Permalänk

Xbox One vs PS4

Funderar på köpa Xbox one men min kompis säger PS4 är bättre. Vad säger ni om Xbox one vs PS4, fördelar och nackdelar med både konsol. Och Motivera era svar. Jag är inte super fan av Playstation men när jag var yngre har jag spelat mycket både Xbox 360 och Playstation 2, själv tyckte jag Xbox konsol var bättre än Playstation.

Permalänk
Medlem

kan bara svara för xbox sidan, då jag skitit fullstäldigt i ps4.

större kontroll (lite skönare för oss med större händer imo)
achievements är så mycket roligare att skaffa än trophies. känns lite mer rewarding system.
använder man tvn så är xbox en bra maskin då det funkar som en digitalbox och gaming system
är man lat så kan röststyrningen vara riktigt skönt när man kollar film
man kommer kunna spela med pc spelare i framtiden i och med windows 10

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Helt allvarligt typ samma sak gå på vad du känner!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gå efter vilka spel du vill spela, och hur du vill ha din multiplayer. Xbox har väl bättre matchmaking än PS4 tror jag. Men PS4 som konsol är marginellt snabbare grafiskt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Har gillat Ps sedan jag införskaffade min PS3'a, som nu mest används som Media-server.
Av den anledningen gillar jag varken One eller PS4

Har dock hört rykten om att Xbox One kan få ett lyft med DX12, hurvida detta stämmer eller inte låter jag vara osagt, men kanske kan vara värt att hålla ögonen på

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Har gillat Ps sedan jag införskaffade min PS3'a, som nu mest används som Media-server.
Av den anledningen gillar jag varken One eller PS4

Har dock hört rykten om att Xbox One kan få ett lyft med DX12, hurvida detta stämmer eller inte låter jag vara osagt, men kanske kan vara värt att hålla ögonen på

lär få ett lyft i och med att windows 10 kommer kunna spela tillsammans med xbox spelare också

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hade Ps3 men köpte en Xbox One i denna generationen efter att ha blivit besviken på allt Sony lovade med Ps3an och alla funktioner dom tog bort med mera..

Det som är bättre med Xbox one (en del är subjektivt).
Mjukvara med uppdateringar varje månad
Fler funktioner däribland mediafunktioner, multitasking, mer intrigerade tjänster
Bättre handkontroll (med bland annat bättre batteritid och vibration i triggers)
Tystare
Bättre exklusiva spel (Spel som bland annat fått högre betyg jämfört med Ps4 exklusiva spel)

Kommer inte bli sämre med Direct X12 och Windows 10.
Jag kommer att köpa ett Ps4 först då det kommit några intressanta titlar (uncharted 4, last of us2 t.ex).

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Köp det dina kompisar har. Mina kompisar hade PS4 så blev att jag köpte det samt det faktum att jag generellt sett föredrar de exklusiva titlar som kommer till Sonys konsoler framför Microsofts.

Allt är subjektivt och alla kommer alltid ha sina egna åsikter.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Microsoft ligger i underläge och jobbar nog en del på att försöka komma ikapp. Känns spännande med vad dom tänker göra tillsammans med Windows 10.

Det är ändå inte speciellt stor skillnad om man bara vill spela lite. Speciellt om spelen släpps till båda konsolerna.

Naughty dog och Bloodborne var avgörande för min del, självklart också att jag skulle vilja spela med många av mina gamla spelpolare igen som nästan uteslutande kör på PS4.

Permalänk

Hej mitt val vid köp av Ps4/Xbox one är hur detta med live vs ps variant vilket är bättre eller sämre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Hej mitt val vid köp av Ps4/Xbox one är hur detta med live vs ps variant vilket är bättre eller sämre?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker live är bättre.

Permalänk

ok det hjälper en del

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar på hårdvaran på dessa två konsoller. Är det sådan begränsning på både processor och SSD? Det är ju 2013-års Xeon typ.
Jag vill ha en lite vassare konsoll än vad Xbox och PSx kan levera.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Sitter och kollar på hårdvaran på dessa två konsoller. Är det sådan begränsning på både processor och SSD? Det är ju 2013-års Xeon typ.
Jag vill ha en lite vassare konsoll än vad Xbox och PSx kan levera.

Köp en dator och lägg under TV bänken då

Permalänk

Alltid hållt mig till Playstation då jag personligen tycker dom har bättre exklusiva spel, men annars är det ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

jag har en Xbox One och är otroligt nöjd, det är inte bara en spelmaskin utan en multimediamaskin, otroligt smidigt att gå mellan pausade serier/filmer och pausade spel och återuppta där man slutade på några sekunder. Brorsan som har en PS4 skulle visa något förut, slutade med att jag skrattade åt honom och hans PS4, tror han skulle växla mellan appar eller något och var tvungen att först öppna den ena appen som låg i bakgrunden och stänga av den innan han kunde öppna nästa app, kan ju ha varit skit bakom spakarna också

nu har ju Xbox reserverat lite resurser till os:et för att allt verkligen ska fungera smidigt så i ren spelprestanda så är ju oftast ps4 lite bättre. men jag såg nåt test förut, eller om det var en artikel, och DX12 ska tydligen verkligen göra underverk för spelprestandan på Xbox. men det vet man ju inte riktigt på förhand.

en annan skön sak med win10 är ju att streama spelen, nu kan ju damen få se på tv och jag streamar konsolspelet till datorn..

sen tycker iaf jag att kontrollen till Xbox är både bättre och bekvämare.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Jag har ett Xbox one . det är en bra maskin som är snabb och trevlig. som andra har sagt går det att ha den att koppla in digitalbox och kolla på tv samtidigt som du spelar. jag kan tycka att det kan vara lite bättre sökfunktioner när du letar spel i Shopen (skulle vilja filtrera mer typ bara kunna söka på Indie spel). och att man blir lite kollrig på profilerna när man är flera i samma rum och kinecten ska hålla reda på alla ansikten, har inte riktigt fått koll på det där.. vad jag har läst är Xbox lite mer allsidig.

det är väldigt liknade maskiner ps4 har lite mer grafikkort prestanda och xbox annat minne och lite högre frekvens på CPU. PS4 är mindre det är bra men det kanske skapar mer problem i överhettning och sådant men det är nog bara snack.

viktigaste är att du har polare att spela med.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaming123:

Funderar på köpa Xbox one men min kompis säger PS4 är bättre. Vad säger ni om Xbox one vs PS4, fördelar och nackdelar med både konsol. Och Motivera era svar. Jag är inte super fan av Playstation men när jag var yngre har jag spelat mycket både Xbox 360 och Playstation 2, själv tyckte jag Xbox konsol var bättre än Playstation.

Jag har båda och... konsolerna är mer eller mindre likadana.
Välj konsolen som har de exklusiva spel du vill spela och har den mer bekväma kontrollen.
Som mediamaskin tycker jag att Xbone är bättre men PS4 har massa trevliga RPGs.

Edit:
om du har planer för att byta hårddisk är PS4 mycket bättre då det faktiskt går att göra utan att bryta garantin.
Xbone klarar dock av att installera spel på en USB3.0 disk så det jämnar ut sig lite grann.
Och så glömde jag säga, välj konsolen dina kompisar spelar på.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaming123:

när jag var yngre har jag spelat mycket både Xbox 360 och Playstation 2, själv tyckte jag Xbox konsol var bättre än Playstation.

Inte så konstigt att du tyckte Xbox 360 var bättre än PS2 då de är olika generationer

Permalänk
Medlem

Tycker att onlinespelande var överlägset på 360 mot PS3, men köpte ändå en PS4 då jag inte spelar så mycket online utan mest single player eller partylir. Spelar loss på gaminriggen när det ska spelas online

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Om jag skulle ha konsol hade det varit PS4. Ingen fet tegelsten som ska vara i vägen (syftar på kabeln), den är även mindre, har lite bättre prestanda vilket är ett plus. Men det viktigaste är ju att man har den konsol som har spel man är intresserad av och den konsol som dom flesta i kompis-kretsen har.

Permalänk
Datavetare

@accel1: Säger man att PS4 har lite mer grafikprestanda så får man nog också nämna att man tillhör de som anser att 41% mer hamnar under benämningen "lite mer". Är också lättare att programmera för PS4ans GPU då man inte behöver ta hänsyn/optimera för att endast 32MB av videominnet är riktigt snabbt (XboxOne har 32MB eSRAM).

Det sagt så är inte skillnaden i praktiken speciellt stor då denna generations konsoler i flera fall verkar långt mer begränsade av CPU-kraft (som är runt 10% högre i XboxOne p.g.a högre frekvens) än GPU-kraft. I slutändan är det de spel som är bara finns på ena plattformen som borde fälla avgörandet om man bara tänker skaffa en konsol.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Spelen bör vara det viktigaste, välj den konsol som får de spel du mest intresseras av.

Själv har jag båda konsollerna och trivs överlag bra med båda. Dock har mitt intresse mer hamnat på Xbox One sedan E3 då känslan jag får av Microsoft är att de börjat satsa hårt på konsollen. Att strömma Xbox One till Windows 10 är en trevlig bonus som ger fler användningsområden för konsollen. Bakåtkompatibilitetsläget för Xbox 360 (som inte är lanserat officiellt ännu bör tilläggas) är en trevlig bonus med. Xbox One är lite större än PS4 men samtidigt mycket tystare när den är igång bör tilläggas. Båda kontrollerna är bra denna generation men jag föredrar ändå PS4-kontrollern mer än Xbox One-kontrollern denna gång. LB och RB är lite för klickiga i den äldre varianten på XO-kontrollen, men det är samtidigt också det enda direkta klagomål jag också har där.

Oavsett vilken du väljer så bör det finnas spel att spela, med eller utan vänner iallafall.

Permalänk
Avstängd

Strömning av Xbox One spel till PC, HDMI-in, Kinect med röstkommando "Xbox On" för att starta allt jag har i vardagsrummet, möjligheten att spela upp sina filmer på datorn direkt till Xboxen, Xbox 360 bakåtkompatibilitet (kommer senare), Cortana (kommer senare), TV-inspelning (kommer senare), strömning av PC-spel till Xbox One (kommer senare) är några av mina argument. Jag spelar inte jättemycket men det kan det bli framöver.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

så är det

@Yoshman: jo så är det. GPUn på PS4 är bättre, sen jag har inte testad PS4. jag blev besviken att Xboxone på pappret inte hade matchat GPU med PS4 sen ett/två år efter releasen har man inte hört så mycket om prestanda skillnaden. Och jag tror inte Microsoft skulle låta Sony göra en maskin som va jätte mycket bättre. eller vafan vet jag jag spelar lite spel

denna recension är rätt ny och beskriver hur techradar ser på saken något år efter release http://www.techradar.com/news/gaming/consoles/ps4-vs-xbox-720...

sen kan man ju säga att försäljnings siffrorna talar sitt tydliga språk men det är som sagt inte allt..

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

Varför släpper de inte en ny konsoll för varje generationsskifte av processor. Dessa kan ju inte kosta många kronor i tillverkning.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

mja luktar dyrt

@Dockland: det tror däremot jag, det blir nog dyrt. men det borde finnas olika klasser av prestanda kanske om någon vill ha en console för 10000 så borde det finnas. det görs ju grafikkort som kostar 10000kr så varför inte en elit console.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

Har Xbox One och det finns en PS4 i rummet bredvid som farsan äger. Förutom preferenser mellan exklusiva titlar ser jag ingen anledning att välja PS4 över Xbox One eftersom One gör så mycket mer och bättre än PS4 när det kommer till hela upplevelsen. Det kommer bara att bli bättre när W10 och de stora spel titlarna äntligen börja släppas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk

Rent prestanda tycker jag det inte spelar någon större roll.
Tänk då mera på vad dina vänner spelar på. Samt kanske vilka spel som släpps unikt på vilken konsol.
Det som fick mig till att välja Xbox var integrationen som en mediamaskin tillsammans med digitalboxen (nåja, kanske inte 100% nöjd). Sedan kan jag tänka mig att Xbox och Win10 kommer gå en trevlig framtid till mötes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av accel1:

@Dockland: det tror däremot jag, det blir nog dyrt. men det borde finnas olika klasser av prestanda kanske om någon vill ha en console för 10000 så borde det finnas. det görs ju grafikkort som kostar 10000kr så varför inte en elit console.

Jag undrar just om det där. Vad vinner man på en konsoll. Kör jag tre 980 Ti SLI med en Devil Canyon i7:a med två Raid 0 SSD på moderkort av senare snitt borde väl det vara hyfsat för bättre kvalitet i spelen? Eller är jag fel på det?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K