Klickande ljud från Macbook

Permalänk
Avstängd

Klickande ljud från Macbook

Hej

Det är så att jag har en nyligen köpt Macbook Air som knappt är någon månad gammal. Varje gång datorn vaknar från viloläge så kommer det ett klickande (förklaras nog bäst på engelska 'creaking') ljud från det här partiet där jag markerat med rött https://www.anony.ws/image/DWwX

Då datorn är knappt någon månad gammal så tog jag den till Apple store och förklarade problemet tydlig för "genius" som jobbar där. Då ljudet inte hörs när det är högljutt (utan endast i en tystare miljö) så sa han att de skulle ta in de och kika på den. Sagt och gjort så tog de in den i torsdag förra veckan och jag fick mail om att den var klar att hämta upp på söndag. Jag åkte dit dagen efter och får reda på att de har inte gjort ett jävla piss. "Problemet kunde inte återskapas" Ja, det verkar som att de är helt döva som arbetar på Apple store.

Innan jag valde att lämna in den på reparation så sa jag åt "geniusen" som arbetade där att jag vill byta ut den mot en ny, men han vägrade och sa att de inte byter ut den då den inte är köpt från Apple. Jag blev förbluffad då jag har haft andra laptops från betydlig billigare tillverkare som bytte ut datorn utan några problem, men det är tydliga andra regler hos Apple (eller så ljög han, vilket jag misstänker). Jag valde då att ringa till på Apple istället och förklara problemet, jag blev kopplad till en "Senior advisor" som pratade med mig i sisådär en kvart och sa att de inte kunde göra något åt problemet om den har varit inne på Apple. Jag skickade tom en ljudfil där man tydlig hört det klickande ljudet från datorn men ändå så vägrade han byta ut den eller ens titta på datorn.

Vet någon vad jag ska göra nu? Jag har köpt en datorn som kosta flera tusen och de klart som tusan så förväntar jag mig inte att den ska börja knarra och klicka efter knappt någon månad. Problemet sker varje gång datorn vaknar från viloläge.

Här har ni ljudfilen som ni kan lyssna på, ljudet hörs tydlig ungefär 3-4 sek in i klippet http://www.filedropper.com/rst001

Är tacksam för svar och funderingar kring det hela och ber om ursäkt för stavfel etc.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Exakt vilken modell är det?
Vart har du köpt den?

Permalänk
Medlem

är det inte bara hårddisken? eller nån annan mekanisk komponent?
Fortsätter den låta eller låter den bara lite vid uppvaknade från vila?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Exakt vilken modell är det?
Vart har du köpt den?

MBA 13" 2015

Köpt från Electroworld, men de hänvisa mig till Apple för snabbare svar (jag vet att jag kan ta det direkt med Electroworld men jag kontaktar alltid tillverkaren då jag slipper gå igenom en mellanhand)

Skrivet av Jochman:

är det inte bara hårddisken?

Ingen aning, "geniusen" sa att det kanske det är fläkten det är fel på. Värt att notera att stänger man av datorn helt så kommer det inget ljud. Ljudet är inte konstant, endast när datorn vaknar från viloläge.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Jag är dum i huvudet ang hårddsik, den har ju ingen mekanisk disk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jochman:

Jag är dum i huvudet ang hårddsik, den har ju ingen mekanisk disk.

Så vitt jag vet så har MBA ingen rörliga delar förutom fläkten, någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

@Jochman: Rätt säker på att dom inte säljer MBA med något annat än SSD.
@amanito: Googlat för att se om det är ett fel som någon annan har?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

@Jochman: Rätt säker på att dom inte säljer MBA med något annat än SSD.
@amanito: Googlat för att se om det är ett fel som någon annan har?

Inte exakt samma ställe, men söker man på "macbook air creaking" så får man upp flera med det problemet.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Air+11-Inch+Early+201...

Här ser du hur den ser ut inuti, som du ser sitter det en fläkt på det området du pekar ut? om det inte är så att jag förvränger det.
Som sagt tidigare så finns det ju ingen mekanisk disk i den så skulle tippa på att det är fläkten.

Hur du skall lösa det vet jag dock inte. Om du har tid att vara utan din dator ett tag så lämna in den hos din återförsäljare och hoppas på att dom kan spänna lite mer muskler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anderjo4:

https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Air+11-Inch+Early+201...

Här ser du hur den ser ut inuti, som du ser sitter den en fläkt på det området du pekar ut? om det inte är så att jag förvränger det.
Som sagt tidigare så finns det ju ingen mekanisk disk i den så skulle tippa på att det är fläkten.

Hur du skall lösa det vet jag dock inte. Om du har tid att vara utan din dator ett tag så lämna in den hos din återförsäljare och hoppas på att dom kan spänna lite mer muskler.

Tack som fan, exakt det jag letade efter! Precis som du säger så verkar det vara fläkten

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

@amanito: Np, lycka till!

Permalänk
Medlem

Återförsäljaren har rätt att ta in produkten och försöka att reparera den. Du har inte rätt att kräva en ny produkt på direkten, även om vissa återförsäljare ger ny produkt i vissa fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Återförsäljaren har rätt att ta in produkten och försöka att reparera den. Du har inte rätt att kräva en ny produkt på direkten, även om vissa återförsäljare ger ny produkt i vissa fall.

Jag är väl medveten om det, men om du hade läst hela inlägget så tog jag inte kontakt med återförsäljaren utan jag tog kontakt direkt med Apple.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Jag funderar på att boka tid igen hos genius bar och inte gå därifrån förrän de löst mitt problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

http://www.apple.com/se/retail/geniusbar/ Hahaha står ju att dom vet allt om produkterna så borde ju inte vara något problem:P GO FOR IT! Hör av dig å berätta hur det gick

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag är väl medveten om det, men om du hade läst hela inlägget så tog jag inte kontakt med återförsäljaren utan jag tog kontakt direkt med Apple.

De har inte ens skyldighet att ta emot din dator. Du kan inte kräva något av tillverkaren, endast av din avtalspart, i detta fall återförsäljaren.

Skrivet av amanito:

Jag funderar på att boka tid igen hos genius bar och inte gå därifrån förrän de löst mitt problem

Skickades från m.sweclockers.com

De kan säga "gå till Electroworld. Det är dom som har sålt den till dig"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

De har inte ens skyldighet att ta emot din dator. Du kan inte kräva något av tillverkaren, endast av din avtalspart, i detta fall återförsäljaren.

Jaså, enligt vem?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jaså, enligt vem?

Konsumentköplagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Konsumentköplagen.

Vilken paragraf?

Som sagt, Apple lämnar ett års garanti och jag kan välja att antingen gå till Apple direkt eller genom electroworld som kommer skicka den till en auktoriserad apple verkstad. Så det är skitsamma egentligen.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Vilken paragraf?

Som sagt, Apple lämnar ett års garanti och jag kan välja att antingen gå till Apple direkt eller genom electroworld som kommer skicka den till en auktoriserad apple verkstad. Så det är skitsamma egentligen.

Paragraf 1. Det är Electroworld som är näringsidkaren i detta fall och det är av dem du kan ställa krav vid fel på varan. Om Apple erbjuder att ta emot varan, trots att den inte är köpt hos dem, så är det schysst av dem men de är inte tvingade att enligt lag hjälpa dig. Det är endast Electroworld.

Permalänk
Inaktiv

Min erfarenhet av fläktar är att när de börjar bli lite sletna så kommer det först ett missljud när de nyss startas upp, ju mer sliten fläkten blir ju högre kommer det att låta och ju längre får de gå innan de tystnar. Tillslut vänder dock lyckan och de blir heltysta.. (runt 20 fläktar för mig har betett sig exakt såhär, ingen dator-kylfläkt jag har haft har stendött bara sådär)

Så jag tror att TS fläkt kommer hålla ett bra tag till, ljudet lär dock bara bli mer och mer tills de som sagt en dag lägger av i förtid. Hade TS dator varit 2-3år så hade jag kallat ljudet för vanlig slitage av fläkt, men knappast inte sagt det efter 1 månad.

Så jag tycker TS ska ligga på, hur TS ska agera är dock en bra fråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Min erfarenhet av fläktar är att när de börjar bli lite sletna så kommer det först ett missljud när de nyss startas upp, ju mer sliten fläkten blir ju högre kommer det att låta och ju längre får de gå innan de tystnar. Tillslut vänder dock lyckan och de blir heltysta.. (runt 20 fläktar för mig har betett sig exakt såhär, ingen dator-kylfläkt jag har haft har stendött bara sådär)

Så jag tror att TS fläkt kommer hålla ett bra tag till, ljudet lär dock bara bli mer och mer tills de som sagt en dag lägger av i förtid. Hade TS dator varit 2-3år så hade jag kallat ljudet för vanlig slitage av fläkt, men knappast inte sagt det efter 1 månad.

Så jag tycker TS ska ligga på, hur TS ska agera är dock en bra fråga.

Det är det som jag försöker förklara för supporten på Apple men de vill inte förstå. Jag ska bli uppringd av någon idag och får se hur det hela urartar sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Jag har fått fläkten utbytt efter ett par påtryckningar men problemet kvarstår. Enligt dem så har alla MacBook Air detta ljud. Någon som har en Macbook air 13" som kan testa och se om det stämmer? Prova det gärna i en tyst miljö och lägg örat mot fläkten när datorn vaknar från viloläge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1*

Tagit bort ohjälpsamt/meningslöst inlägg.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...