Corsair Voyager GTX 128GB gick från NTFS till RAW. Varför?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2007

Corsair Voyager GTX 128GB gick från NTFS till RAW. Varför?

Minnet i fråga: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2725205

Hej!

Mitt USB gick från att ha funderat Flawless i flera månader till att krascha totalt och inte ladda in alls i Windows.
Uppenbarligen, enligt google ett vanligt problem med bootsektorerna.
Jag har kommit åt all Data och har ändå backups på allting som man bör ha. och formaterat om den och den fungerar bra nu igen.

Men skulle vilja ta reda på varför det hände.

enhetshanteraren listade den korrekt.
Crystal DiskInfo listade den som Healthy.

Testdisk såg ut såhär:

chkdsk :F klagade också på kassa sektorer. cmd utan admin för att bara kolla utan att göra ändringar.
chkdisk :F /f löste mina problem under elevated cmd.

Google ger mig bara lösningar, inga förklaringar på uppkomsten av problemet.

Mitt användande av USB är intensivt, kör alla mina applikationer ifrån den.
Portable varianter av TortoiseHG, Sublime text 2, XAMPP, VLC. You name it, I probably use it. Installerar knappt något längre.
Jag hoppar med den ganska mycket mellan skolan och hemma. Så den laddas in under Win7 och Win10.
Kan det vara kassa drivrutiner i skolan?
Virus som sabbar?

Någon som har några idéer?

// Daniel

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

jaa du... baserat på vad jag vet av erfarenheten om NAND: (lite gissningar, men...)

Celler som tappat laddning och ECCn inte kunde rätta till allt. Ger läsfel på celler som inte har skriven data på längre tid. Känt problem med USb stickor. Liknar Samsung 840 felet, men utan read-retry så du får läsfel istället för väldigt låg läshastighet.

USB flash kör ofta sämsta NANDet normalt, så nån cell kan ha slitits ut.
USB minnen har dessutom ingen garbage collection, eller cellrotation, så du kan skrivit till vissa celler betydligt mer än snittet. Slitaget ökar också cellurladdningen (nämnd ovan).

EDIT: Du kan ju köra diskfresh, spinrite eller HDD regenerator på den, och den kommer skriva om alla celler, precis som 840 diskarna. Sliter på den, ja, men det roterar också runt dessa statiska saker som partitionstabellen (förutsatt att du gör hela disken, sk RAW läge).

Din USB är mer eller mindre en SSD dock. Så den borde ha GC tycker man... Men cellurladdning och slitage sker ju ändå.