Första överklockningen, stabilitetsfrågor m.m!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Feb 2011

Första överklockningen, stabilitetsfrågor m.m!

Bestämde mig igår för att testa att överklocka min CPU. Jag läste på lite här i trådarna och satte upp den i 4,3 Ghz med over voltage på +0.030v. Jag var dock orolig då den kom upp i höga temperaturer som inte kändes bra (ca 86 grader som max men runt 70 i load -prime95). Dessutom var det inte helt stabilt och då jag inte ville gå högre i temps så valde jag att sätta klocken på 4000 mhz med 0.005 i over voltage. (1.152v).

Dels tycker jag att tempsen var rätt dåliga med tanke på att jag har ett väldigt bra luftflöde i chassit. Det är ett Fractal Design S med dubbla 140mm fläktar där fram samt en där bak. På CPUn sitter en hyper 212 som flödar luft mot utsuget där bak. Det jag misstänker är att cpu-kylaren har för mycket kylpasta på. Om så är fallet: Hur mycket extra brukar generellt börja påverka tempsen negativt?; Hur svårt är det att byta kylpastan och göra rent cpu'n?

Min andra fråga är att CPUn inte verkar klocka ner när arbetsnivån är låg? Den ligger hela tiden på 4 Ghz, visar både aktivitetshanteraren och HWmonitor. Är detta en inställning man kan göra i Uefi eller är jag ute och cyklar?

Tack för svar.

(Bild på hur komponenterna sitter i chassit)

Sationär EVGA SuperNOVA G2 750W l Fractal Design S l Intel 4690K l ASUS Radeon 290X DC II l Asus Z97-A l 8 GB Vengance LP 1600 Mhz DDR3 l Win10 Pro l Samsung 840 Pro SSD 128 GB l Noctua AF-14 x 4 l 212 Evo l
Bärbar MacBook Air 13" Early 15' l
Mobil Huawei Nexus 6P l
Youtube

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

https://www.youtube.com/watch?v=A2tTkWzpeUI
Denna guiden följde jag,funkar kanon.:)

https://downloadcenter.intel.com/search?keyword=xtu

Detta program ger dig nog lägre temps än prime 95.

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus VII Hero. Processor Intel 4790K. Med kylare Noctua NH-D14.Grafikkort Asus Strix 970.SLI.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance pro 2133 mhtz.Skärm. Asus VG248QE.
Asus frontbase.