Galet vattenkylningssystem. Frysboxar......

Permalänk
Entusiast

Galet vattenkylningssystem. Frysboxar......

Har suttit i ett annat forum och bollat ideer fram och tillbaka nu ett tag.

http://www.techsweden.org/forum/topic/26297-vad-tror-ni-om-at...

Har nu övergett iden att använda peltierellement som kylare.
Har blivit väldigt intresserad av att göra som denna killen

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?262843-The...

Så här ser iden ut. Jag funderar på att använda 3st cylinda FB1100 Frysboxar eller liknande
http://www.elon.se/vitvaror/kyl-frys/frysbox/cylinda-fb-1100
Denna hade visserligen utgått. Men något motsvarande.

Så här ser loopen ut.

Dator--->----------Frysboxar kopplade pararellt----->Pump----->dator----------->Tillbaka till frysboxarna.

Jag har plats för ca 3 boxar. Jag har läst till mig att problemet med frysboxar är att man nöter ut
kompressorn på väldigt kort tid då den får arbeta väldigt mycket. SÅ min ide är att använda flera boxar och på så sätt dela ut arbetsbördan.

Jag har tittat på ett antal olika boxar och det verkar som effekten på dem är ganska så snarlik oavsett storlek. Tex Cylinda FB1500 har en volym på 450liter och kompressorn förbrukar 130w
Medans cylinda FB1100 har en volym på 104 liter och förbrukar 110w. Min slutsats av detta är att kompressorerna är av nästan samma effekt. Det tar helt enkelt längre tid att kyla ner innehållet i den större Fb1500 Boxen.

Så hade jag tagit tex en st Fb1500 Box så får den kompressorn slita mycket mer än tx 4st FB1100 boxar. Där får jag ju nästan fyra gånger så mycket kyleffekt.

Vad tror ni. Kan detta vara någontig frågetecken...(Tangentbordet är sönder)

Permalänk

Rent spontant så, go for it. Men köp inte en ny box och bygg i utan köp något begagnat från blocket. Sen vad det gäller kondens så gäller det helt enkelt att ta bort all fukt. Bygg en helt tät låda till datorn och koppla en avfuktare, ingen fukt i luften == ingen kondens.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RubberDucc:

Rent spontant så, go for it. Men köp inte en ny box och bygg i utan köp något begagnat från blocket. Sen vad det gäller kondens så gäller det helt enkelt att ta bort all fukt. Bygg en helt tät låda till datorn och koppla en avfuktare, ingen fukt i luften == ingen kondens.

Jo jag är ju medveten om kondensproblemen som medföljer när man kör med låga temps.
Slangarna och blocken, moderkortet skall givetvis isoleras ordentlig med någon bra erkänd metod
.

Permalänk
Medlem

Låter klumpigt med 3 boxar.
Med 100 liter vätska, så tar det en stund före det blir några grader varmare.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den men kompressorerna kommer gå hela tiden och dö ganska fort.
Tänk på att dom inte är byggda för att ta bort värme på det viset hela tiden.

Fräshaste exemplet på detta concept.
https://www.youtube.com/watch?v=B8bhGw4vUFE

Och jo jag och några kompisar testade detta för typ 15 år sedan och visade sig vara en dålig idee.
Men visst kör på Kommer dock bete sig som en oljekyld burk som inte har några radiatorer.

Om du kör på det så måste du ta en box där så lite av allt maskineri sitter på undersidan samt du behöver ett ordentligt luftflöde för att forsla bort all värme kompressorer etc kommer skapa (vilket är en hel del) samt inte räkna med att det kommer leva så värst länge även om du har tre st.

För att jämföra med den oljekylda maskinen så har du egentligen bara lagt till mer volym så du har bara drygat ut tiden det kommer ta för att det inte längre skall kyla något (även om den mängden vätska kommer ta enormt lång tid att värma upp och sedan kyla ner igen).

Väljer du att bara hålla vätska i två av boxarna och datorn i den tredje så behöver du inte oroa dig för kondens så länge du inte startar datorn när den är rumsvarm och sedan kyler ner den samt håller på att öppna dörren/luckan till frysen.

Försöker inte vara tråkig eller dryg här utan bara informerar dig och säger go for it
glöm bara inte galleriet

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Fortsätter svara dig här då

Tråkigt min tidigare beräkning med 500W kyleffekt verkar vara gravt överskattad då det verkar gälla storköks frysar och liknande.

En alternativ mot massor frysboxar kanske vore att köpa en vanlig "glassfrys" då den borde vara anpassad för att gå hela tiden och nog har större kylkapacitet då de öppnas regelbundet konstant till skillnad mot en hemma frysbox. Den kräver dock lite mer arbete med att man får isolera den själv också.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zeleni:

Låter klumpigt med 3 boxar.
Med 100 liter vätska, så tar det en stund före det blir några grader varmare.

Japp det var tanken bakom.

Skrivet av RainesX:

Inte för att vara den men kompressorerna kommer gå hela tiden och dö ganska fort.
Tänk på att dom inte är byggda för att ta bort värme på det viset hela tiden.

Fräshaste exemplet på detta concept.
https://www.youtube.com/watch?v=B8bhGw4vUFE

Och jo jag och några kompisar testade detta för typ 15 år sedan och visade sig vara en dålig idee.
Men visst kör på Kommer dock bete sig som en oljekyld burk som inte har några radiatorer.

Om du kör på det så måste du ta en box där så lite av allt maskineri sitter på undersidan samt du behöver ett ordentligt luftflöde för att forsla bort all värme kompressorer etc kommer skapa (vilket är en hel del) samt inte räkna med att det kommer leva så värst länge även om du har tre st.

För att jämföra med den oljekylda maskinen så har du egentligen bara lagt till mer volym så du har bara drygat ut tiden det kommer ta för att det inte längre skall kyla något (även om den mängden vätska kommer ta enormt lång tid att värma upp och sedan kyla ner igen).

Väljer du att bara hålla vätska i två av boxarna och datorn i den tredje så behöver du inte oroa dig för kondens så länge du inte startar datorn när den är rumsvarm och sedan kyler ner den samt håller på att öppna dörren/luckan till frysen.

Försöker inte vara tråkig eller dryg här utan bara informerar dig och säger go for it
glöm bara inte galleriet

Jag vill ha flera boxar för att dela ut arbetsbördan med kylningen. Om jag har en total kyleffekt i boxarna tillsammans som överstiger värmen som datorn generar så kommer inte kompressorerna att arbeta hela tiden.

Så vi säger att jag överklockarna min 3970x cpu till 5ghz
, då kanske den generar ca 450w värme i full load, sen så har vi mina 2st graffikkort som spyr ut ca 250-300w vardera.

Vi säger att datorn som max spyr ut 1000w värme. Har jag då en kyleffekt på boxarna på 2000w så kommer ju dem få arbeta halva tiden som jag ger dem 1000w. Men det är ju sällan
datorn går i full load. Jag hoppas att Boxarna skall bli långlivade

Permalänk
Medlem

Men hur ska du göra för att undvika att fukten kommer i kontakt med komponenterna? Det är ju i princip omöjligt eller?

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

Fortsätter svara dig här då

Tråkigt min tidigare beräkning med 500W kyleffekt verkar vara gravt överskattad då det verkar gälla storköks frysar och liknande.

En alternativ mot massor frysboxar kanske vore att köpa en vanlig "glassfrys" då den borde vara anpassad för att gå hela tiden och nog har större kylkapacitet då de öppnas regelbundet konstant till skillnad mot en hemma frysbox. Den kräver dock lite mer arbete med att man får isolera den själv också.

http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/57/5742889832.jpg
http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/35/3580170431.jpg

Hmm glassfrys... Får kolla upp dem

Permalänk
Medlem

Så länge du kan få "kylboxarna" att inte vilja ha minusgrader så behöver dom nog inte jobba så mycket, om du får boxarna att hålla vattnet i 20-30+ grader så ska dom nog inte behöva jobba ihjäl sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Japp det var tanken bakom.

Jag vill ha flera boxar för att dela ut arbetsbördan med kylningen. Om jag har en total kyleffekt i boxarna tillsammans som överstiger värmen som datorn generar så kommer inte kompressorerna att arbeta hela tiden.

Så vi säger att jag överklockarna min 3970x cpu till 5ghz
, då kanske den generar ca 450w värme i full load, sen så har vi mina 2st graffikkort som spyr ut ca 250-300w vardera.

Vi säger att datorn som max spyr ut 1000w värme. Har jag då en kyleffekt på boxarna på 2000w så kommer ju dem få arbeta halva tiden som jag ger dem 1000w. Men det är ju sällan
datorn går i full load. Jag hoppas att Boxarna skall bli långlivade

Har du gjort matten och den stämmer så blir det nog epic!
Men bara för att få ner kondensproblemet så hade jag som sagt kört datorn också i en frysbox. Om inte så blir det att kladda med modellera toapapper och en hög med isolering samt tejp.
Alternativt så monterar du allt på datorn och behandlar hela burken med någon folm av sprejbar tätning så kan du sänka hela alltet ner i en frysbox full med vätska

Hade absolut vart skoj att se ett project som detta lyckas.

Lycka till. Kommer följa utan tvekan

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

du verkar inte ge dig !!! vad gör din processor på luft ? min 4820K gör dagligen 4,7ghz+ med 1.35v endast men du har ju 3960X eller var det 3970X med hexa core om du redan kör 4,5ghz med luft räcker väl det annars använd kväve.. rätt dum tråd vill jag säga. till och med mina gamla 3960X gjorde 4,5ghz med luft stabilt. ser ingen anledning o köra högre om jag inte ska sen hälla kväve på o dra på över 5,4ghz

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Fortsätter svara dig här då

Tråkigt min tidigare beräkning med 500W kyleffekt verkar vara gravt överskattad då det verkar gälla storköks frysar och liknande.

En alternativ mot massor frysboxar kanske vore att köpa en vanlig "glassfrys" då den borde vara anpassad för att gå hela tiden och nog har större kylkapacitet då de öppnas regelbundet konstant till skillnad mot en hemma frysbox. Den kräver dock lite mer arbete med att man får isolera den själv också.

http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/57/5742889832.jpg
http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/35/3580170431.jpg

Det borde funka!
Hoppas TS kan få tag i en sådan

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

http://www.pn-trading.se/

Brukar dyka upp ofta på konkursauktioner.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pytonOrm:

du verkar inte ge dig !!! vad gör din processor på luft ? min 4820K gör dagligen 4,7ghz+ med 1.35v endast men du har ju 3960X eller var det 3970X med hexa core om du redan kör 4,5ghz med luft räcker väl det annars använd kväve.. rätt dum tråd vill jag säga. till och med mina gamla 3960X gjorde 4,5ghz med luft stabilt. ser ingen anledning o köra högre om jag inte ska sen hälla kväve på o dra på över 5,4ghz

Jag har inte provat att köra med luft än så länge. Jag har bara kört med min corsair kylare än så länge. "Rätt dum tråd".... Är du en sådandär som bestämmer vad folk skall tänka ,fundera, och diskutera på. Rätt dum kommentar om du frågar mig. Jag har varken tid eller ork att hålla på med kväve eller torris. Jag vill bygga något ballt som är utöver det vanliga som ger prestanda utöver det vanliga. Jag fattar att jag inte kommer kunna klocka upp prollen i 5-6 ghz med denna utrustningen. Jag vill köra datorn i 5ghz så enkelt är det. 5ghz är cooolt. Det är inte alla som kan köra en 6-kärnig prolle med dubbla graffekort i 5ghz.

Skrivet av RainesX:

Det borde funka!
Hoppas TS kan få tag i en sådan

Jag ska inte påbörja detta projektet förrän till våren. Det är i planerings-funderingstadiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Jag har inte provat att köra med luft än så länge. Jag har bara kört med min corsair kylare än så länge. "Rätt dum tråd".... Är du en sådandär som bestämmer vad folk skall tänka ,fundera, och diskutera på. Rätt dum kommentar om du frågar mig. Jag har varken tid eller ork att hålla på med kväve eller torris. Jag vill bygga något ballt som är utöver det vanliga som ger prestanda utöver det vanliga. Jag fattar att jag inte kommer kunna klocka upp prollen i 5-6 ghz med denna utrustningen. Jag vill köra datorn i 5ghz så enkelt är det. 5ghz är cooolt. Det är inte alla som kan köra en 6-kärnig prolle med dubbla graffekort i 5ghz.

Jag ska inte påbörja detta projektet förrän till våren. Det är i planerings-funderingstadiet

nej jag är ingen såndär som bestämmer över andra, klart du får bygga och se hur det går man får väl hålla tummen för dig iaf eller hur ? lycka till.. skulle vara imponerad om du klarade bygga en kyl kompressor typ cascade men då måste man ha licens etc.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Känns som ett väldigt omständigt steg att använda en frysbox. Det är ju kompressorn som kyler, varför inte skaffa enbart en kompressor som är gjord för att gå konstant och kyla med den? Har ju funnits i många många år, men är inte särskilt populärt numera eftersom ljudnivån är ganska otrevlig och man kommer extremt långt med vattenkylning. Vill man slå världsrekord är det flytande kväve som gäller...

http://www.tomshardware.com/reviews/5-ghz-core-i7-980x-overcl...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pytonOrm:

nej jag är ingen såndär som bestämmer över andra, klart du får bygga och se hur det går man får väl hålla tummen för dig iaf eller hur ? lycka till.. skulle vara imponerad om du klarade bygga en kyl kompressor typ cascade men då måste man ha licens etc.

Det svar svårt att imponera på dig he he he. Har inte tid och ork att ge mig in på att scratchbygga något sådant. Jag känner förvisso ett flertal kyltekniker och rörläggare, det hade ju inte varit omöjligt. Sedan så har jag aldrig sett någon cascade som klarar av att hantera 1000w i load. Det hade varit någonting.

Det får bli något relativt enkelt typ köpa några sådana där och ställa dem där, koppla lite slangar hit, och koppla lite slangar dit osv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cyne:

Känns som ett väldigt omständigt steg att använda en frysbox. Det är ju kompressorn som kyler, varför inte skaffa enbart en kompressor som är gjord för att gå konstant och kyla med den? Har ju funnits i många många år, men är inte särskilt populärt numera eftersom ljudnivån är ganska otrevlig och man kommer extremt långt med vattenkylning. Vill man slå världsrekord är det flytande kväve som gäller...

http://www.tomshardware.com/reviews/5-ghz-core-i7-980x-overcl...

Tja fast jag vill ju inte slå några världsrekord.
Jag har läst den artikeln i länken tidigare och där vissas det tydligt att den kylaren inte klarar av att hålla kylan. Processorn ger ifrån sig för mycket effekt helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Det drar mycket el och låter för jävligt, men som tidigare nämnts det är kompressorn som kyler och inte hela "kylboxen".

Folk har byggt sådana lösningar väldigt länge, skaffa delarna som krävs sedan ta hjälp av någon som jobbar som kyltekniker som kan sätta ihop sakerna.

En vanlig kyl är inte gjord för att kyla en cpu som trycker ut flera hundra watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Tja fast jag vill ju inte slå några världsrekord.
Jag har läst den artikeln i länken tidigare och där vissas det tydligt att den kylaren inte klarar av att hålla kylan. Processorn ger ifrån sig för mycket effekt helt enkelt.

Jo, jag tänkte kanske inte att du skulle skaffa just det systemet specifikt utan mer på principen där kompressorn kyler delarna direkt. Du kan ju skaffa en större kompressor alternativt flera stycken. Oavsett så kommer du nog få ett bättre resultat än att köra med frysboxar som inte är designade för datorkylning.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cyne:

Jo, jag tänkte kanske inte att du skulle skaffa just det systemet specifikt utan mer på principen där kompressorn kyler delarna direkt. Du kan ju skaffa en större kompressor alternativt flera stycken. Oavsett så kommer du nog få ett bättre resultat än att köra med frysboxar som inte är designade för datorkylning.

Jo jag tror\vet att du har rätt i det du säger men tid är för mig en bristvara. Hade jag haft mer tid så hade jag kunnat tänka mig att gå in
och bygga ett kompressorkylsystem från scratch. Men jag har ett litet barn just, och ett till om ett par månader, så den tiden har jag inte.
Därför så vill jag bygga något anorlunda och relativt enkelt.

Permalänk
Avstängd

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/radiatorer/cpu-luftkyl...

Köp något färdigt där om du vill så har du något gjort för ditt ändamål om det inte är för dyrt.

Permalänk
Medlem

isch, skit i frysboxarna och kör med en värmepump som du monterar utomhus istället, sätt dess kylslinga direkt mot processorn istället. enormt mycket högre kapacitet och gjord för att gå 24/7.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ksw:

isch, skit i frysboxarna och kör med en värmepump som du monterar utomhus istället, sätt dess kylslinga direkt mot processorn istället. enormt mycket högre kapacitet och gjord för att gå 24/7.

Du råkar inte ha någon länk till någon tråd där någon har gjort så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Du råkar inte ha någon länk till någon tråd där någon har gjort så.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/260036-29-conditioner-coo...

iövrigt finns det flera off the shelf lösningar i gamla goda Vapochills anda (Asetek Vapochill) tex Cooler Express eller LD Cooling.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ksw:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/260036-29-conditioner-coo...

iövrigt finns det flera off the shelf lösningar i gamla goda Vapochills anda (Asetek Vapochill) tex Cooler Express eller LD Cooling.

Tackar! Ska nu djupdyka i länken du gav mig

Permalänk
Medlem

Hur länge ska du köra datorn per session?
Den absolut sämsta temperaturen är +15 (varierar pga daggpunkten)ner till ca -5c.
Om du ska vara säker mot kondens är ca 2-3c över daggpunkten ett riktmärke.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av RubberDucc:

Rent spontant så, go for it. Men köp inte en ny box och bygg i utan köp något begagnat från blocket. Sen vad det gäller kondens så gäller det helt enkelt att ta bort all fukt. Bygg en helt tät låda till datorn och koppla en avfuktare, ingen fukt i luften == ingen kondens.

Är det inte så att ESD riskerna stiger ju torrare luft man har? Antingen är det så eller tvärtom. Men kan vara bra att kolla upp i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gubben:

Hur länge ska du köra datorn per session?
Den absolut sämsta temperaturen är +15 (varierar pga daggpunkten)ner till ca -5c.
Om du ska vara säker mot kondens är ca 2-3c över daggpunkten ett riktmärke.

Varierar. Men datordelarna skall isoleras ordentligt enligt konstens alla regler. Den skall ju överleva när man sitter och Lanar en helg.

Just nu så vet jag varken ut eller in. Glassboxar verkar ju kul som bara den.
Bygga om en AC verkar också kul. En sådan här kylare verkar också ball.

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/radiatorer/cpu-luftkyl...

En sak som jag har glömt att nämna att jag har planer att ha systemet modulärt så att jag kan koppla upp flera datorer på det. Hade tänkt att använda snabbkopplingar av något slag.