionen heter. Syftet med den är just att hålla alla kärnor vid maxnivå så länge som möjligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

@emilakered Då förstår jag bättre.

Trodde jag skulle ha mycket högre temperaturer då jag köpte en billigare Noctua som är mer ämnad åt mindre system, NH-D9L:
http://imgur.com/a/2bIAs#0

va fina delar du

själv fick jag tag på Noctua D14 kylare billigt ett Demo ex från komplett. helt nytt ej använt ser jag ska ha till mitt socket 1155 bygge med 2600K och ett Asus P8Z77 Pro moderkort , med 8Gb G-skill 2133mhz

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Jag ser att du har ett Asus. Testa slå på "MultiCore Enhancement" i Advanced-delen under AI Tweaker eller vad sektionen heter. Syftet med den är just att hålla alla kärnor vid maxnivå så länge som möjligt.

Jag fick frågan av UEFI om att ställa in just det när jag valde XMP profilen för mina minnen. Så det är redan aktiverat!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Firkraag:

Jag fick frågan av UEFI om att ställa in just det när jag valde XMP profilen för mina minnen. Så det är redan aktiverat!

Då är det sannolikt något annat som håller tillbaka turbopotentialen. Du får testa att labrorera med TDP-gränser för turbo och lite sådant, annars kanske @kinc har bra tips? Om inte annat, välj "Sync all cores" snarare än Auto och sätt helt enkelt 42. Det borde fungera direkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Någon som vet vad jag kan ha gjort fel? Den går som snabbast upp i 4,2ghz och varar i lite drygt en sekund men väldigt sällan. Detta från 3dmark med senaste CPU-Z och HWMonitor på andra skärmen för att se vart den lägger sig. Den är i princip fast i 4ghz även i physics testerna.

Det jag gjorde efter installation av hårdvaran var att ladda optimized defaults i Bios sen laddade XMP profilerna samt stängde av det inbyggda ljudet är det något mer jag bör ha sett över kanske? 3dmark verkade ge totalt normala poäng iaf när jag jämför både med SweC's 980 test samt 6700k test. http://www.3dmark.com/3dm/8163274

Du har köpt en ny K märkt Skylake, och lägger tid på turboläget, pff, nu är det dags att kavla upp ärmarna och börja överklocka ; )

Skämt åsido, stäng av turbofunktionen, notera Vcore vid stock settings i BIOS (optimized defaults). Min erfarenhet är att Intels Haswell, Haswell Refresh, och Haswell-E samtliga klarar av turbofrekvensen på alla kärnorna vid stock Vcore. Med andra ord, sätt Multi på 42 och sätt Vcore manuellt till det värdet som anges när du har laddat optimized defaults. Därifrån kan du börja OCa.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Entusiast

@Aeig Haha, nu finns det faktiskt inget alternativ till K modellerna men du har rätt! Har inte överklockat sen mina AMD 1700-3200+ dagar. Får sätta mig in i det igen, räknade inte med att få såpass ok temperaturer med mITX kylaren så det ska nog fungera bra med en lättare OC.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

@Aeig Haha, nu finns det faktiskt inget alternativ till K modellerna men du har rätt! Har inte överklockat sen mina AMD 1700-3200+ dagar. Får sätta mig in i det igen, räknade inte med att få såpass ok temperaturer med mITX kylaren så det ska nog fungera bra med en lättare OC.

Det jag föreslog är harmlöst, sätt alla kärnorna på 4,2 GHz på stock Vcore. I övrigt lämnar du alla C-states Speedstep osv påslaget, så får du ut det bästa ur två världar. Vill du ta det ännu längre så testar du hur låg Vcore du kan använda, och så aktiverar du Offset så att den går ner ännu lägre i idle.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Min i7 6700K låg på 4.22GHz på samtliga kärnor hela tiden istället, gick aldrig ned till basfrekvens. Asus Maximus VIII Hero moderkort, med inget ändrat i UEFI bortsett från bootordning/minnes-spänning då den hejvilt ville övervolta minnena på Auto, förmodligen bugg i UEFI där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du har köpt en ny K märkt Skylake, och lägger tid på turboläget, pff, nu är det dags att kavla upp ärmarna och börja överklocka ; )

Skämt åsido, stäng av turbofunktionen, notera Vcore vid stock settings i BIOS (optimized defaults). Min erfarenhet är att Intels Haswell, Haswell Refresh, och Haswell-E samtliga klarar av turbofrekvensen på alla kärnorna vid stock Vcore. Med andra ord, sätt Multi på 42 och sätt Vcore manuellt till det värdet som anges när du har laddat optimized defaults. Därifrån kan du börja OCa.

FYI så är det just med turbofunktionen man överklockar på ASUS mobos så nej, ha den på.

Sen när det gäller Prime95 så är även det fortfarande ett bra stressprogram. Dock är den senaste versionen heeelt överdriven (AVX2 bench) så satsa på v27.9 istället. Sitter faktiskt just nu och stressar 6700K'n @ 4.8GHz med det (102x47 / 1.375v / 81C peak).
(Glöm inte heller att stänga av hibernation/sleep i Windows innan ni drar och långduschar/slaggar. ~7 timmars test, vips oanvändbar. )

Angående varför din inte stannar vid turbo har jag dock ingen aning om.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av emilakered:

Då är det sannolikt något annat som håller tillbaka turbopotentialen. Du får testa att labrorera med TDP-gränser för turbo och lite sådant, annars kanske @kinc har bra tips? Om inte annat, välj "Sync all cores" snarare än Auto och sätt helt enkelt 42. Det borde fungera direkt.

@Firkraag Z170-A har som standard Intels referensinställningar för Turbo. Till skillnad från t.ex. Z170-Deluxe eller ROG Maximus VIII-korten. I balanced så går CPU:n sällan upp i max turbo när CPU:n inte belastas över 100%. Om du följer stegen nedan så kommer du att få en liknande effekt som "ASUS MultiCore Enhancement har på Deluxe och ROG-korten.

1. Flasha senaste BIOS: http://www.asus.com/Motherboards/Z170-A/HelpDesk_Download/
2. Under AI Tweaker-sidan i UEFI väljer du:
- Ai Overclocker tuner: XMP
- ASUS MultiCore Enhancement: Auto
- CPU Core Ratio: Sync all cores
- 1-Core Ratio Limit: 42 (gäller för alla 4 cores eftersom du valt att synka)
3. Ställ in performance mode i Windows under power options
4. När du bekräftat att turbo-fungerar som du vill, ställ tillbaka till Balanced under power options (annars kommer systemet att dra onödigt mycket ström vid låg belastning)

Vi hjälpte en media som behövde jämförbar prestanda mellan Z170-Deluxe och Z170-A med ett special-BIOS. Om du vill köra det så länkar jag det här. Skillnaden är att turbo är mer aggressivt än referens för att öka prestandan i alla lägen.

Turbo-optimerat BIOS för Z170-A (liknande Deluxe/ROG): https://drive.google.com/file/d/0Bz2VI2rl73C-ZzMxelZIekVXZlU/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

@spindoctor: Nä, detta var väl bara med den första generationens turbo för desktop? (Lynnfield, ex)

Nej, det har alltid varit så med turbo boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Min gamla 3570k gick faktiskt alltid upp i turbo läget vid belastning, men jag förstår ifall detta ändrats. Med AIDA64 cpu stresstest så maxar processorn @ 53 grader vilket är sjysst iaf, tycker det borde ge spelrum för en turbofrekvens men jag överlever utan änsålänge om det är så.

Tack för svaren!

Jasså har du också bytt från 3570K? Vad tycker du om uppgraderingen? Själv har jag inte kunnat göra jämförelsebenchmarks då mitt Z77 moderkort pajade. Har bara testat tre spel än så länge men i DOTA 2 var förbättringen väldigt stor, Witcher 3 20fps mindre och D3 ingen större skillnad (G-sync eller SLI är boven i dramat).

OnT : Jag har inte överklockat 6700K än eftersom jag inte riktigt kommit dit men minns att jag stängde av Turbo Boost på min gamla 3570K och satte en manuell överklockning på x43 samt lite mer Vcore. Då kördes alla kärnorna i 4300MHz och jag antar att man får göra samma sak här.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast

@Kinc Tack så mycket, ska prova och flasha bios lite senare, sjysst med moddat bios också ifall det skulle behövas.

@Mocka Jag var efter uppgraderingen tvungen att via telefonguiden för Microsoft låsa upp min OEM nyckel för 8.1 så nu sitter jag återigen och väntar på Win10, tänkte vänta med att återinstallera Witcher 3 osv tills jag är där. Med det sagt så har jag spelat lite StarCraft 2 som fick sig ordentligt lyft med 6700k cirka 40-50% snabbare i lategame där det oftast tuggade på långsamt med gamla i5:an vilket är fantastiskt då jag spelar detta varje dag.

Om du kollar mina poäng i 3dmark så är dem precis där dem ska vara när jag jämfört med både SweClockers 980 och Skylake test. Jag ser att du lirar med SLI så det kanske är där skon klämmer som du säger, sen kan du även prova att stänga av Game DVR om du är i Win10!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

@Mocka Jag var efter uppgraderingen tvungen att via telefonguiden för Microsoft låsa upp min OEM nyckel för 8.1 så nu sitter jag återigen och väntar på Win10, tänkte vänta med att återinstallera Witcher 3 osv tills jag är där. Med det sagt så har jag spelat lite StarCraft 2 som fick sig ordentligt lyft med 6700k cirka 40-50% snabbare i lategame där det oftast tuggade på långsamt med gamla i5:an vilket är fantastiskt då jag spelar detta varje dag.

Om du kollar mina poäng i 3dmark så är dem precis där dem ska vara när jag jämfört med både SweClockers 980 och Skylake test. Jag ser att du lirar med SLI så det kanske är där skon klämmer som du säger, sen kan du även prova att stänga av Game DVR om du är i Win10!

Hade du också problem med Windows? Jag också fast mer att jag gjorde en clean install och då tyckte Windows att min nyckel redan är blockad på min gamla dator. Dock skall M$ återkomma med en lösning idag/imorgon.

Har SC2 installerat men minns inte alls vad jag hade för FPS när jag körde det sist (längesedan). Kan dock starta det och känna efter lite hur det flyter.

3DMark är nästa grej på ToDo-listan och skall köra en sväng ikväll. Skall bli intressant att se vad det blir för score men borde nog OCa till 4,6 innan jag börjar då den skall klara av det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@kinc:
Det mest nedskalade ROG kortet, Ranger, beter sig som Hero/Gene ur ROG serien med när det kommer till det här med?

Permalänk
Medlem

Min 4790K gick alltid upp i max turbo när jag spelade/renderade. Har dock stängt av turbo i BIOS. Samma gäller 2320 i andra datorn, den gick alltid upp till 3.6GHz turbo (max alltså) när man gör något krävande

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

jag vet faktiskt inte om detta verkligen stämmer, alla har ju sagt man inte ska det på dessa nyare processor. jag personligen skulle hellre köra nyare program som Realbench den äger fet allså. prime95 är ju gammal och känns så tråkig.

kolla så du har stängt av Eist i bios eller så kallad speedstep ska vara disable * påverkar ju torbo mode

lättare o hjälpa om ni lägger upp bild på hur det ser ut i bios kanske man kan hjälpa till

Det är bara skrock och skitsnack.

Det finns anledningar varför du inte skulle vilja använda vissa versioner av prime95 eller IBT eller liknande och det är AVX instruktionerna som ger processorn extra vcore för att orka med belastningen denna instruktionen kräver.
Instruktioner som dessa används i princip aldrig i vanliga desktop program och verkligen inte i spel. De används i tillexempel kosning/av-kodning av film och lite annat.

Man ska vara lite extra vaksam vid extrem överklockning där den vanliga vcore:en redan ligger nära smärtgränsen då dessa instruktioner då kan råka orsaka väldigt hög vcore.
Lösningen för det är att köra manuell vcore istället för dynamisk. Men då ska du även låta bli AVX instruktioner då cpu:n inte kommer vilja spela boll då utan att du får höja vcore mer än i test som inte använder sig av det.

Så länge du inte håller på med extrem överklockning så är det inget du behöver oroa dig för.

Med vanlig överklockning kan AVX instruktioner vara bra för att se vad du får för maxtemp även under dessa instruktioner då det möjliggör användning av dynamisk vcore vilket resulterar i allmänt svalare CPU och att den drar mindre ström.

Edit: för att klargöra lite för de som undrar så använder realbench AVX instruktioner.

La till lite info.
Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!