Permalänk
Medlem

Kinapinnemod av Mac Mini

Jag har en väldigt gammal Mac Mini ifrån 2007 - men den tuffar och går och utför en del sysslor (Plex Server, Crashplan Backup, Airfoil - Airplay, etc). Den hade fram till i går en uptime på 428 dagar, personligt rekord och rock solid. Dock med en lite vassare hårddisk (WD 1TB Blue) som jobbar reko hårt och att den står ovanpå köksskåpet gör den varm och högljudd. Irriterande.

Ibland är det väldigt skönt att bara få göra ett bra ghettomod. Inte behöva fintrimma till galenskap. Så blev det denna gången. Jag tog ut allt onödigt (DVD-drive, AirPort-kort och antenn, BT-antenn, fläkt och plastinnandömet) - så det enda som var kvar är moderkort med cpu, cpu-fläns, ram-minnen och hårddisk. Hittade ett par (rena) kinapinnar, en 120mm fläkt och en skvätt epoxy. Ta-daah!

Den är nu tyst (fläkten ligger på 900 RPM något) och hårddisk-tempen har sjunkit ifrån över 40c till 35c. Kan för övrigt varmt rekommendera en gammal Mac Mini som hemmaserver om man gillar Mac OS (eller Unix) - drar lite ström och bra kvalité. Duger fint för lätta till halvtunga uppgifter.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Apple är ju som bekant mest kända för att göra estetiskt tilltalande produkter.
Trots detta så lyckas du förbättra designen ytterligare ! bravo !

Permalänk
Medlem

Schyst Ghettomod som definitivt får jobbet gjort.
Du ska inte köpa något tyg som andas och ha som dammfilter? Den där lösningen må se schyst ut nu men med tiden lär du få en jäkla dammhinna på allting.

Permalänk
Medlem

Passar ej 140mm fläkt utan pinnar ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

4/5.
Hade det varit buntband som höll fast fläkten i kinapinnarna hade det blivit 5/5

Permalänk
Medlem

Bor de du inte ha någon form av filter om det står på ett köksskåp? Det brukar bli väldigt flottigt och skitigt där uppe.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Haha, tack för feedbacken!

Dammfilter är ingen dum idé - men konstigt nog så trots att datorn har stått uppe flera år på köksskåpet så var den inte speciellt dammig nu när jag tog ner den - och inget flott man kunde känna i alla fall, antar att kolfiltret gör ett bra jobb.

En 160mm fläkt hade passat perfekt (datorn är 165mm bred/djup) - men hittade ingen sådan och tja, hade en 120mm liggande hemma. Sedan så går luften upp på sidorna bra också - hade blivit tajtare med en 140mm för luften att komma ut.

Sedan ska sägas: Det finns tusen sätt att göra detta bättre - jag tog vad jag hade hemma

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Haha, tack för feedbacken!

Dammfilter är ingen dum idé - men konstigt nog så trots att datorn har stått uppe flera år på köksskåpet så var den inte speciellt dammig nu när jag tog ner den - och inget flott man kunde känna i alla fall, antar att kolfiltret gör ett bra jobb.

En 160mm fläkt hade passat perfekt (datorn är 165mm bred/djup) - men hittade ingen sådan och tja, hade en 120mm liggande hemma. Sedan så går luften upp på sidorna bra också - hade blivit tajtare med en 140mm för luften att komma ut.

Sedan ska sägas: Det finns tusen sätt att göra detta bättre - jag tog vad jag hade hemma

Därav Ghettomod

Tycker oavsett det är en riktigt skön mod!