Startmenyn borta/chrashat

Permalänk
Inaktiv

Startmenyn borta/chrashat

Är det någon mer än jag som har drabbats av detta. Har inte hitta något sätt att återställa....

Om jag loggar ut och in igen så kvarstår problemet, samma om jag bootar om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maar:

http://i58.tinypic.com/21mrsxd.png

Är det någon mer än jag som har drabbats av detta. Har inte hitta något sätt att återställa....

Om jag loggar ut och in igen så kvarstår problemet, samma om jag bootar om.

Skit samma , det blev en ominstallation. (Ja, aktivering funkar bra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194:

Skit samma , det blev en ominstallation. (Ja, aktivering funkar bra)

Är oftast tyvärr detta man får göra efter man uppgraderat till win 10.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Min sambos laptop fick precis samma fel och det hjälpte inte heller att logga ut och in..
När jag sen testade att starta om den så uppdaterade den sig och problemet var löst

Visa signatur

MSI P67A-GD65 | I5-2500K+Scythe Mugen 2 rev B | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | PowerColor Radeon HD6950 2GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Fractal Design Define R3, Svart
Zepto 6224w
Ps3

Permalänk

Jag har haft samma problem på 3 av 4 datorer jag installerat Windows 10 på -- startmenyn fungerar inte.

Men jag får inte ens något felmeddelande - startmenyn och sökrutan fungerar bara inte, inget händer.

Märkligt: det är den stora nyheten med Win10 - startmenyn tillbaks! - men fungerar iinte, efter år av utveckling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Jag har haft samma problem på 3 av 4 datorer jag installerat Windows 10 på -- startmenyn fungerar inte.

Men jag får inte ens något felmeddelande - startmenyn och sökrutan fungerar bara inte, inget händer.

Märkligt: det är den stora nyheten med Win10 - startmenyn tillbaks! - men fungerar iinte, efter år av utveckling?

Bara uppdaterat?

Råkade ut för detta med uppdatering efter två dagar. Fick köra ren installation och nu fungerar allt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Bara uppdaterat?

Råkade ut för detta med uppdatering efter två dagar. Fick köra ren installation och nu fungerar allt.

Jag körde ominstallation och blev glad, det fungerade.

Ända tills jag skulle byta användare, logga in som någon annan - då försvann den igen.

Permalänk
Medlem

Exakt samma hände mig för en månad sedan i Windows 10. Gjorde en systemåterställning och så fungerade det ett par dagar. Sedan var det stopp igen. Gjorde då en fabriksåterställning till W8 som jag sedan uppdaterade till W8.1.
Problemet var att den inbyggda windows-aktiverings-nyckeln inte fungerade längre, så att jag fick köra en "piratkopia" i en dryg vecka innan jag fick en ny från datortillverkaren.
Nu ligger jag kvar i Windows 8.1 tills i maj-juni och hoppas att de tills dess fått ordning på problemet så jag då kan uppdatera till W10.

Permalänk
Skrivet av Lasse-SL-500:

Jag körde ominstallation och blev glad, det fungerade.

Ända tills jag skulle byta användare, logga in som någon annan - då försvann den igen.

Tog du bort alla gamla partitioner vid installationen? Klickar man bara vidare under installation så kommer alla gamla filer finnas kvar och ingen formatering görs. Kan hända att det är det som orsakar det.

Skrivet av pjb:

Exakt samma hände mig för en månad sedan i Windows 10. Gjorde en systemåterställning och så fungerade det ett par dagar. Sedan var det stopp igen. Gjorde då en fabriksåterställning till W8 som jag sedan uppdaterade till W8.1.
Problemet var att den inbyggda windows-aktiverings-nyckeln inte fungerade längre, så att jag fick köra en "piratkopia" i en dryg vecka innan jag fick en ny från datortillverkaren.
Nu ligger jag kvar i Windows 8.1 tills i maj-juni och hoppas att de tills dess fått ordning på problemet så jag då kan uppdatera till W10.

Att startmenyn försvinner har inget med nyckeln att göra, felet var förmodligen, som i många andra fall, att det finns kvar korrupta filer från den gamla installationen som gör att det krånglar vid uppgradering. En nyinstallation kommer lösa detta.

När du säger inbyggda nyckel, menar du att det är en sån dator där nyckeln är integrerad i moderkortet/BIOS? Vad menar du med att den inte fungerade längre, var detta under Windows 8 eller 10? För i Windows 10 så används inte din nyckel för att aktivera, utan istället hårdvaru-id från moderkortet.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

@klasvonklas:

Tack för svar. Nej - jag har inte formaterat något -- jag följde Microsofts installationsprogram och valde uppgradering från Windows 8.

Det gick fint. Men när jag ska byta användare (jag vill inte ge bort datorn med min inloggning kvar) då försvinner startmenyn - det händer inget när man klickar på start-knappen.

Troligen fungerar inte Microsofts uppgradering, utan jag måste göra en komplett ominstallation. Lite tröttsamt - det tar flera timmar varje gång.

Men tack för svar!

Permalänk
Medlem

Fått detta bekymmer också en gång, inget hände när man ville klicka upp menyn, samma med åtgärdcenter längst till höger, windowstangenten hade heller ingen verkan., högerklick fungerade dock på Windowssymbolen.

Löstes med en systemåterställning en dag bakåt, installationen var en helt ren, så ingen uppdatering.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nej det hade naturligtvis inte med nyckeln att göra att startmenyn låste sig så att endast jag kom åt det som fanns på skrivbordet.

Jag syftar på den inbyggda nyckel som finns i Windows 8-återställnings-partionen på hårddisken när man inte har en inbyggd DVD för att göra en fabriksåterställning av Windowssystemet på datorn.

Den aktiveringsnyckeln för Windows 8 fungerade inte längre efter att jag hade uppgraderat till Windows 10 och därefter gjorde en fabriksåterställning från hårddisken till Windows 8.
För att få W8 att aktiveras var jag tvungen att få en ny aktiverings-nyckelkod från datortillverkaren som jag inte hade tidigare.

Permalänk
Skrivet av Lasse-SL-500:

@klasvonklas:

Tack för svar. Nej - jag har inte formaterat något -- jag följde Microsofts installationsprogram och valde uppgradering från Windows 8.

Det gick fint. Men när jag ska byta användare (jag vill inte ge bort datorn med min inloggning kvar) då försvinner startmenyn - det händer inget när man klickar på start-knappen.

Troligen fungerar inte Microsofts uppgradering, utan jag måste göra en komplett ominstallation. Lite tröttsamt - det tar flera timmar varje gång.

Men tack för svar!

Det är garanterat därför du har problem. En ren installation är alltid att rekommendera, framför allt om man vill slipa problem. Detta gäller inte bara Windows 10 utan alla tidigare versioner av Windows. Installerade man t.ex 98 rakt ovanpå en 95 utan att formatera får man också problem.

Men som sagt, det är inte uppgraderingen det är fel på utan det befintliga installationen av ditt Windows 8. Om du instället gör en ominstallation inklusive att du tar bort alla partitioner och sedan låter installationen själv göra nya partitioner så kommer du inte få några problem med startmenyn.

Skrivet av ggustavsson:

Fått detta bekymmer också en gång, inget hände när man ville klicka upp menyn, samma med åtgärdcenter längst till höger, windowstangenten hade heller ingen verkan., högerklick fungerade dock på Windowssymbolen.

Löstes med en systemåterställning en dag bakåt, installationen var en helt ren, så ingen uppdatering.

Var den ren på så sätt att du också tagit bort tidigare partitioner?

Skrivet av pjb:

Nej det hade naturligtvis inte med nyckeln att göra att startmenyn låste sig så att endast jag kom åt det som fanns på skrivbordet.

Jag syftar på den inbyggda nyckel som finns i Windows 8-återställnings-partionen på hårddisken när man inte har en inbyggd DVD för att göra en fabriksåterställning av Windowssystemet på datorn.

Den aktiveringsnyckeln för Windows 8 fungerade inte längre efter att jag hade uppgraderat till Windows 10 och därefter gjorde en fabriksåterställning från hårddisken till Windows 8.
För att få W8 att aktiveras var jag tvungen att få en ny aktiverings-nyckelkod från datortillverkaren som jag inte hade tidigare.

Förmodligen är det så att nyckeln är inbyggt i moderkortet. Det är sällan den är inbyggd mjukvarumässigt på en hårddisk på dagens laptops.

Om du som sagt gjort en uppgradering till Windows 10 och fått den aktiverad så är det i stort sett ett måste att göra en nyinstallation för att man inte ska få problem. Detta gäller framförallt laptops där tillverkaren har "modifierat" det medföljande Windows och detta skapar problem när man uppgraderar.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför startmenyn och nedersta raden, aktiveringsfältet mm, låste sig i W10.
Men nu avvaktar jag till i maj-juni med att uppgradera från W8.1 till W10 och hoppas att det har kommit fixar tills dess så att det inte händer igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Var den ren på så sätt att du också tagit bort tidigare partitioner?

Stämmer helt ren från början installation via USB sticka som jag bootade med, gamla partioner borttagna.

Tror det finns eller fanns en del buggar som orsakade detta, inte hänt någon mer gång.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag vill bara ändra inloggningsnamnet för administratören. Ska man inte kunna göra det på något enkelt sätt?

Måste jag partitionera om diskarna och installera om hela OS:et för den sakens skull? Det låter inte särskilt genomtänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Stämmer helt ren från början installation via USB sticka som jag bootade med, gamla partioner borttagna.

Tror det finns eller fanns en del buggar som orsakade detta, inte hänt någon mer gång.

Troligen förra os:et inte var fräscht längre. Hände för mig också, även Win 10 installationen fick jag laga mitt OS (var flera fel som gjorde att installationen inte kunde startas).

Skrivet av Lasse-SL-500:

Jag vill bara ändra inloggningsnamnet för administratören. Ska man inte kunna göra det på något enkelt sätt?

Måste jag partitionera om diskarna och installera om hela OS:et för den sakens skull? Det låter inte särskilt genomtänkt.

Bör du göra ändå, Även om det fungerar nu så kan allt ihop bara braka ihop om en vecka. För mig efter reset tog det mig bara 2 dagar för os:et ska gå sönder för all framtid (blå skärma varje uppstartsförsök). Var bara att installera från USB. Inte ens reset rensar os:et tillräckligt.

Att ett konto är trasig är ju första varningen, på att os:et inte är stabilt.

Men ska gå om du hittar kontrollpanelen (den vanliga, inte den dumma i startmenyn).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag löste mitt problem - att jag behövde byta inloggning för den nya ägaren av min laptop.

Lösningen var att byta till lokalt konto i någon av de tre, fyra kontrollpanelerna som finns: "gamla" kontrollpanelen, nya Metro inställningar, netplwiz.cpl eller GodMode - jag minns inte vilken. (Dvs, ett konto som inte är kopplat till något live-id)

Nu fungerar det - han kan logga in med sina credentials utan att startmenyn slutar fungera! Yaaay !!

Permalänk
Skrivet av pjb:

Jag vet inte varför startmenyn och nedersta raden, aktiveringsfältet mm, låste sig i W10.
Men nu avvaktar jag till i maj-juni med att uppgradera från W8.1 till W10 och hoppas att det har kommit fixar tills dess så att det inte händer igen.

Kommer förmodligen inte hjälpa att vänta tills dess med att uppgradera. Som jag redan skrev till dig tidigare har det inget med Windows 10 att göra utan istället din befintliga installation. Jag kan lova dig att om du först formaterar och installerar om ditt Windows 8.1 och sedan uppgraderar så kommer startmenyn att fungera som den ska.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Fabriksåterställning innebär väl som jag fattat det att hårddisken omformateras förutom den låsta partionen med återställningsmediat för Windows 8.

Permalänk
Skrivet av pjb:

Fabriksåterställning innebär väl som jag fattat det att hårddisken omformateras förutom den låsta partionen med återställningsmediat för Windows 8.

Det beror på hur tillverkaren av datorn har gjort sitt återställningsverktyg. Jag kan mycket väl tänka mig att den formaterar om just den partitionen, men det kan också vara så att den bara tar bort användarfiler och inställningar.

Oavsett vilket det är i ditt fall så blir inte Windows-installationen ren då tillverkare som Lenovo, Dell m.fl alltid skickar med massa extraprogram och har ändrat om i Windowsfilerna. Därför hjälper det inte med en återställning eftersom Window inte blir "original", eller ren med andra ord.

Nu när du har en riktig nyckel så rekommenderar jag dig starkt att ta bort precis alla partitioner som finns på hårddisken. Tillverkares återställningsfunktioner är kanske smidigt för de som inte är så tekniska och på så sätt inte bryr sig, men i längden skapar de mer problem än vad de löser. Framför allt brukar dessa datorer vara oerhört onödigt slöa och blir mycket snabbare om man gör en riktig installation med Windows egna installationsverktyg, alltså från DVD eller USB-minne.
För att återgå till min rekommendation så skulle jag i ditt fall dra ner Microsofts verktyg för att skapa ett bootningsbart medium för Windows 8, och att du i installationen i steget där man ska välja vart man vill installera tar bort alla partitioner på hårddisken och sen markerar det tomma utrymmet. Då kommer Windows själv att skapa rätt partitioner. Efter detta är jag helt övertygad om att du kan uppgradera till Windows 10 med fungerande startmeny.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kan inte problemet bero på att man har installerat andra start meny som tex Start8?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Kan inte problemet bero på att man har installerat andra start meny som tex Start8?

Om du svarade på det som jag och pjb skriver om så tror jag inte han har något sånt installerat.

Om du inte svarade på det vi pratade om får du gärna använda citat eller svara-funktionen så att vi vet till vem du riktar dig.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Stängde av Avast antivirus i aktivitetshanteraren,startade om Voila!

Skrivet av anon194:

http://i58.tinypic.com/21mrsxd.png

Är det någon mer än jag som har drabbats av detta. Har inte hitta något sätt att återställa....

Om jag loggar ut och in igen så kvarstår problemet, samma om jag bootar om.

Funkade när jag öppnade aktivitetshanteraren , stängde avast och startade om datorn.