Problem med att installera gamla spel på Windows 10

Permalänk
Medlem

Problem med att installera gamla spel på Windows 10

Tjena! Min lilla lillebrosa ville spela ett par gamla spel jag hade när jag var liten så jag tog fram några. Absolut INGA funkade, vi testade Fifa 2004, 2002 och Bilar. Jag lyckades inte få igång installationen på Bilar, programmet bara kraschade, sen försökte jag komma in genom cmd och installera, tills jag kom till biten där det stog "Skapar avinstallations program". På FIFA så kom installationerna halvvägs sen frös dom.
Ville själv gärna uppleva lite nostalgi, men om ni vet nåt sätt att fixa detta så skriv gärna

Tack

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det nog som med Windows XP var massor av gamla underbara dos spel inte fungerade alls (inte utan ngn form av "dos-emulator" iaf).
Vad du kan prova dock är att höger klicka på installations-filen, välja egenskaper, sedan kompabilitet fliken och välja att köra som äldre OS.
Skulle det gå att installera spelet, men det fungerar inte efter installation, prova gör samma på spelets exe-fil.
Windows kompabilitets läge är dock långt ifrån perfekt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Tyvärr är det nog som med Windows XP var massor av gamla underbara dos spel inte fungerade alls (inte utan ngn form av "dos-emulator" iaf).
Vad du kan prova dock är att höger klicka på installations-filen, välja egenskaper, sedan kompabilitet fliken och välja att köra som äldre OS.
Skulle det gå att installera spelet, men det fungerar inte efter installation, prova gör samma på spelets exe-fil.
Windows kompabilitets läge är dock långt ifrån perfekt.

Tack för svaret!
Har testat massa saker, filerna finns i hårddisken men det finns ingen startfil. Jag bara undrar, är det olagligt att ladda ner en emulator och ison av spel om man äger dom?

Permalänk
Skrivet av Entash:

Tack för svaret!
Har testat massa saker, filerna finns i hårddisken men det finns ingen startfil. Jag bara undrar, är det olagligt att ladda ner en emulator och ison av spel om man äger dom?

ja det är det.

såvida du inte får tillstånd från ägaren av rättigheterna för spelet t.ex EA för FIFA spelen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fick tag i en gammal Dator som jag hittade i förrådet, men när jag startar spelet står det "ogiltig videokonfiguration. Vet inte vad som är fel men om nån vet nåt så skriv gärna

Permalänk

@Entash: Uppenbarligen så fungerar inte spelets video output med skärmen, testa med like olika skärmar och olika kontakter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

@HeyGamingHD: Uppenbarligen så fungerar inte spelets video output med skärmen, testa med like olika skärmar och olika kontakter.

Spelet jag testade (Bilar) kunde tydligen inte ha integrerad grafik från våran gamla laptop, så då vet jag andledningen till det iallafall.