Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem

Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Vi som är här är alla teknik intresserade, många entusiaster. Då måste ni har hört många roliga saker sagda om teknik (eller naturvetenskap) som är helt ute och cyklar. Tänkte att vi kunde dela lite roliga berättelser om våra mindre kunniga medmänniskor. Inte tänkt att göra narr, bara underhållande värde.

Själv blev jag sagd en gång att inte prata trådlös telefon medans det åskade för risken att elen hoppade genom luften från stationen till luren...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Att Nvidia och Intel är bäst i alla situationer oberoende av priset.

Annars har man ju den att hela datorn är hårddisken.
En annan var när jag och en till diskuterade att lågenergilampor kunde orsaka "noise" på elnätet. En kommenterade att "ja jag har hört att min ena lågenergilampa låter", dvs trodde vi menade noise som i ljudvågor. Iofs kanske kan vara sammankopplat på ngt sätt men personen trodde iaf att vi menade ljud.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Modermodemet är ju obligatoriskt i sammanhanget, så det är lika bra att få den referensen avklarad.

Permalänk
Medlem

"Det är säkert något lätt"
Chefen varje gång det bara är en rad på felutskriften, han lever i villfarelsen att ju färre ledtrådar ju lättare felsökning...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Modermodemet är ju obligatoriskt i sammanhanget, så det är lika bra att få den referensen avklarad.

Haha, tänkte ju precis ta den...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@stimpen @lorgix

Glömde bilden

Hur som hört en hel del roligt (men man kommer ju inte ihåg det )

Men klassiker en tog högre upp med åska är rätt kul

Men en annan är att någon tycker alla Tv apparater är samma (jag tolkar till "man blir lurad om man köper en dyr" ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

En kille i parallellklassen lade till mer ram när datorn var igång.
Det gick givetvis inte jätte bra.
Och han gick inriktning el/data.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

*Internet går ner pga tekniskt fel hos Telia*

"Aja, vi har ju iallafall Wifi."

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Min chef sa en gång när vi skulle uppgradera att "Vi måste nog ha mer minne eftersom den(datorn)inte kommer ihåg någonting"

Jag vet fortfarande inte om han menade datorn eller sig själv!?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Tog upp med min gamla chef att serverhallens UPS:er gått sönder och jag fått plocka bort dom och så klart snarast ville ersätta dessa. Efter att (tålmodigt) ha förklarat UPS:ens funktion och syfte i en hall så sa han bara "vaddå, är du feg?".

Permalänk
Medlem

Har en kompis han gillar ljud jätte mycket satsar otroliga pengar på det med .Han tycker man ska spela musik tidigt på morgonen eller sent på kvällen då mindre använder strömnätet .Han tycker det låter så mycket bättre när strömmen är renare .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
99:e percentilen
  • "Man får bättre bild med en guldpläterad Monster HDMI-kabel för 2 000:-."

  • "Min första data hade 1 gigabit hårddisk."

  • "Ögat kan inte se mer än 24/30/60 fps."

  • "Processor: Intel, grafikkort: 2GB"

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Min morfar sa att bildströmmen från hans slingbox som via en dålig uppkoppling i ett annat hus spelades upp på en tv - inte kunde ha någon kvalitetsskillnad gentemot orginal-inputet eftersom att "det bara är 1or och 0or"

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Att våglängden för en hörbar frekvens är avståndet då man först hör ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:
  • "Ögat kan inte se mer än 24/30/60 fps."

Ah, den gillar man att slänga in i CSGO trådarna och sen bara luta sig tillbaka med en skål popkorn och njuta

Gif /screamin-daemon ,moderator
Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

på en internetleverantörs support telefon. "har du problem med internet så vet du att du hittar de mesta svaren på våran hemsida"

Permalänk
Medlem

Kommer och skall lana hos en polare med storburken under armen (skulle låna skärm av polaren) var av hans mamma säger:

-Skulle du inte ha med datorn?
-Jo jag har den ju här?
-Jaha jag trodde tvn (skärmen) var datorn.

lika kul varje gång sånt händer haha!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av urk:

på en internetleverantörs support telefon. "har du problem med internet så vet du att du hittar de mesta svaren på våran hemsida"

Lite som när Windows internet felsökning rekommenderar en att kolla på internet efter lösning. den försöker öppna sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag blev en gång mot argumenterad att ingenjörer gör marjorten av kod enligt henne så finns inte programmerare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En vän till mig kontaktade mig via Facebook, jättechockerad och uppspelt till tusen. Processorn låg på 98° trots att han precis startat datorn, och utblåset kändes svalt. Det visade sig senare att han kikat på antal processer i aktivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

En vän till mig kontaktade mig via Facebook, jättechockerad och uppspelt till tusen. Processorn låg på 98° trots att han precis startat datorn, och utblåset kändes svalt. Det visade sig senare att han kikat på antal processer i aktivitetshanteraren.

Kanske var den där "systemets vänteprocess" eller vad den heter xD

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd

Det var längesedan men var en som hade köpt ny dator med duron 600mhz nått känt märke ..i vilket fall så hade jag liknande cpu men överklockad till runt 1000mhz så när han stolt visade upp den så säger jag ja den var fin synd att den är så jävla slö för att jävlas lite och säger min går i 1000mhz ..och får svaret men dell "tror det var dell" köper bara in 1000mhz processorer och klockar ner dom så datorn ska bli stabilare än alla andra ...whaat

vilket jag inte trodde på så urartade i en diskution i säkert en timme och han var helt tvärsäker på sin sak så jag lessnade och i det närmaste tvingade han att ringa supporten och fråga som bekräftade att så inte var fallet utan att dom köper in efter spec som alla andra ....han ville i.a.f inte diskutera saken nå mer och vet inte vart han fick informationen i från men brukar än i dag fråga om han fått nerklockad processor när han uppdaterat datorn och får en arg blick

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

När sekreteraren inte fick ner musmakören i botten på slärmen var skrivbordet för kort.

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Har en kompis han gillar ljud jätte mycket satsar otroliga pengar på det med .Han tycker man ska spela musik tidigt på morgonen eller sent på kvällen då mindre använder strömnätet .Han tycker det låter så mycket bättre när strömmen är renare .

Inte helt otroligt,finns folk som kör sin anläggning från batterier(typ Ups).
Bor man någonstans där nätet är lite överbelastat.

Permalänk
Medlem

En kollega hade en massa grafikbuggar i ett spel. Jag förslog att han skulle ladda hem nya drivrutiner med länk. Det gjorde han. Återkom och det är fortfarande samma grafikfel!
Åker hem till honom och visst han hade tagit hem nya drivrutiner, de låg fint på skrivbordet.

Förklarade att man måste INSTALLERA dem också.

Köper man nya vinterdäck så går det bättre om man sätter fast dem på bilen, bara ha dem i garaget gör inte att bilen kör bättre ... (?)...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag fick nästan min systers man att ringa och beställa en färgpatron till deras skärm som gett upp..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Chattade med Telia då samtliga av mina mail innehållande en specifik PNG-bild (en bild i min signatur) fastnade i deras spamtvätt. Tanten i andra änden frågade mig om min PNG-fil var en EXE-fil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zakire:

Chattade med Telia då samtliga av mina mail innehållande en specifik PNG-bild (en bild i min signatur) fastnade i deras spamtvätt. Tanten i andra änden frågade mig om min PNG-fil var en EXE-fil.

Skickades från m.sweclockers.com

HAHAHAHAHAHAHAHAHA LOL, Felia alltså, har man väl haft dom 1gång så går man aldrig tillbaka igen, om man inte är rejält korkad, eller helt enkelt inte har något annat alternativ.
Samma sak gäller folk som tror Explorer är bästa webläsaren
Eller att man behöver brandvägg + antivirus för flera hundra, ibland tusentals kronor, när man endast sitter på aftonbladets hemsida och på sin höjd lite Youtube, trots en redan oerhört seg dator.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Pratade med en kund (jobbade tidigare åt en lokal ISP) som sa att där var dålig signal i koppartråden till sitt ADSL. Jag frågade hur han kunde veta det och fick till svars att hans dator visade "Låg signalstyrka". Försökte förklara för honom att det var hans trådlösa, då datorn inte har en aning om vad som kommer efter routern/modemet, och än mindre kan avgöra styrkan och kvalitén på signalen i kabeln.

Fick vidare in i samtalet reda på att hans dator stod placerad inne i boningshuset medans routern stod ute i garaget. Han hävdade fortfarande att det inte var WiFi som var problemet, utan det var dålig signal i ledningen in i fastigheten...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

HAHAHAHAHAHAHAHAHA LOL, Felia alltså, har man väl haft dom 1gång så går man aldrig tillbaka igen, om man inte är rejält korkad, eller helt enkelt inte har något annat alternativ.
Samma sak gäller folk som tror Explorer är bästa webläsaren
Eller att man behöver brandvägg + antivirus för flera hundra, ibland tusentals kronor, när man endast sitter på aftonbladets hemsida och på sin höjd lite Youtube, trots en redan oerhört seg dator.

Efter att ha skickat in loggar eskalerade tanten dock ärendet till 2nd Line som vitlistade bilden. Efter ett par timmar ringde 1st Line upp mig och problemet var löst. Så grymt nöjd i slutändan

Skickades från m.sweclockers.com