3770k, Asrock Z77 Extreme4, temperatur o kylare [hjälp]

Permalänk

3770k, Asrock Z77 Extreme4, temperatur o kylare [hjälp]

Hej hej hej, så jag tänkte klocka min cpu lite, men har problem med värme och förstår inte riktigt.
Jag har just nu en Corsair H100 kylare, och 2/3 fungerande chassi fläktar.

105 grader max och den höll sig där rätt mycket. Dock var det hela paketet som var 105 Grader, individuellt så låg dom runt 95, är inte helt hundra vad jag ska gå efter.

Gör chassifläktarna mycket för temperaturer på CPU? Kan byta ut den trasiga och lägga till 2st om så behövs, fast datorn redan låter som ett flygplan när allt går på max

Här har ni en bild på temperaturer och volt efter ett 10min stresstest. [Detta var på 4.5Ghz]

Dold text

Tack på förhand
Fredrik

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Willbeatu:

Hej hej hej, så jag tänkte klocka min cpu lite, men har problem med värme och förstår inte riktigt.
Jag har just nu en Corsair H100 kylare, och 2/3 fungerande chassi fläktar.

105 grader max och den höll sig där rätt mycket. Dock var det hela paketet som var 105 Grader, individuellt så låg dom runt 95, är inte helt hundra vad jag ska gå efter.

Gör chassifläktarna mycket för temperaturer på CPU? Kan byta ut den trasiga och lägga till 2st om så behövs, fast datorn redan låter som ett flygplan när allt går på max

Här har ni en bild på temperaturer och volt efter ett 10min stresstest. [Detta var på 4.5Ghz]

Tack på förhand
Fredrik

helt säker på att kylaren sitter ok Corsair har ju bland sämsta fästena.
vet du att pumpen ens snurrar ?

är din Vcore på 1.384 ? hur mycket går den upp i utan OC ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Som oven kolla din vcore samt vad strestesstar du med?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

helt säker på att kylaren sitter ok Corsair har ju bland sämsta fästena.
vet du att pumpen ens snurrar ?

är din Vcore på 1.384 ? hur mycket går den upp i utan OC ?

Skrivet av hACmAn:

Som oven kolla din vcore samt vad strestesstar du med?

Kör med Prime95, så jag ska ställa in default igen och se vad jag får för vcore? Fläktarna till kylaren snurrar iaf, hur vet jag om pumpen snurrar?

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Willbeatu:

Kör med Prime95, så jag ska ställa in default igen och se vad jag får för vcore? Fläktarna till kylaren snurrar iaf, hur vet jag om pumpen snurrar?

ja antar att det bara är Haswell som går halabaloo med prime95 eller Ivy Bridge också ?
har du testat något annat stress program ? aida64, LinX, Intel Burn Test, XTU.

pumpen ska väl vibrera en aning om du känner på blocket. annars borde det synas i bios då den är kopplad till fläktkontakten på moderkortet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

ja antar att det bara är Haswell som går halabaloo med prime95 eller Ivy Bridge också ?
har du testat något annat stress program ? aida64, LinX, Intel Burn Test, XTU.

pumpen ska väl vibrera en aning om du känner på blocket. annars borde det synas i bios då den är kopplad till fläktkontakten på moderkortet ?

Ställde om till default och körde testet igen. Angående fläktarna så kände den bara av 1 chassifläkt och CPU fläkten, tydligen har jag bara 1/3 fläktar som funkar nu. Måste beställa lite nya tror jag. Kanske är varför min dator går varm. Har plats för 2st 120mm fläktar och 2st 80mm. Det borde ju fixa en del.

Här är HWMonitor bilden.

Dold text

EDIT: Beställde 2st Corsair SP120 Fläktar och 1st Corsair AF120. Borde ge bättre resultat än mina 2 trasiga

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Willbeatu:

Ställde om till default och körde testet igen. Angående fläktarna så kände den bara av 1 chassifläkt och CPU fläkten, tydligen har jag bara 1/3 fläktar som funkar nu. Måste beställa lite nya tror jag. Kanske är varför min dator går varm. Har plats för 2st 120mm fläktar och 2st 80mm. Det borde ju fixa en del.

Här är HWMonitor bilden.

EDIT: Beställde 2st Corsair SP120 Fläktar och 1st Corsair AF120. Borde ge bättre resultat än mina 2 trasiga

vadå har du inte sett att inte fläktarna inte snurrar ? hur är det egentligen kopplat inne i datorn ?
moderkortet ser ju pumpen som en "fläkt" ska väl finnas under Cpufan i bios.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

vadå har du inte sett att inte fläktarna inte snurrar ? hur är det egentligen kopplat inne i datorn ?
moderkortet ser ju pumpen som en "fläkt" ska väl finnas under Cpufan i bios.

Jo i bios visar den att CPU fläkten går, så antar att det är pumpen.
Jag har stock fläktar i chassit, har haft sen 2012, dags att byta ut dom ändå.

Klockar om när jag fått dom, säkert i början av nästa vecka och så får vi se om det gör någon skillnad, just nu har jag ju absolut noll flöde i chassit nästan.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD