(Python) Nybörjaruppgift, vad har jag gjort fel?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2015

(Python) Nybörjaruppgift, vad har jag gjort fel?

När jag ska skriva ut alla rader i slutet är de flesta utan mellanslag, hur fixar man det? Och hur får man den första raden i versaler?

sentence = 4*[None] # Antal meningar def inlasning(antal): meningslista=[] for i in range(antal): meningslista.append(input("Skriv mening nr "+str(i+1)+": ")) return meningslista def kapa_mening(mening, antal_ord,part): list=mening.split() utlist=[] utlist.append("".join(list[0:antal_ord])) utlist.append("".join(list[antal_ord:])) return utlist[part] import string meningslista=inlasning(4) print ("\n") print (kapa_mening(meningslista[0],4,0)) #1 VERSALER o MELLANSLAG print (kapa_mening(meningslista[0],0,0)) #2 print (kapa_mening(meningslista[0],4,0)) #3 MELLANSLAG print (kapa_mening(meningslista[0],4,1)) #4 MELLANSLAG print (kapa_mening(meningslista[0],4,0)) #5 MELLANSLAG for mening in meningslista[1:]: #6-8 print (mening) print (kapa_mening(meningslista[0],4,0)) #9 MELLANSLAG

Dold text
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

1: När du joinar listföremålen i kapa_mening så anger du "" där det i själva verket borde stå " ".

2: Du kan använda ".upper()" på strängar. Till exempel:

print (kapa_mening(meningslista[0],4,0).upper())

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Halldin:

1: När du joinar listföremålen i kapa_mening så anger du "" där det i själva verket borde stå " ".

2: Du kan använda ".upper()" på strängar. Till exempel:

print (kapa_mening(meningslista[0],4,0).upper())

Tack så mycket, fungerar perfekt