Uppgradera moderkort i netbook (HP Mini 5101)

Permalänk
Medlem

Uppgradera moderkort i netbook (HP Mini 5101)

Jag gillar egentligen min gamla netbook från 2009, en HP Mini 5101. Den har ett schysst chassi, bra tangentbord, 1366 x 768 matt skärm, gigabit lan, batteriet byttes för två år sen och är fräscht, 802.11n nätverk funkar bra och alla mina gamla HP strömadaptrar passar i den. Problemet är att den börjar bli seg och omodern.

- Processorn är en Intel Atom N280 på 1.66 Ghz och ett passmarkvärde på drygt 200. En modern Core i5 har omkring 5000 i passmark-värde. Processorn är fastlödd på moderkortet och går inte att byta utan specialutrustning.

- Chipsetet klarar max 2 GB RAM. Det borde fungera med Windows 10 eller Ubuntu, men idag så ska man ju ha minst 4 GB. Givetvis sitter det 2 GB ram i datorn.

- Hårddisken är en 7200 RPM mekanisk disk.

Att byta hårddisken mot en SSD i 120 GB-klassen borde vara en uppgradering i 600-kr-klassen som ger mycket bättre prestanda och mindre seghet, men processorn lär segla upp som en rejäl flaskhals. Så det jag funderar på är om det går att byta ut hela moderkortet i datorn mot ett betydligt modernare moderkort?

Här skulle jag behöva lite råd av någon som skruvat en del bärbart. Finns det någon standard för moderkort i bärbara? Jag vet att det går att byta trasiga moderkort, men inte om det finns andra som är kompatibla. Och hur hittar jag isåfall vilka moderkort som är kompatibla med mitt chassi? Och vad är vettigt att byta till isåfall? Jag tänker mig att man isåfall kan hitta ett kort någonstans på begagnatmarknaden till låg kostnad. Det får ju inte kosta för mycket heller, prisbilden för uppgraderingen bör vara lägre än att köpa en beg dator med SSD och en processor som har ett passmark-index omkring 2000-3000.

Datorn skall enbart användas till surf, och lite kontorsarbete (typ word och excel) och filmtittande. I princip ska den ersätta en surfplatta eftersom jag avskyr att surfa på surfplattor då de inte har något vettigt tangentbord, dåliga kontorsprogram och begränsade operativsystem.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag iallafall uppgraderat den med en SSD från aliexpress för dryga hundralappen och installerat Ubuntu och det fungerar, men det är fortfarande segt med surfen trots adblock.

Jag antar att det inte går, eller inte är lönt, att byta moderkort. Men om någon har andra erfarenheter så är det intressant.

http://www.aliexpress.com/item/Hard-Disk-SATA-II-2-5-SSD-32GB...

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen standard för laptop-moderkort. Det går inte att byta, det enda du kan göra är att hitta ett likadant vilket förmodligen kommer ha en likadan processor fastlödd i sig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@pelpet: Jag har varit inne på samma tanke.
Dock skulle det innebära att man skall hitta en ultrakompakt dator, löda om kontakter som fästs med smält lim i kanterna på chassit. Skapa en strömkälla från befintligt batteri etc. En omständig process.

Själv har jag en HP Mini 110 som är extremt trevlig men det är just prestandan i hårdvaran som sviktar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En omständig uppgradering är jag inte upplagd för, utan ska man göra något ska det vara hyfsat enkelt och väldigt billigt. Man får ju en beg dator på blocket som är betydligt snabbare för ganska lite pengar. En aliexpress-SSD i en sån så har man en bra surfdator.

Finns det något alternativt OS man kan använda? XP home följde med datorn så det kan jag installera om, men XP är ju seriöst omodernt idag. Och Ubuntu var trögt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelpet:

Finns det något alternativt OS man kan använda? XP home följde med datorn så det kan jag installera om, men XP är ju seriöst omodernt idag. Och Ubuntu var trögt.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns flertalet "minimalistiska" distar du kan testa.

Googla lite snabbt bara så hittar du flera stycken.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att det finns många men jag hoppades att någon kunde ge en bra rekommendation baserat på egna erfarenheter och på hur min dator är uppbyggd. Jag har inte tid att lägga tre kvällar på att testa Linux-distros utan jag vill ha något som bara fungerar och har en modern webbläsare utan att jag måste kompilera egna wifi-drivrutiner eller liknande.

Kollar jag på t.ex. CorePlus, så ser jag att den visserligen verkar stödja wifi men att den laddar in sig helt i RAM vilket inte är till någon större nytta för mig då jag ändå har en SSD i datorn.