varför har vissa moderkort 2 ethernet portar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Maj 2009

varför har vissa moderkort 2 ethernet portar?

jag köpte nyligen ett MSI Z97I AC och märkte att det moderkortet har 2st ethernet portar.
varför har konsumentprylar 2st internet portar? vad skulle det vara bra för?

Define r4 | i5 3570k @ 4.4ghz | 26TB storage | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram | S34E790C @ 3440x1440
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Det har även 802.11 AC, 4st USB 3 portar, optisk spdif, stöd för 16gb ram, 4st SATA 3

Alla grejer som är "lite mer entusiast" eller "mer poweruser" och inte normalt användande av medelsvenssons. Den som vet vad man har 2st ethernetportar till kan exempelvis mycket enkelt brygga WiFi (med ca 870mbit trådlöst) till två stycken ethernetbundna enheter i anslutning till den datorn. Eller tvärt om, köra LAG om man är lite händig, eller koppla datorn till en reservlina / lastbalansering om man sitter med två bredbandsuttag. Det gäller bara att se möjligheterna och inte nödvändigtvis enbart windows installerat eller ens ett klientoperativ.

CPU: I7 4770K Grafik: Asus GeForce GTX 780 Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Det finns inget som heter internetport.

Däremot nätverksport.

Alla nätverk behöver inte ha med Internet att göra, så att ha flera portar kan vara bra. Kanske vill man inte blanda trafiken på Internet med sitt privata nätverk alls t ex.

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sth
Registrerad
Feb 2009

Ett användningsområde är att man kan brygga anslutningen till en annan dator om man har för kort nätverkskabel.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005

*Tråd rensad*

Tagit bort ordklyveri i enlighet med §1
/moderator

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk