Permalänk
Avstängd

Spel och filmdator 6k

Hej. Min kompis är ute efter en dator som klarar av CSGO, LOL och Starcraft 2 men han vill även uppdatera i framtiden så att den klarar av Gta V och Battlefield. Så jag har kollat runt lite och kommit fram till att han kanske kan uppdatera denna?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/221872-webhal...

Eller ska han köpa delar ? Han vill ha en dator för 6k med operativsystem.

Permalänk

@Farbror Krut: Vilka inställningar vill han köra på? Low Medium High Ultra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av captianpontap:

@Farbror Krut: Vilka inställningar vill han köra på? Low Medium High Ultra?

Medium

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Hej. Min kompis är ute efter en dator som klarar av CSGO, LOL och Starcraft 2 men han vill även uppdatera i framtiden så att den klarar av Gta V och Battlefield. Så jag har kollat runt lite och kommit fram till att han kanske kan uppdatera denna?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/221872-webhal...

Eller ska han köpa delar ? Han vill ha en dator för 6k med operativsystem.

Nja den var lite väl sunkig imo :). Är där inget kitt för 5k och sen plus 1k för OS.

Ah är ju inte ens med graffe.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

@Farbror Krut
Hör med han om han kan skrapa ihop till denna istället.
Betydligt bättre att spara ihop den lilla extra pengen tycker jag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren: Håller helt klart med dig!

Permalänk

@Farbror Krut: Om ni/du inte vill ha delar så skulle den hära funka fint http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/209964-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Farbror Krut
Hör med han om han kan skrapa ihop till denna istället.
Betydligt bättre att spara ihop den lilla extra pengen tycker jag.

2500kr är ingen liten peng för alla.

Permalänk

@SUMITOMO: Det är sant.Men om han vill ha något som faktiskt går att spela på så är 2500 för lite.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO
Sant, men det är fortfarande ett förslag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

@SUMITOMO
Sant, men det är fortfarande ett förslag.

Jag lägger ut 1500 åt honom så kommer han betala tillbaka det i framtiden hoppas jag. Budgeten ändras då från 6k till 7.5k och det ska då också inkludera OS som win7 eller högre spelar ingen roll enligt honom. Delar eller färdigbyggd dator spelar ingen roll men han vill kunna uppgradera ram, grafikkort och processor i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av captianpontap:

Får han inte bättre delar och dator om han tar delar? Bättre att han får så bra som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Jag lägger ut 1500 åt honom så kommer han betala tillbaka det i framtiden hoppas jag. Budgeten ändras då från 6k till 7.5k och det ska då också inkludera OS som win7 eller högre spelar ingen roll enligt honom. Delar eller färdigbyggd dator spelar ingen roll men han vill kunna uppgradera ram, grafikkort och processor i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Han kan få bra mycket bättre idag med AMD
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8317121/2015-08-16

Detta kan han köra battlefield, gtav etc utan att uppgradera.
Nackdelen är att där inte finns så mycket bättre prolle idag till denna så kanske eventuellt inte är så mycket att uppgradera, men är en quadcore och kör spelen du nämnde utan problem. Med win 10 och dx12 minskas overheaden och belastningn på prollen så den håller ännu längre. Oftast är det inte prollen man behöver byta utan grafikkortet för att hålla datorn upp to date.

Minnet kan du uppgradera enkelt med 2x4gb till.

Grafikkort är enkelt att uppgradera, rymligt chassi och bra nätaggregat.

Konsensus är en sämre prolle än i5-4460 men ett bra mycket bättre grafikkort än 750 ti, i slutändan levererar den mycket bättre prestanda. Med nackdel för att processorn kanske ej har samma uppgraderingshöjd som på intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

@Farbror Krut: det är sant jag kan länka en dator i delar till dig om du vill. men den skickar jag på PM lite senare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av captianpontap:

@Farbror Krut: det är sant jag kan länka en dator i delar till dig om du vill. men den skickar jag på PM lite senare

Visst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@stimpen: som sagt så kunde prollen varit bättre Skulle det inte vartit bättre med en SSD istället för en HDD?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av captianpontap:

@Farbror Krut: Om ni/du inte vill ha delar så skulle den hära funka fint http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/209964-l...

Han har bestämt sig det blir den från webhallen. Han tycker det blir enklast så men i framtiden blir det ssd, ny processor och grafikkort. Hur är det nu för tiden med serial nummer till OS står drt på sidan eller umdersidan som vanligt. Menar serial key för att aktivera OS.
PS: han är galen i cs. , lol och starcraft så det är därför han väljer den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

Han har bestämt sig det blir den från webhallen. Han tycker det blir enklast så men i framtiden blir det ssd, ny processor och grafikkort. Hur är det nu för tiden med serial nummer till OS står drt på sidan eller umdersidan som vanligt. Menar serial key för att aktivera OS.
PS: han är galen i cs. , lol och starcraft så det är därför han väljer den

Skickades från m.sweclockers.com

Nej på moderkortet är högst troligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Nej på moderkortet är högst troligt.

Menar du att key sitter på.moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

Menar du att key sitter på.moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det gör den.

Du kan installera om samma version du har på datorn utan problem, men inte flytta till ny lika lätt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Ja, det gör den.

Du kan installera om samma version du har på datorn utan problem, men inte flytta till ny lika lätt.

Tack så man måste öppna datorn varje gång man har installerat om och ange key från modrrkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

Tack så man måste öppna datorn varje gång man har installerat om och ange key från modrrkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej den ligger typ i bios, du kommer inte åt den så lätt. Windows själv letar upp nyckeln.

Finns program som möjligen hittar nyckeln.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Har googlat men jag hittar inte någon beskrivning om vilket morderkort och vilka andra delar som sitter i den datorn från webhallen. Någon som vet?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/209964-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej den ligger typ i bios, du kommer inte åt den så lätt. Windows själv letar upp nyckeln.

Finns program som möjligen hittar nyckeln.

Detta stämmer, keyn är typ embedded i typ biosen, finns program så du lätt kan extrahera nyckeln.

EDIT hahah på lenovos hemsida:
Software Offering
Entertainment Steam

Fan vad schysst! Man får steam till datorn! haha varför skriver de ut sådant? lite lurendrejeri

Men hittade inget om mobot

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

Har googlat men jag hittar inte någon beskrivning om vilket morderkort och vilka andra delar som sitter i den datorn från webhallen. Någon som vet?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/209964-l...

Är så med OEm datorer , köper mer eller mindre grisen i säcken.

Står ytterst lite även på tillverkarens egen hemsida http://shop.lenovo.com/us/en/desktops/erazer/x-series/x310/#t... HP är bra mycket bättre på att skriva ut spex.

Ironiskt nog går det inte söka efter datorn på deras hemsida.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Han kan få bra mycket bättre idag med AMD
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8317121/2015-08-16http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8317121/2015-08-16

Detta kan han köra battlefield, gtav etc utan att uppgradera.
Nackdelen är att där inte finns så mycket bättre prolle idag till denna så kanske eventuellt inte är så mycket att uppgradera, men är en quadcore och kör spelen du nämnde utan problem. Med win 10 och dx12 minskas overheaden och belastningn på prollen så den håller ännu längre. Oftast är det inte prollen man behöver byta utan grafikkortet för att hålla datorn upp to date.

Minnet kan du uppgradera enkelt med 2x4gb till.

Grafikkort är enkelt att uppgradera, rymligt chassi och bra nätaggregat.

Konsensus är en sämre prolle än i5-4460 men ett bra mycket bättre grafikkort än 750 ti, i slutändan levererar den mycket bättre prestanda. Med nackdel för att processorn kanske ej har samma uppgraderingshöjd som på intel.

Intel-processorn kan man ha bra mycket längre förrän den börjar flaska ett grafikkort.
Senaste nyheten om dx12 visar ju att AMD CPUer inte precis blir bättre. i3:an vann ju mot 8370 oberoende av dx11 eller dx12.
Lenovons problem är chassiet och troligen nätaggregatet.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd

@ArcticFire: Menar du att det är problem med chassit och nätaggregatet som han tänker köpa från webhallen? Vad är det för problem för då köper han en annan istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@ArcticFire: Menar du att det är problem med chassit och nätaggregatet som han tänker köpa från webhallen? Vad är det för problem för då köper han en annan istället.

Kan vara svårt att få plats med ett bättre grafikkort i framtiden och nätaggregatet brukar vara något budget med låg effekt, men om det är av standardstorlek går det att byta vid behov.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd

@ArcticFire: Brukar vara ? Du vet inte om det är så?