Problem vid start av dator efter rengörning

Permalänk
Medlem

Problem vid start av dator efter rengörning

Tjena tjena!

Har problem att starta min dator efter att jag dammsög bort allt damm på fläktar osv igår kväll.
Jag såg att CPU-fläkten hade väldigt mycket damm så jag kopplade bort den och rengjorde den.
Efter att jag satt tillbaka allting på sin plats så såg jag en sladd som jag misstänker är en typ av temperaturgivare ligga löst.
Bilder:
http://imgur.com/9JQCHmQ
http://imgur.com/SRzmrp4

Och jag som inte är allt för kunnig inom detta ämne vet inte riktigt vart sladden hör hemma. Om det är en sladd som har gått sönder på något sätt eller vad det nu kan vara.
Efter att jag satt tillbaka fläkten så startade jag upp datorn igen och den lät betydligt mindre än vad den hade gjort tidigare, men efter cirka två minuter så slocknade datorn tvärt, utan felmeddelande och förvarning.
Nu när jag försöker starta datorn igen så får jag ett felmedelande där det står CPU Overheat error och inte långt efter det så slocknar datorn igen.

Har inte gjort något mer med datorn eller fifflat med hårdvaran alls utan bara dammsugit och lossat på CPU-fläkten.
Trodde först att det kan ha varit kylpastan som var gammal och inte gjorde sitt jobb men efter att ha lagt på ett nytt lager utan framgång så tror jag att problemet kan ligga vid den mystiska sladden då jag misstänker att det är någon typ av temperaturgivare som inte är inkopplad korrekt och som gör att datorn inte får rätt information och tror att den överhettas och stängs ned.

Uppskattar hjälp av någon kunnig inom ämnet eller som har haft liknande problem och kommit fram till en lösning!
Om den informationen jag har angivit varit halvdant skrivit eller oklart ber jag om ursäkt för det då jag som sagt inte alls är kunnig.

Mvh
Morfzter

Permalänk
Medlem

man ska absolut inte dammsuga en dator.

Permalänk
Medlem

Först dammsug aldrig i datorn då är det är väldigt känsliga komponenter.

Vart ledar denna sladden?
Bara att börja felsöka, börja med att plocka ur all extra kort som ljudkort/nätverkskort om du har de samt hårddiskar och ram minnen.

Prova om datorn startar upp med endast CPU+kylare, ett ram minne och en hårddisk.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Den där sladden ska mäta temperaturen på CPUn. När den inte sitter emot/på rätt plats indikerar den fel temperatur till datorn, som reglerar hur snabbt fläkten ska snurra för att kyla ner den angivna temperaturen. Det slutar förstås med att processorn till slut blir för överhettad.

Nu har jag ingen aning hur sådana brukar sitta eftersom jag inte köper färdiga datorer, men hur platt är den? Lite svårt att se på bilderna... Om toppen på sladden (den bruna biten) är tillräckligt platt och går att ha mellan CPU och kylare utan att kylaren förlorar kontakt, gissar jag på att det är så den ska sitta. Det förklarar också varför du plötsligt hittade den helt löst, eftersom den inte satt fast när du tog bort kylaren.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Moderator
Forumledare

Postar detta i förebyggande syfte
Som ovanstående skrivit så ska man undvika att använda dammsugare för att rengöra en dator.

Du kan läsa mer om varför här: Statisk elektricitet: ESD-FAQ redux, ESD/Statisk Elektricitet och även Jörgens Städjes artikel som du kan hitta här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord