Permalänk
Medlem

i7 4790k värmeproblem!

Hej!
För ungefär 5 dagar sedan märkte jag att min processor blir väldigt väldigt varm under användning och i idle. Detta märktes då jag kände att det blev väldigt varmt runt datorn och undrade vad som orsakade detta. När jag sedan tittade på CPUns temperatur såg jag att den låg runt 60 grader idle?! Detta när den är kyld med en Corsair H75?? Låter aldelles för högt enligt mig. Jag testade avmontera, rengöra både processor och kylare med isopropyl alkohol och sedan återapplicera kylpasta och montera fast kylaren igen. Detta sänkte temperaturen med kanske 5-6 grader, men den låg ändå runt 60c idle och steg snabbt så fort jag öppnade något program.
För att försöka förstå vad som egentligen var det som orsakade värmen testade jag bland annat att koppla ur en av fläktarna till h75:an och tittade på hur temperaturen förändrades... Förvånadsvärt nog stod temperaturen stilla?! Jag testade också att koppla ut/in andra fläkten (hade dock en fläkt ikopplad helatiden) men ingen skillnad.
Då trodde jag förstås att det var fel på h75:an så jag tänkte att jag skulle testa stock kylaren, efter lite monterande satt stock kylaren i datorn och jag tittade på temperaturen... Den låg fortfarande på 65-70 idle vilket jag tycker är mycket mycket märkligt.. Betyder detta då att det är CPUn som är kass? Eller moderkortet eller vad? Vad ska jag göra? Jag har 4 månader kvar på inets ett års garanti men frågan är hur ska jag fortsätta?

Ursäktar för en lång post men uppskattar all hjälp jag kan få!

MVH

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem

Vart kollade du temp'en? Testat att kolla i bios?

Nu borde det ju inte vara fel på h75an eftersom att den är varm även med originalkylaren, men kände du någonsin på 75an om pumpen gick eller inte?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Vart kollade du temp'en? Testat att kolla i bios?

Nu borde det ju inte vara fel på h75an eftersom att den är varm även med originalkylaren, men kände du någonsin på 75an om pumpen gick eller inte?

Kollade tempen i hwmonitor och i BIOS, kände inte på pumpen att den jobbade men BIOS visade att någonting jobbade på den fläktplats jag kopplat in pumpen på.

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Z0lid1ce:

Hej!
För ungefär 5 dagar sedan märkte jag att min processor blir väldigt väldigt varm under användning och i idle. Detta märktes då jag kände att det blev väldigt varmt runt datorn och undrade vad som orsakade detta. När jag sedan tittade på CPUns temperatur såg jag att den låg runt 60 grader idle?! Detta när den är kyld med en Corsair H75?? Låter aldelles för högt enligt mig. Jag testade avmontera, rengöra både processor och kylare med isopropyl alkohol och sedan återapplicera kylpasta och montera fast kylaren igen. Detta sänkte temperaturen med kanske 5-6 grader, men den låg ändå runt 60c idle och steg snabbt så fort jag öppnade något program.
För att försöka förstå vad som egentligen var det som orsakade värmen testade jag bland annat att koppla ur en av fläktarna till h75:an och tittade på hur temperaturen förändrades... Förvånadsvärt nog stod temperaturen stilla?! Jag testade också att koppla ut/in andra fläkten (hade dock en fläkt ikopplad helatiden) men ingen skillnad.
Då trodde jag förstås att det var fel på h75:an så jag tänkte att jag skulle testa stock kylaren, efter lite monterande satt stock kylaren i datorn och jag tittade på temperaturen... Den låg fortfarande på 65-70 idle vilket jag tycker är mycket mycket märkligt.. Betyder detta då att det är CPUn som är kass? Eller moderkortet eller vad? Vad ska jag göra? Jag har 4 månader kvar på inets ett års garanti men frågan är hur ska jag fortsätta?

Ursäktar för en lång post men uppskattar all hjälp jag kan få!

MVH

Hejsan,

Testa att känna på pumpen/blocket om den vibrerar, då vet du att pumpen fungerar. Kan du även ta en bild på hur backplaten till kylaren är monterad? Den måste vara vriden åt rätt håll för att kylaren ska sitta rätt.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Låter verkligen som pumpen lagt av. Känn på både pump och radiator. Om radiatorn känns ganska varm är det ett gott kännetecken på att pumpen lagt av, detta då att vattnet står stilla bara. Samma sak med pumpen själv. Surrar / snurrar den inte är den nog död.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Testa att känna på pumpen/blocket om den vibrerar, då vet du att pumpen fungerar. Kan du även ta en bild på hur backplaten till kylaren är monterad? Den måste vara vriden åt rätt håll för att kylaren ska sitta rätt.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Och du menar att bakplåten skulle plötsligt vända sig för 5 dagar sedan?
Sen att stock kylaren ger typ samma temp talar för mig att det är mer troligt något annat än kylaren, dock ingen dålig ide att kolla pumpen, ja. Går också att kolla genom att dra ut strömsladden till den och se om temps sticker iväg.

@Z0lid1ce Frågan är om något hänt med temp sensor eller liknande. Det är inte vanligt men jag har varit med att de går sönder.
När de sker så tror ju systemet att den är 60 grader och jobbar för att kyla, vilket puttar upp fläktar, vilket sprider mer värme.

Försök hitta om du ens kan få den att gå under detta. Typ avstängd -> BIOS, vilken temp?
Hur är den i last? blir det typ samma eller sticker den iväg?

Blir luften från CPUns kylare varm? är det varmt vid pump mm vid IDLE så man kan tro att det ens är 60 grader?
Är det någon skillnad på Core temps eller moderkortes CPU temp?

Dubbel kolla så inte moderkortet har OC något själv och höjt spänning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och du menar att bakplåten skulle plötsligt vända sig för 5 dagar sedan?
Sen att stock kylaren ger typ samma temp talar för mig att det är mer troligt något annat än kylaren, dock ingen dålig ide att kolla pumpen, ja. Går också att kolla genom att dra ut strömsladden till den och se om temps sticker iväg.

@Z0lid1ce Frågan är om något hänt med temp sensor eller liknande. Det är inte vanligt men jag har varit med att de går sönder.
När de sker så tror ju systemet att den är 60 grader och jobbar för att kyla, vilket puttar upp fläktar, vilket sprider mer värme.

Försök hitta om du ens kan få den att gå under detta. Typ avstängd -> BIOS, vilken temp?
Hur är den i last? blir det typ samma eller sticker den iväg?

Blir luften från CPUns kylare varm? är det varmt vid pump mm vid IDLE så man kan tro att det ens är 60 grader?
Är det någon skillnad på Core temps eller moderkortes CPU temp?

Dubbel kolla så inte moderkortet har OC något själv och höjt spänning?

Har testat att dra ut fläktarna till h75:an men då förändrades inte temperaturen.. När jag märkte att det blev varmt första gången var det vid backplaten. När jag "kallstartar" datorn till BIOS så blir den 49-54 grader direkt. Har också funderat på om moderkortet har någon OC men vet inte direkt vad alla ungefärliga "standard" värden för min processor är. Har nu också kontaktat inet och dem trodde att det var processorn så jag lämnade in den till dem igår (hade fortfarande garanti hos dem). Får se vad de svarar/om de hittar nått fel!

Tack för svar, om nu inte inet skulle hitta något, hur kan man då titta om det skulle vara temperaturmätaren som har gått sönder?

När jag startat datorn i BIOS ligger mobo temperaturen på kanske 28-32 grader och CPUn på runt 52 grader (idle då), när jag sedan gör något krävande t.ex. renderar något eller startar ett spel så går cpuns temp fort upp emot 96-98 grader. :/ medan mobot stannar på runt 35-40. Pumpen samt en av slangarna till pumpen blir varma vilket gör att jag tror att det borde vara cpun(kommer vara intressant och se vad inet kommer fram till haha

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0lid1ce:

Har testat att dra ut fläktarna till h75:an men då förändrades inte temperaturen.. När jag märkte att det blev varmt första gången var det vid backplaten. När jag "kallstartar" datorn till BIOS så blir den 49-54 grader direkt. Har också funderat på om moderkortet har någon OC men vet inte direkt vad alla ungefärliga "standard" värden för min processor är. Har nu också kontaktat inet och dem trodde att det var processorn så jag lämnade in den till dem igår (hade fortfarande garanti hos dem). Får se vad de svarar/om de hittar nått fel!

Tack för svar, om nu inte inet skulle hitta något, hur kan man då titta om det skulle vara temperaturmätaren som har gått sönder?

När jag startat datorn i BIOS ligger mobo temperaturen på kanske 28-32 grader och CPUn på runt 52 grader (idle då), när jag sedan gör något krävande t.ex. renderar något eller startar ett spel så går cpuns temp fort upp emot 96-98 grader. :/ medan mobot stannar på runt 35-40. Pumpen samt en av slangarna till pumpen blir varma vilket gör att jag tror att det borde vara cpun(kommer vara intressant och se vad inet kommer fram till haha

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

??? Om temperaturen inte ändras när du tar bort fläktarna indikerar det att VATTNET I LOOPEN STÅR STILLA, dvs inte cirkulerar förbi processorn, upp i radiatorn och ner till processorn igen. Värmen från processorn sprids åt båda hållen och sen kyls enbart övre delen av slangarna eftersom igen: VATTNET INTE CIRKULERAR.

Pumpen på DIN KYLARE(pumpen) är till 99% säkerhet trasig. Knappast din processor som är trasig.

Är det inte kylaren, då lägger jag fan ner med datorer helt och hållet.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Pumpen på DIN KYLARE(pumpen) är till 99% säkerhet trasig. Knappast din processor som är trasig.

Är det inte kylaren, då lägger jag fan ner med datorer helt och hållet.
http://i.imgur.com/0I5GbTj.png

Du borde fortsätta med paint bildproduktionen oavsett dock, för den är goigt gjord

Det enda jag reagerar på är en original kylare som får 60+ i idle... det låter väääldigt varmt. Hans milda OC på 4,4 är ju typ "stock" turbo, vilket isåfall skulle innebära att ha har rätt hög spänning satt. Detta är ju inte omöjligt dock, och kan förklara detta.

Annars håller jag helt med dig. TS bör definitivt kolla pumpen oavsett.

@Z0lid1ce Blir intressant att se vad Inet säger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Z0lid1ce:

Hej!
För ungefär 5 dagar sedan märkte jag att min processor blir väldigt väldigt varm under användning och i idle. Detta märktes då jag kände att det blev väldigt varmt runt datorn och undrade vad som orsakade detta. När jag sedan tittade på CPUns temperatur såg jag att den låg runt 60 grader idle?! Detta när den är kyld med en Corsair H75?? Låter aldelles för högt enligt mig. Jag testade avmontera, rengöra både processor och kylare med isopropyl alkohol och sedan återapplicera kylpasta och montera fast kylaren igen. Detta sänkte temperaturen med kanske 5-6 grader, men den låg ändå runt 60c idle och steg snabbt så fort jag öppnade något program.
För att försöka förstå vad som egentligen var det som orsakade värmen testade jag bland annat att koppla ur en av fläktarna till h75:an och tittade på hur temperaturen förändrades... Förvånadsvärt nog stod temperaturen stilla?! Jag testade också att koppla ut/in andra fläkten (hade dock en fläkt ikopplad helatiden) men ingen skillnad.
Då trodde jag förstås att det var fel på h75:an så jag tänkte att jag skulle testa stock kylaren, efter lite monterande satt stock kylaren i datorn och jag tittade på temperaturen... Den låg fortfarande på 65-70 idle vilket jag tycker är mycket mycket märkligt.. Betyder detta då att det är CPUn som är kass? Eller moderkortet eller vad? Vad ska jag göra? Jag har 4 månader kvar på inets ett års garanti men frågan är hur ska jag fortsätta?

Ursäktar för en lång post men uppskattar all hjälp jag kan få!

MVH

Köp en riktig luft kylare från t.e.x Noctua (Lämnar 6 års garanti) Tar mer plats så klart men det fungerar.
För 10 år sen va ordet corsair = med hög kvalitet.
Numera känns corsair, som netonnets märke Andersson.
Vissa grejor är bra andra inte.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv

Du har väl bra luftgenomströmning i chassit?
Har du testat att ta bort sidopanelen med originalkylaren och se om temperaturen fortfarande är konstant?
Ändrat fläktkurvor/fläktprofil i bios så att det inte är på det lägsta?

Skulle nog fundera på att skaffa en rejält tornkylare istället typ som den här.. alltid pålitlig