Pålitlig lagringsdisk, tips?

Permalänk
Medlem

Pålitlig lagringsdisk, tips?

Funderar på att ersätta mina två externa hårddiskar med en större intern, dels för att det skall gå lite snabbare med filöverföringar men dels för att de externa segar ner boot/post en hel del vilket börjar bli störande.

Läst mycket dåligt om Seagate samt Toshiba så jag antar att WD är det enda alternativet. Frågan är vilken jag skall ta?
Möjligt att jag slänger in några MMOs som jag spelar ytterst sporadiskt varför jag vill ha en 7200 varvare. Dess huvudsyfte är dock lagring av videofilmer/bilder. Vill även att den skall vara hyfsat tyst.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

WD Red går aldrig fel.

Permalänk

Om du sitter med win 8.1-->10 så skulle jag köpt två diskar och använt "hantera lagringsenheter". Skapat en pool av dessa och "tvåvägsspegling". Redundans är bra för bilder! (Om du vill ha någon som helst säkerhet du tappar ju dock en disk i lagringsvolym) WD Red eller grön hade jag valt beroende på budget. Grön svar och lite mer långsam, röd är utvecklad att sitta i NAS / raid osv.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

WD Red går aldrig fel.

Då får det bli en sådan.

Skrivet av The Kristoffer:

Om du sitter med win 8.1-->10 så skulle jag köpt två diskar och använt "hantera lagringsenheter". Skapat en pool av dessa och "tvåvägsspegling". Redundans är bra för bilder! (Om du vill ha någon som helst säkerhet du tappar ju dock en disk i lagringsvolym) WD Red eller grön hade jag valt beroende på budget. Grön svar och lite mer långsam, röd är utvecklad att sitta i NAS / raid osv.

Låter en smula dyrt måste jag säga. Men visst, skall man vara säker så.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

wd green är normalt för det. jag står dock inte ut med boottiden på diskarna när dom inte används konstant.
eftersom wd red kostar typ 100kr extra och skippar boottiden så säger jag skaffa en sådan

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Du kan ju lässa det här tästet om du vill http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-hdd-guid...

Skälv körde jag på en 3tb WD red när jag behövde en ny

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kör WD Green istället för Röd. WD Röd är tänkt för NAS och RAID, inte desktop bruk. Vill du bara ha tillförlitlighet däremot så är det väl WD purple men de kostar som bara den.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

En WD Green röstar jag på.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Gröna är svalare så vill man köra dessa passivt är det en stor fördel. Brände en barracuda es för att den skrevs till hårt utan bra luftflöde..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Precis som andra redan skrivit, definitivt grön så vida du inte planerar Raid.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk

Om det inte är för ren övervakning rekommendera red för person datorer och NAS

Skrivet av philipborg:

Kör WD Green istället för Röd. WD Röd är tänkt för NAS och RAID, inte desktop bruk. Vill du bara ha tillförlitlighet däremot så är det väl WD purple men de kostar som bara den.

Ja red är anpassade till genom att modifierade att klara raid bättre det är den egenskapen som har lagts till, det bara borde bara bra vara en tids fråga innan den utgår var för den funnits kvar är med dit argument, som WD skapat minskat försäljningen till datorer men raid är bra datorer med.

Men med induktionen av purple som nästan säljs med samma argument som ursprunget så det kan vara spiken i kistan för ur sprunget.
Det är en tyst disk om man tittar på specifikationerna var de lika med purple avviker de lite.

WD AV-GP
Western Digitals familj av hårddiskar avsedda för videoövervakning. Byggda för 24x7 drift och låg strömförbrukning, 3års garanti från WD

Om det inte är för ren övervakning rekommendera red för person datorer och NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkaN Teknik:

Ja red är anpassade till genom att modifierade att klara raid bättre det är den egenskapen som har lagts till, det bara borde bara bra vara en tids fråga innan den utgår var för den funnits kvar är med dit argument, som WD skapat minskat försäljningen till datorer men raid är bra datorer med.

Men med induktionen av purple som nästan säljs med samma argument som ursprunget så det kan vara spiken i kistan för ur sprunget.
Det är en tyst disk om man tittar på specifikationerna var de lika med purple avviker de lite.

WD AV-GP
Western Digitals familj av hårddiskar avsedda för videoövervakning. Byggda för 24x7 drift och låg strömförbrukning, 3års garanti från WD

Om det inte är för ren övervakning rekommendera red för person datorer och NAS.

WD Purple är extremt pålitlig, det var därför jag nämnde den. Jag sa även att den kostade skjortan så inte det bästa alternativet. Som du säger själv är den bygd för 24/7 bruk så den är verkligen pålitlig vilket fyller TS krav om pålitlighet men jag nämner direkt att den är dyr och håller med om att det inte är det lämpligaste valet. Ännu mer pålitligt är väl Re/Re+ men de kostar också skjortan.

Sedan anser jag att WD Green är väl något smidigare i en persondator om man inte ska köra RAID, delvis pga sitt lägre varvtal och ljudnivå. Jag har inget emot RED, anser bara att Green verkar lämpligare för TS bruk som lagringsdisk. Har däremot hört att RED har vissa saker avskalade som kan vara smidigt för desktop bruk men inte det minsta säker på det.

(Jag förstår däremot inte vissa stycken i ditt inlägg fullkomligt så om du vill får du gärna förtydliga.)

Men ja, det kanske var lite irrelevant att nämna purple då TS inte kommer eller bör välja det, men dem är pålitliga.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Många som missade att jag ville ha en 7200 varvare Green är ju en slö 5400 varvare. Kommer som sagt att köra något MMO från den då och då. Eller är det någon större skillnad på 5400/7200 varv? För om det inte är det kanske Grön är det bästa alternativet trots allt (just eftersom den är tyst och sval).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka jag måste fråga, var har du info att Toshibas diskar skulle vara dåliga?

HGST diskar brukar också vara bra, och är 7200RPM btw.
Enda WD disken jag vet som är 7200RPM är Black.

Red är 5900, blue tror jag är samma som green (rätta mig om jag har fel).

Permalänk
Medlem

Ja man märker skillnad på 5400 och 7200 varvare om man kör saker som kräver snabb laddningstid som spel eller annat diskintensivt. Kör inte WD Green den är slö till spel.

WD-red är också en slö disk för spel och dessutom anpassad för raid varför den saknar vissa egenskaper desktopdiskar har när det blir läsfel på disken så den rekommenderas inte till desktop även om det går att köra den i desktop om man är medveten om vad det innebär.

Priset man får betala är lite högre ljudnivå men jag anser det vara värt det så jag kör bara 7200 varvare i datorn. I NAS:en sitter det 5400 varvs WD-red i raid där funkar de ok för den är ändå begränsad av nätverkshastigheten.

Jag har fördelat de mest krävande spelen och OS till mina SSD-diskar och kör de lite mindre krävande från mekaniska disken för att spara det dyra SSD utrymmet.

Hade det funnits 2-3 TB SDD till priser som man inte blir ruinerad av hade det inte behövts, men än så länge är de stora SSD-diskarna för dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Mocka jag måste fråga, var har du info att Toshibas diskar skulle vara dåliga?

HGST diskar brukar också vara bra, och är 7200RPM btw.
Enda WD disken jag vet som är 7200RPM är Black.

Red är 5900, blue tror jag är samma som green (rätta mig om jag har fel).

Användarrecensioner på diverse webshops, bland annat Newegg även om de inte var lika dåliga som Seagates mest populära HDDs.

Skrivet av Airborne:

Ja man märker skillnad på 5400 och 7200 varvare om man kör saker som kräver snabb laddningstid som spel eller annat diskintensivt. Kör inte WD Green den är slö till spel.

WD-red är också en slö disk för spel och dessutom anpassad för raid varför den saknar vissa egenskaper desktopdiskar har när det blir läsfel på disken så den rekommenderas inte till desktop även om det går att köra den i desktop om man är medveten om vad det innebär.

Priset man får betala är lite högre ljudnivå men jag anser det vara värt det så jag kör bara 7200 varvare i datorn. I NAS:en sitter det 5400 varvs WD-red i raid där funkar de ok för den är ändå begränsad av nätverkshastigheten.

Jag har fördelat de mest krävande spelen och OS till mina SSD-diskar och kör de lite mindre krävande från mekaniska disken för att spara det dyra SSD utrymmet.

Hade det funnits 2-3 TB SDD till priser som man inte blir ruinerad av hade det inte behövts, men än så länge är de stora SSD-diskarna för dyra.

Ok, då blir det en grön. Frågan är just om det är värt att ställa in så att den inte stängs av i Windows för att inte behöva vänta på att den varvar upp?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sen om du verkligen vara säker på att dina bilder inte ska försvinna så kanske lite extern lagring på typ dropbox, onedrive eller liknande är bra att lägga till.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk

Red är svalare och tystare en green

Red är svalare och tystare en green
3 dBA brukar lägga till för beräkning av 2st så 5 dB 7st red låter lika mycket som en green så om ljud är prio välj red är snabbare med lite dyrare är nackdelen.
Acoustics --------------green-------------------red
Idle Mode--------------24 dBA (average)------23 dBA
Seek Mode 0-----------29 dBA (average)------24 dBA
Seek Mode 3-----------25 dBA (average) –

http://www.liontech.se/partdetail.aspx?q=p:5201492 green
http://www.liontech.se/partdetail.aspx?q=p:5046242 red

Skrivet av Mocka:

Många som missade att jag ville ha en 7200 varvare Green är ju en slö 5400 varvare. Kommer som sagt att köra något MMO från den då och då. Eller är det någon större skillnad på 5400/7200 varv? För om det inte är det kanske Grön är det bästa alternativet trots allt (just eftersom den är tyst och sval).

Permalänk

Purple brukar vara marginellt dyra här är det ingen skillnad en red

Purple brukar vara marginellt dyra här är det ingen skillnad en red och tidigare skilde det 20¬-30 % mellan red och green men den har krympt till mindre en hälften och vid 6T är den marginell.
http://www.inet.se/jamfor?compare=4304150&compare=4304985&com...

Prestanda jag är lite förvånad att red är lite snabbare än de övriga marginellt jämfört purple som drar lite mer effekt för att hantera fånga bilder.
Purple lika många timmar för fel och garanti som red, men om det inte fel så är sannolikare för katastrofala fel är högre för purple lägre fart förväntat var lägre så jag utesluter inte tryck fel.
https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=757763&sku=628746&sku=...

Så greens fördel är priset, (är bullrigare)
men skillnaden har krympt om disken används till spela in film så välj purple det behöver inte vara någon prisskillnad,
red så kan du använda den var du vill NAS är det ofta red ger ut till flexibilitet och båda är tysta.

Som synes i länkarna varierar priset så var du köper kan göra mer för priset an valet av disk
Så använd pris generatorer för få jämförande pris och välj en leverantör du har förtroende för och passar TS!

Skrivet av philipborg:

WD Purple är extremt pålitlig, det var därför jag nämnde den. Jag sa även att den kostade skjortan så inte det bästa alternativet. Som du säger själv är den bygd för 24/7 bruk så den är verkligen pålitlig vilket fyller TS krav om pålitlighet men jag nämner direkt att den är dyr och håller med om att det inte är det lämpligaste valet. Ännu mer pålitligt är väl Re/Re+ men de kostar också skjortan.

Sedan anser jag att WD Green är väl något smidigare i en persondator om man inte ska köra RAID, delvis pga sitt lägre varvtal och ljudnivå. Jag har inget emot RED, anser bara att Green verkar lämpligare för TS bruk som lagringsdisk. Har däremot hört att RED har vissa saker avskalade som kan vara smidigt för desktop bruk men inte det minsta säker på det.

(Jag förstår däremot inte vissa stycken i ditt inlägg fullkomligt så om du vill får du gärna förtydliga.)

Men ja, det kanske var lite irrelevant att nämna purple då TS inte kommer eller bör välja det, men dem är pålitliga.

Permalänk
Medlem

varför inte en seagate 8 TB? om du bara ska ha en hårddisk för lagring dvs. annars finns det väl bättre alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkaN Teknik:

Purple brukar vara marginellt dyra här är det ingen skillnad en red och tidigare skilde det 20¬-30 % mellan red och green men den har krympt till mindre en hälften och vid 6T är den marginell.
http://www.inet.se/jamfor?compare=4304150&compare=4304985&com...

Prestanda jag är lite förvånad att red är lite snabbare än de övriga marginellt jämfört purple som drar lite mer effekt för att hantera fånga bilder.
Purple lika många timmar för fel och garanti som red, men om det inte fel så är sannolikare för katastrofala fel är högre för purple lägre fart förväntat var lägre så jag utesluter inte tryck fel.
https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=757763&sku=628746&sku=...

Så greens fördel är priset, (är bullrigare)
men skillnaden har krympt om disken används till spela in film så välj purple det behöver inte vara någon prisskillnad,
red så kan du använda den var du vill NAS är det ofta red ger ut till flexibilitet och båda är tysta.

Som synes i länkarna varierar priset så var du köper kan göra mer för priset an valet av disk
Så använd pris generatorer för få jämförande pris och välj en leverantör du har förtroende för och passar TS!

Stryk det jag säger då. Ber om ursäkt, fick för mig att MTBF var avsevärt högre på Purple men s verkar inte fallet längre vara.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Sen om du verkligen vara säker på att dina bilder inte ska försvinna så kanske lite extern lagring på typ dropbox, onedrive eller liknande är bra att lägga till.

Gärna det Men min bildmapp är uppe i 131GB (systemkamera) och vad jag vet har man inte så många GB på Onedrive (ännu mindre på Dropbox).

Skrivet av HåkaN Teknik:

Red är svalare och tystare en green
3 dBA brukar lägga till för beräkning av 2st så 5 dB 7st red låter lika mycket som en green så om ljud är prio välj red är snabbare med lite dyrare är nackdelen.
Acoustics --------------green-------------------red
Idle Mode--------------24 dBA (average)------23 dBA
Seek Mode 0-----------29 dBA (average)------24 dBA
Seek Mode 3-----------25 dBA (average) –

http://www.liontech.se/partdetail.aspx?q=p:5201492 green
http://www.liontech.se/partdetail.aspx?q=p:5046242 red

Tack för ditt svar, det blev en green tillsist. Såg också att priset på Purple inte alls skiljde sig mycket åt från Green, dock var tillgängligheten ett problem. Måste säga att jag knappt hör den så det är bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@philipborg Purpule har också sämre ECC hantering och accepterar läsfel. De är gjorda för inspelning om jag minns rätt där ett litet fel i en frame inte gör så mycket. Det är viktigare att den fortsätter läsa resten.

@Mocka Hmm, okej, jag får läsa lite mer om den då. Kan dock säga att de 10+ vi har på jobbet har 1+ år på nacken nu, och alla fungerar klockrent. 1 st i laptop 3+ år gammal (ja hela 3+) fungerar än, men börjar bli långsam så sektorerna börjar väl bli slitna. Inga re-alocated dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Mocka Hmm, okej, jag får läsa lite mer om den då. Kan dock säga att de 10+ vi har på jobbet har 1+ år på nacken nu, och alla fungerar klockrent. 1 st i laptop 3+ år gammal (ja hela 3+) fungerar än, men börjar bli långsam så sektorerna börjar väl bli slitna. Inga re-alocated dock.

De kanske säljer så bra att det är fler som köper och därmed fler som kan klaga

WD Green var helt okej måste jag säga. Snabbare än mina externa USB diskar, slöar inte ner BOOT samt är väldigt tyst.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka:
Green diskar parkerar läs/skrivhuvudet efter 8 sekunders inaktivitet, om det ställer till problem för dig kan du starta upp WDIDLE3 i en dos miljö och köra /s eller /d på dina green diskar, beroende på modell kan det stänga av parkeringen eller på nyare endast förlänga tiden till ca 8000 sekunder.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Har faktiskt inte märkt av det så mycket. Å andra sidan använder jag den inte värst ofta utan det är mer en lagringsdisk samt att jag har några MMOs på den och några program jag använder sporadiskt. Dock bra att veta att det går att göra något åt det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9