Asus Maximus VIII Hero Skylake socket 1151

Permalänk
Medlem

Asus Maximus VIII Hero Skylake socket 1151

Hej jag får en Q Code 41 snälla hjälp mig. Vad är det för något?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av west586:

Hej jag får en Q Code 41 snälla hjälp mig. Vad är det för något?

Kolla så att du kopplat allt rätt och att du inte böjt någon sockelpinne.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kikade i manualen, har samma modell. Q code 41 är inte listad, trenden jag har märkt är att om man får felkoder som inte är listade handlar det oftast om böjda/trasiga pins i samband med en dåligt installerad CPU.

Permalänk
Medlem

vad är det som är fel? säker på att det är 41? 41 finns inte med som error code i manualen. det är inte bara så att den skriver ut någon temperatur när datorn har kommit förbi post?

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/MAXIMUS_VIII_HERO...

Permalänk
Medlem

Var du försiktig vid installation av processorn ? många brukar ha bråttom när dom håller på så blir allt fel. tips ! ta ur processorn och kolla alla pinnar är hela

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

hej, tack SÅ MYCKET för alla eran svar!
När jag har mina 32gb kingston hyperx 2666MHz installerade då får jag kod 55. Jag tar bort 2 sticks och då får jag kod 41. Men när jag har bara 1 stick(8gb) då kan jag komma in på BIOS. Så kan det fortfarande vara CPU:n även om man kommer in på BIOS?
Uppskatar alla svar tack så mkt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av west586:

hej, tack SÅ MYCKET för alla eran svar!
När jag har mina 32gb kingston hyperx 2666MHz installerade då får jag kod 55. Jag tar bort 2 sticks och då får jag kod 41. Men när jag har bara 1 stick(8gb) då kan jag komma in på BIOS. Så kan det fortfarande vara CPU:n även om man kommer in på BIOS?
Uppskatar alla svar tack så mkt!!

Kan fortfarande vara sockeln, kan vara att pinnar som sköter kontakten med minnena från cpu är böjda.

Varför har du inte lyft kylare och processor för att kolla redan är min fråga?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

@SvanteP: Ok ska göra det nu tack för hjälpen hoppas på att inget är böjt!!

Permalänk
Skrivet av west586:

@SvanteP: Ok ska göra det nu tack för hjälpen hoppas på att inget är böjt!!

Annars prova ett minne i varje sockel och se om felet är där först.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Tog isär den och skylake i76700k har inte ens pinnar:)
ska prova varje dimm nu!

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: jag kollade och den har inte pinnar på skylake cpun. så jag vet inte vad problemet är. Kan det vara att minnet jag har inte är kompatibel?

Permalänk
Skrivet av west586:

@Broken-arrow: Tog isär den och skylake i76700k har inte ens pinnar:)
ska prova varje dimm nu!

Skrivet av west586:

@str8forthakill: jag kollade och den har inte pinnar på skylake cpun. så jag vet inte vad problemet är. Kan det vara att minnet jag har inte är kompatibel?

Har inte pinnar som AMD cpu:er utan kontaktbleck i stället (kallas ändå felaktigt pinnar).

Så här, hur som prova annars ett minne i varje minnesplats annars.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@west586:
Det vanligaste felet folk gör är att dem sätter ned ett hörn i sockeln först och inte lägger dit CPUn platt, det kan skada pinsen i hörnen och felen brukar oftast peka mot minnena. Är inga pins skadade i sockeln så jadu.

Sitter minnena i ordentligt med? På båda sidorna?
Är det rakt av inkompatibilitet med minnena kan du ta en titt på sida 1-22 i manualen. MemOK! knappen. Aldrig testat den funktionen dock.

Permalänk
Medlem

Har lagt en stick(8gb) i dimmen längst bort från cpun och installerade win10 utan probblem. Men den funkar inte om jag lägger alla sticks får kod 55(memory not installed) i alla 4 dimmen AHHHH jag e så trött.
uppskattar er hjälp med det här!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av west586:

Har lagt en stick(8gb) i dimmen längst bort från cpun och installerade win10 utan probblem. Men den funkar inte om jag lägger alla sticks får kod 55(memory not installed) i alla 4 dimmen AHHHH jag e så trött.
uppskattar er hjälp med det här!!

är alla minnen ur ett kit eller är det två st olika?

Permalänk
Medlem

@versions: a jag har 4x8gb

Permalänk
Medlem

ok nu har jag testat alla dimm och 2(de längst bort från CPUn) av 4 funkar och nu har jag 1x8gb i de 2 dimmen längst ut.
Men de andra funkar inte.

Permalänk
Medlem

@west586:
Om du sätter två minnen i likfärgade slottar, svart + svart eller blå + blå fungerar det inte alls? Dem två första slottarna är helt ur funktion även för enstaka minnen?

Låter mer som en defekt, @asus_caroline ?

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: a exakt dt funkar inte då

Permalänk
Medlem

@west586:
Låter alldeles för skumt att minnena enbart fungerar i den andra sloten i varje kanal.

Om du tittar närmare på dem två första slottarna, ser du dessa små kontakt-ändar eller vad man nu än ska kalla dem, och att alla är innåt mot vart minnet skulle sitta? I dem små hålen i slotten. Låter mer som RMA ärende än kompatibilitetsproblem.

.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Hej, ja de sitter inåt mot minnena men ändå funkar det inte, vet inte vart jag ska ta mig till:( tack för din hjälp!

Permalänk

Du har alltså testat alla fyra stickorna och alla fungerar men endast i slot B1 och B2?

Verkar ju helskumt... Bytt till XMP profil? Exakt vilka RAM moduler har du?

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Medlem

@Phantomcave: Har provat alla dimmar och i olika setup men bara när jag sätter dom i de längst bort från cpun då funkar dem(fast bara 2sticks o jag har 4sticks). Jag har HyperX Fury 2666MHz 32GB (4x8GB) HX426C15FBK4/32

Permalänk
Medlem

@Phantomcave:
Hade det varit några sådana problem skulle minnena fungerat i slot A1 och A2 med. Känns mer som ett RMA ärende, det bästa hade varit att testa med en annan DDR4 sticka för att utesluta någon skum UEFI bugg.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: borde jag lämna DDR4 minnena eller är det fel på moderkortet? Vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av west586:

@str8forthakill: borde jag lämna DDR4 minnena eller är det fel på moderkortet? Vad tror ni?

Har du kollat alla minnen i dom två fungerande portarna?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: ja och de funkar:)

Permalänk
Medlem

jag ska nog returnera minnen och köpa nya och se om det funkar annars får jag återlämna moderkortet.

Permalänk
Medlem

kolla vad jag hitta skönt att det är inte bara jag. https://www.youtube.com/watch?v=0hrMlv2Wg_8

Permalänk
Skrivet av west586:

jag ska nog returnera minnen och köpa nya och se om det funkar annars får jag återlämna moderkortet.

Tror snarare på moderkortet om alla minnen fungerar.

Så hoppas RMA fungerar då, kan ju böjt en pinne i värsta fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar