Hur vanligt är det att en processor går sönder (omröstning)

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det att en processor går sönder (omröstning)

Har själv byggt datorer dom senaste 11åren och har aldrig haft en processor som har dött. Ser ofta att folk vill veta om det finns garanti på processorer då dom ska köpa begnat och nu tänkte jag försöka få en liten uppfattning om hur vanligt det är.

OBS gäller inte någon typ av fysisk påverkan, som ett exempel att man böjt CPU pins eller att man haft så dålig kylning att processorn brunnit.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Har arbetat på en databutik för länge sen där dog en cpu för oss har för mig de var en 775 sockel cpu . de är ovanligt att dom går sönder men dålig kylning kan döda dom
har haft en som fläkten på kylkroppen var igen stoppad av djur får och damm konstigt att datorn dör efter 3 min användning ^^ de var en kunds dator och dom hade inga djur han kunde inte förstå vart all djur hår kom ifrån ...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har jobbat i grossistbranschen när det gäller datordelar många år, dock inte nyligen.

Hurusom trasiga CPU kanske man såg några enstaka under flera år, och det av ett rejält stort antal från början.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vi kanske borde stryka värme också från listan då jag inte anser att det igentligen inte är en "naturlig" död utan mera något handhavandefel.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Brände en Athlon XP 3000+ för ett antal år sedan samt en P4a, inga nyare.

Permalänk
Medlem

Inte hänt än iaf. Vet aldrig vad framtiden kan inbringa dock

Permalänk

hade en athlon II x2 550 som jag låste upp till 4 kärnor samt överklockade den till max

Ett år senare spectateade jag ett sc2 custom game som var som en vanlig 4 player FFA fast det fanns ingen supply cap (dvs man kan ha oändligt antal units på banan), och ja efter att folk spawnade en miljard units så gick processorn sönder och har inte kunnats användas sen dess

Permalänk

Har haft ett flertal Athlon xp processorer som dött, Förutom just den serien så verkar processorer i princip vara odödliga så länge man låter dom vara

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Jag känner mig rätt säker på att en överväldigande majoritet av dödsfall beror på vad som måste anses vara handhavandefel.

Permalänk
Medlem

Som servicetekniker får man händerna på många döda, eller defekta CPU'er. Det är närmast till 100% omständigheter runt om CPU'n som har orsakat skadan. I teorin ska elektronmigrering kunna orsaka att en CPU lägger ner, men i praktiken har jag aldrig råkat ut för att det faktiskt känts som den faktiska orsaken.

Moderkortets kondensatorer har gett upp, och CPU'n har fått för hög vCore som resultat.
PSU't har gjort sitt, och skickat en (flera?) sista dödlig(a) spik(ar) genom systemet.
Förr var det ganska vanligt att damm orsakade skador, då genom hög temperatur, men det är i princip helt försvunnet. I stället är det samma damm som orsakar höga temperaturer och skadar strömförsörjningen på moderkortet, som i sin tur skadar CPU'erna i dag. Man har flyttat den omedelbara effekten, men skadan kvarstår, så att säga.

Värt att nämna är att det gäller CPU'er som har varit i drift. Nya CPU'er har jag sett ett par som varit defekta ur lådan i år, men då pratar vi om rätt många som har glidit mellan händerna och ner på plats i oräkneliga system. Fel %'en är låg.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jays_swe:

Ser ofta att folk vill veta om det finns garanti på processorer då dom ska köpa begnat

På tal om garantier; när jag letade begagnad CPU från Tradera och Blocket hittade jag någon som sa att Intels 3-årsgaranti bara gäller första köparen och förs inte över vid eventuellt ägarbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

På tal om garantier; när jag letade begagnad CPU från Tradera och Blocket hittade jag någon som sa att Intels 3-årsgaranti bara gäller första köparen och förs inte över vid eventuellt ägarbyte.

Garanti i allmänhet överförs inte vid ägarbyte.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Är det inte tillfogad skada som böjda pins eller väldigt extrem oc eller åska värme så har jag inte sett nån cpu som dött och har sett några hundra cpu åtminstonde och enda gången jag råkat på en suspekt cpu var athlon 2500 som vilket moderkort man än stoppade den i startade i safe 1100mhz men körde den i några år och manuell multiplier med oc och den funkade fint förutom det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om du håller volten och temp skyddet inom rimliga värden så är det väl typ teoretiskt omöjligt att förstöra en GPU ? (alltså inte fysiskt då)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

På tal om garantier; när jag letade begagnad CPU från Tradera och Blocket hittade jag någon som sa att Intels 3-årsgaranti bara gäller första köparen och förs inte över vid eventuellt ägarbyte.

Reklamationsrätten, är lagstadgad, och går aldrig att överföra. Garantier är generellt sett inte heller något som följer med varan, och om det gör ska garantibeviset ingå vid köp för att det ska gälla. Jag vet egentligen bara en butik (Komplett) som klart och tydligt skriver i sina villkor att garantierna medföljer varan, alla andra skriver i sina avtal "köparen" vilket på juristspråk enbart betyder den som är kund hos dem, och inte täcker några andrahandsägare.

Tillverkar-garantier, är lite både och.
En del tillverkare skiter i "allt" och utgår enbart från tillverkningsdatumet. Har du ett kvitto som placerar inköpsdatumet till senare, får du möjligen den tiden med, men de vill egentligen inte se, eller höra talas om ditt kvitto.
Andra tillverkare vill se kvittot, men bryr sig inte om vem som köpte varan.
Ytterligare andra vill se kvittot, och skickar bara ersättnings, eller den lagade produkten till den ursprungliga köparen.
Normalt sett specificerar tillverkaren vad som gäller på sin hemsida, och det spelar ingen roll om det är OLW's chips, eller eller Intels chip. Det som står på sidan är vad som gäller, och går man utanför deras ramar är det goodwillfaktorn som avgör om man får någon hjälp eller inte. När det kommer till begagnade CPU'er så hade nog inte jag som tillverkare varit intresserad av att stå för några garantier. Ju fler som hanterat den desto större risk för en skada utanför tillverkningsprocessen, och det är inte det garantierna ska täcka.

Egentligen går för mycket på reklamationsrätten, och garantier. Saker som felande PSU som dödar moderkort och CPUer är strikt talat inte garanti, eller reklamationer. Möjligen kan man hävda att det är ett försäkringsärende, antingen för att man har en extra försäkring, eller för att man tar det på hemförsäkringen. Det senare är sällan aktuellt, kostnaden för en ersättningsprodukt är lägre än självrisken... Men garantierna hedras i alla fall, dels för att bevisbördan hamnar på återförsäljare / tillverkare, (och med mindre än att du själv informerar om att det hänt något utöver det vanliga, om du ens vet det, så är det omöjligt att "se" på varan) men även för att någon som krånglar med garantier och reklamationer fort får dåligt rykte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LemonIllusion:

Garanti i allmänhet överförs inte vid ägarbyte.

Kanske inte enligt diverse paragrafer men när det gäller Inet kan jag ju i alla fall säga att det gör det.
En polare köpte ett GTX 670 begagnat, 6 månader senare gick det helt plötsligt sönder så han skrev till personen han köpte kortet av på Sweclockers om att han ville ha ordernumret.
Efter det så ringde han in till Inet, sade öppet att han hade köpt det begagnat men att han hade ordernumret och Inet accepterade reklamationen direkt och gav på studs tillbaka ett sprillans nytt GTX 770.

Så visst gör det det om man väljer rätt butik antar jag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hade många brända moderkort en fas i livet när jag lekte med kompressorkylare. Processorn var alltid densamma, den fortsatte fungera genom varje fadäs (normalfallet var att kondens bildades på baksidan av moderkortet och ytliga kretsar brann upp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Kanske inte enligt diverse paragrafer men när det gäller Inet kan jag ju i alla fall säga att det gör det.
En polare köpte ett GTX 670 begagnat, 6 månader senare gick det helt plötsligt sönder så han skrev till personen han köpte kortet av på Sweclockers om att han ville ha ordernumret.
Efter det så ringde han in till Inet, sade öppet att han hade köpt det begagnat men att han hade ordernumret och Inet accepterade reklamationen direkt och gav på studs tillbaka ett sprillans nytt GTX 770.

Så visst gör det det om man väljer rätt butik antar jag

Skulle inte kalla goodwill för garanti. Inet är dock väldigt bra när det kommer till goodwill.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Mja, tidigt 00-tal fanns det ju en anledning att jag tog till mig uttrycket "friskt klockat, hälften brunnet", även om sanningen låg närmare "friskt klockat, allt brunnet" när det kom till processorer.
Men nej, bortsett från undermålig kylning, någon oavsiktligt hög spänning, och dylika handhavandefel så har aldrig någon processor dött för mig eller någon som jag känner (och som har berättat, vill sägas) under de senaste 15 åren.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Kanske inte enligt diverse paragrafer men när det gäller Inet kan jag ju i alla fall säga att det gör det.
En polare köpte ett GTX 670 begagnat, 6 månader senare gick det helt plötsligt sönder så han skrev till personen han köpte kortet av på Sweclockers om att han ville ha ordernumret.
Efter det så ringde han in till Inet, sade öppet att han hade köpt det begagnat men att han hade ordernumret och Inet accepterade reklamationen direkt och gav på studs tillbaka ett sprillans nytt GTX 770.

Så visst gör det det om man väljer rätt butik antar jag

Det kallas goodwill. Så här skriver Inet om garantier:

Citat:

Garanti
Respektive tillverkares garantivillkor gäller, minimum 1 år samt upp till tillverkares angivna garantiperiod beroende på produkt. För Inet AB:s eget datorfabrikat, Inet, lämnar vi två (2) års garanti från och med leveransdatum (Taurus köpt from februari 2013 lämnas tre (3) år), datorn skall vara oss tillhanda senast två (2) veckor innan garantitiden löper ut. Förbrukningsartiklar, bläckpatroner, tonerkassetter, batterier, datamedia samt andra artiklar av förbrukningsart är undantagna från normal garanti, på dessa varor lämnas 60 dagars uppackninsgaranti. Alla garantier som specificeras på www.inet.se är giltiga i Sverige och i de fall där produkten behöver skickas till tillverkare utanför Sverige åtar sig Inet AB att bekosta frakt och utföra eventuellt administrativt arbete.

Om produkten inte fungerar vid uppackning skall varan omedelbart returneras, för utbyte eller kreditering. Anspråk kan aldrig göras senare än sju (7) dagar efter leveransdatum, vid retur skall produkten returneras komplett i nyskick, inklusive alla kartonger, drivruter, kablar, programvara och dylikt.

Ingen garanti lämnas normalt på mjukvara eller följdfel, som orsakats av felaktig eller defekt mjukvara och/eller datamedia, såsom CD-, DVD-skivor eller disketter. Garanti lämnas heller ej på produkter som hanterats felaktigt eller på annat sätt ej används på anvisat sätt.

Vid återsändandet skall kund för en enklare hantering göra en felanmälan på www.inet.se/support . Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkänt garantiärende. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald samt med faktura/följesedel bifogad och tydligt uppmärkt med returnummer. Varan skall vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t ex wellpappkartong). Garantiärenden som inkommer till Inet AB utan godkänt ytteremballage (t ex i kuvert) returneras till kund utan åtgärd då dessa ej kan godkännas för garantiåtgärd.

Garanti ges först när Inet AB mottagit produkten och funnit den insänd i enlighet med ovanstående villkor.

Och deras ansvarsbegränsning:

Citat:

Ansvar för fel (privatkonsument)
Föreligger det fel som Inet AB ansvarar för, åtar sig Inet AB att avhjälpa felet genom reparation, omleverans eller i vissa fall att återbetala köpeskillingen. Ytterligare rättigheter för kund kan åberopas av respektive tillverkares egna till slutkund riktade garantiåtaganden. Inet AB:s ansvar till följd av fel i vara är begränsat till vad som anges i dessa allmänna försäljningsvillkor samt vad som anges i konsumentköplagen (SFS 1990:932).

Kunden har rätt till ersättning för de kostnader som kan ha uppstått i samband med reklamation. Kunden har även rätt till ersättning för de eventuella förluster eller mera betydande olägenheter och besvär som har uppstått i samband med fel eller dröjsmål. För att erhålla ersättning måste du visa att varan är felaktig eller avlämnats för sent och att du verkligen tillfogats en förlust. Du skall som kund vidta rimliga åtgärder för att begränsa din förlust samt försöka hålla nere kostnaderna som uppstår i samband med reklamationen.

Jag har vid ett par olika tillfällen försökt få Inet att bekräfta huruvida de har som policy att låta garantierna medfölja vid andrahandsköp, jag har försökt få svar per mail, per PM, samt i publika trådar här på forumet, och alla dessa besvaras med samma sak. Fullständig tystnad. På det viset bevarar Inet sin möjlighet att välja. Med andra ord, det finns inga garantier. Köper man en begagnad vara från någon som köpt den av Inet, är man utlämnad till Inets goodwill. De kan välja att göra precis hur de vill, så länge de inte går ut och säger antingen eller.
Hade de haft för avsikt att alltid låta garantierna följa med, hade de ändrat köpevilkoren.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Runt 2005 så hade jag en AMD Athlon XP (osäker på exakt modell) som gick sönder.
En kompis upptäckte att processorn hade klockat ner sig i BIOS, så han klockade upp den till stock-clock igen. Sen startade vi om datorn och då kände den tydligen att den inte ville leva längre...
Det är dock också den enda CPU jag varit med som som gått sönder utan att handhavandefel varit inblandat under mina 20 år av PC-användande.

Den AMD Athlon 64 X2 5200+ som jag inhandlade 2006 rullar fortfarande i brorsans dator, efter snart 10 års konstant användande (plus att han inte rensar datorn på damm särskillt ofta.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har haft två 4670k som gått sönder, max 1 vecka i mellan. Enligt butiken som gjorde servicen var det moderkortet som boven. Kan ha varit handhavande fel, men tvivlar på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har hanterat en enda trasig CPU genom åren, och det var en AMD K6-2 350 MHz. Oturligt nog hanterades det ärendet mycket dåligt, och jag fick en livslång aversion mot allt AMD.