Importera data från en excell fil till en annan med macro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Mar 2004

Importera data från en excell fil till en annan med macro

Hej!
Skulle behöva lite ideer kring detta problem jag vill lösa med VBA. Gör detta för att underlätta på jobbet lite och vet vad jag vill uppnå men behöver lite hjälp på traven att komma dit bara.

Problemet:
Har ett excell dokument med olika data i varje kolumn från A till Y (dok1). Antalet rader kan variera. Detta dokument genererar jag från ett annat program.

Har sen ett annat excell dok (dok2) där jag med en macro knapp vill importera datan med start på A11. Denna kod har jag fått av google och den ger mig datan i A1 från dok1 och lägger i A1 i dok 2. Alltså nästan rätt.

Private Sub ImporteraData_Click() Dim Target_Workbook As Workbook Dim Source_Workbook As Workbook Dim Target_Path As String Target_Path = "C:\test22.html.xls" Set Target_Workbook = Workbooks.Open(Target_Path) Set Source_Workbook = ThisWorkbook Target_Data = Target_Workbook.Sheets(1).Cells(1, 1) Source_Workbook.Sheets(1).Cells(1, 1) = Target_Data Source_data = Source_Workbook.Sheets(1).Cells(3, 1) Target_Workbook.Sheets(1).Cells(2, 1) = Source_data Source_Workbook.Save Target_Workbook.Save Target_Workbook.Close False MsgBox "importerad" End Sub

Detta är gundåroblemet. Problem nr 2 är att dok1 ligger i förhållande till dok2 ..\..\Mapp1\ och jag måste använda relativ sökväg..

Citera för svar.
i7-4790K, Asus Hero VII, 16GB HyperX 2400mhz, 780 GTX ref, 250GB 840 Evo, 2*1TB Black, LG 29EA93
i3-4160, Asus H81l-Deluxe, 8GB DDR3 1600mhz, 60GB SSD, 3*3TB