Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2014

Push/Pull eller push

Tjenare, jag behöver hjälp med att bestämma mig om jag ska köra Push/pull för min radiator eller bara push.
Jag kyler min AMD FX 8350 processor (överclockad till 4.6 Ghz) med en Corsair H100i med uppgraderade Corsair SP120 Quiet Edition fläktar som kör i push. (inifrån chassit)
Den idlar just nu runt 40-55 C och under load är den runt 60-80+C.
Mitt chassi är NZXT Noctis 450 så jag har möjlighet att köra push/pull men frågan är om det kommer att förbättra kylningen något?
Jag har försökt läsa på det innan men det snurrar bara i huvudet och alla har olika åsikter.
Så är det värt att skaffa två nya fläktar eller ska jag nöja mig med vad jag har nu?
Berätta gärna om era åsikter om det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungbyhed
Registrerad
Okt 2011

Om vi utgår från det du har som är en H100i så är det INTE värt att köra push/pull. Det brukar man oftast köra på riktigt tjocka radiatorer för att kunna dra igenom luften ordentligt. Dock ger det ingen anmärkbar prestandaskillnad, så det är inte värt i ditt fall.

Jag med mina 60mm radiatorer kör inte det. Tycker du dock att det är snyggt? Kör på! Vissa skaffar det för utseendet med. Men för ren kylprestanda kommer det inte att påverka något!

Tidigare känd som CrazyAngel4You - färre bokstäver, minst lika Crazy!
Admin för SpelClockers och SweClockers Mumble. Frågor eller funderingar?
- Skicka ett PM till mig, så ser vi vad jag kan göra för dig.

Glöm inte bort SpelClockers. Kom, tyck till och spela!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

Gör någon grad eller två:s skillnad..

Hemma hos mig är det numera en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4GHz - 32GB 2133MHz - 512GB SSD - AMD 395X 4GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO / 256GB SSD NAS: Synology DS415+ 16TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Crazy:

Om vi utgår från det du har som är en H100i så är det INTE värt att köra push/pull. Det brukar man oftast köra på riktigt tjocka radiatorer för att kunna dra igenom luften ordentligt. Dock ger det ingen anmärkbar prestandaskillnad, så det är inte värt i ditt fall.

Jag med mina 60mm radiatorer kör inte det. Tycker du dock att det är snyggt? Kör på! Vissa skaffar det för utseendet med. Men för ren kylprestanda kommer det inte att påverka något!

Ok tack, nu när jag har fått ett bra rimligt svar så håller jag nog mig med bara köra en push lösning.
Tack för ditt svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

De du kan tjäna best på är att skaffa ett par fläktar med högt statiskt Lufttryck
på låga varvtal..

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm BenQ 32'' BL3200PT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungbyhed
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Jygge:

De du kan tjäna best på är att skaffa ett par fläktar med högt statiskt Lufttryck
på låga varvtal..

Nu är ju dock hans fläktar specifikt gjorda för radiatorer. Inga problem alls på en H100i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland / Kiruna
Registrerad
Feb 2002

Jag kör då pull med mina Gentle Typhoon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungbyhed
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av GooGeL:

Jag kör då pull med mina Gentle Typhoon.

Där snackar vi fläktar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av bombiee:

Tjenare, jag behöver hjälp med att bestämma mig om jag ska köra Push/pull för min radiator eller bara push.
Jag kyler min AMD FX 8350 processor (överclockad till 4.6 Ghz) med en Corsair H100i med uppgraderade Corsair SP120 Quiet Edition fläktar som kör i push. (inifrån chassit)
Den idlar just nu runt 40-55 C och under load är den runt 60-80+C.
Mitt chassi är NZXT Noctis 450 så jag har möjlighet att köra push/pull men frågan är om det kommer att förbättra kylningen något?
Jag har försökt läsa på det innan men det snurrar bara i huvudet och alla har olika åsikter.
Så är det värt att skaffa två nya fläktar eller ska jag nöja mig med vad jag har nu?
Berätta gärna om era åsikter om det.

Min personliga högst ovetenskapliga erfarenhet är app push pull gör en skillnad på 2-3c vid full belastning.

http://ozzed.net
Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök :)
Jag finns också på Spotify, Jamendo,och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Kör på bara pull med en Gentle Typhoon + Corsair H60. Absolut mest lättstädat och det gör ingen skilldnad alls i temp mot när jag hade två fläktar i Pushpull, däremot är det mycket tystare nu.

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungbyhed
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av NodCommander:

Kör på bara pull med en Gentle Typhoon + Corsair H60. Absolut mest lättstädat och det gör ingen skilldnad alls i temp mot när jag hade två fläktar i Pushpull, däremot är det mycket tystare nu.

Precis! Som ovanstående nämner så bidrar det till en ökad ljudnivå. I vissa fall stor skillnad, i andra lite mindre. Rekommenderar också starkt att du sätter de i Pull om du har möjlighet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Enda anledningen som Linus hittade att köra det ena framför det andra var att med push var det enklare att lossa fläktarna och göra rent radiatorn. Annars spelade det ingen roll vilket sätt man satte fläktarna.

https://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Här är hur du bäst kyler en h100:

AMD 760k @ 4.7GHz, NB @ 2200MHz | Asus 760 | Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI | 2x4GB 1866MHz Gskill | Silverstone SFX ST45SF 450W

Intel i5-4670k @ stock | MSI 680 | Gigabyte G1.Sniper Z87 | 2x4GB 2400MHz Gskill | Corsair TX850 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2003

Vad jag läst ger såklart push/pull bäst kylning. Dock är enbart pull att föredra ur städningssynpunkt.

En annan intressant idé är att sätta dubbla fläktar efter varandra i pull. Detta ger ca 45% ökat luftflöde.

Burken: AMD FX8350, 16GB DDR3, GTX 1070 Strix, 512GB Samsung 950 PRO. Dell u2713hm.
ESXi: HP DL380G6, 2x Xeon 6 core 2.8GHz, 60GB ECC DDR3, 2x 120GB SSD, 4x 1TB 2.5" WD-Red, 2x Seagate 3TB.
BTC: 1W3BBSNm3KMtvtMoARiYGjzEoRHB66P69