Ny SSD, formatera HDD och installera Windows 10

Permalänk
Medlem

Ny SSD, formatera HDD och installera Windows 10

Hej SweC!

Jag har nyligen införskaffat mig lite nya datordelar för att uppgradera min dator, varav en av sakerna är en SSD. Jag har sedan tidigare en HDD på 1TB med Windows 10 installerat på den. Jag vill nu formatera min HDD, installera min nya SSD och installera Windows 10 på den. Jag har formaterat om min dator förut men då skulle jag ju ha alla mina saker på HDDn. Nu undrar jag hur jag ska göra så att jag får endast Windows på SSDn. Eller ska man ha Program Files, Program Files x86, User Profile etc. på SSDn också? Jag vet inte riktigt hur jag ska dela upp alla saker t.ex. Steam spel osv.

Har läst lite också men hittar inte riktigt det jag söker efter, men många säger också att man borde köra en till partition av SSDn där man har Windows, vilket låter ganska smart om man nu skulle vilja formatera om SSDn igen senare. Men som jag förstår det ska det kunna gå och göras senare när man väl är inne i Windows.

Tack för hjälpen på förhand!

EDIT: Har backat upp alla mina saker jag vill spara på ett USB-minne och håller på att ladda ner Windows 10 till ett annat USB-minne redan.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Om du inte har en licens för Windows 10 måste du installera Windows 7 eller Windows 8 på SSD och uppgradera gratis till Windows 10 sen kan du köra en ren installation på SSD. Jag gjorde via den vägen när jag köpte min SSD. Men ha däremot inga andra diskar inkopplade.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag redan har en licens för Windows 10 eftersom jag sitter på Windows 10 just nu (har redan uppgraderat på min HDD innan jag köpte SSDn). Vet inte om jag ska använda Windows 7 nyckeln eller en ny nyckel dock? :?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det skulle gå nog men skriv ingen produktnyckel vid installationen. Det kommer aktivera automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det skulle gå nog men skriv ingen produktnyckel vid installationen. Det kommer aktivera automatiskt.

Ah, det var det jag misstänkte. Hur ska jag göra för att dela upp Windows och Program Files osv. då?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Ah, det var det jag misstänkte. Hur ska jag göra för att dela upp Windows och Program Files osv. då?

Föreslår att du rycker ur din HDD tillfälligt antigen Ström eller SATA kabel.
Sen installerar du Windows 10 på din SSD, partionera den känns ganska onödigt, om den inte är över 250GB kanske.

Du kan ändå bestämma var program ska hamna när du installerar dessa, SSD eller HDD.

När du installerar Windows 10 så väljer du bara din SSD klickar på opartionerat utrymme och sen nästa bara.
Partitionera eller formatera osv behövs inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av FZL:

Ah, det var det jag misstänkte. Hur ska jag göra för att dela upp Windows och Program Files osv. då?

"Allt" du ser på din C: ingår i Windows, dvs även System, Program files osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Föreslår att du rycker ur din HDD tillfälligt antigen Ström eller SATA kabel.
Sen installerar du Windows 10 på din SSD, partionera den känns ganska onödigt, om den inte är över 250GB kanske.

Du kan ändå bestämma var program ska hamna när du installerar dessa, SSD eller HDD.

När du installerar Windows 10 så väljer du bara din SSD klickar på opartionerat utrymme och sen nästa bara.
Partitionera eller formatera osv behövs inte.

Alright, tack så mycket! Ska jag ha Program Files och Program Files (x86) mappar på båda diskarna då och min användarprofil på SSDn?

Skrivet av Caldetron:

"Allt" du ser på din C: ingår i Windows, dvs även System, Program files osv.

^ och ska jag då skapa Program Files mappar på HDDn också om jag vill ha Steam och sånt där? Eller kanske bara installera direkt på HDDn?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Alright, tack så mycket! Ska jag ha Program Files och Program Files (x86) mappar på båda diskarna då och min användarprofil på SSDn?

^ och ska jag då skapa Program Files mappar på HDDn också om jag vill ha Steam och sånt där? Eller kanske bara installera direkt på HDDn?

Hur du gör på din HDD är helt upp till dig, var program installeras där är vallfritt.
Vill man organisera lite kan man tex ha en mapp som heter x32 och sen mapp som heter x64 där.
Men det är helt upp till din fantasi

Ska nämnas att mina dokument kan default flyttas till HDD om man vill.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Hur du gör på din HDD är helt upp till dig, var program installeras där är vallfritt.
Vill man organisera lite kan man tex ha en mapp som heter x32 och sen mapp som heter x64 där.
Men det är helt upp till din fantasi

Ska nämnas att mina dokument kan default flyttas till HDD om man vill.

Hur görs det och kan man flytta hela användarprofilen då (Mina bilder, Min musik osv. också)? Skulle det påverka prestandan om man flyttar hela användarprofilen med AppData etc. till HDDn?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av FZL:

^ och ska jag då skapa Program Files mappar på HDDn också om jag vill ha Steam och sånt där? Eller kanske bara installera direkt på HDDn?

Det blir ju kanske mer översiktligt om du skapar en mapp på din HDD som heter "Steam" i så fall. Att ha en tanke bakom sin hårddiskstruktur är a och o om du ska kunna hitta när den börjar bli full.

Permalänk
Skrivet av FZL:

Hur görs det och kan man flytta hela användarprofilen då (Mina bilder, Min musik osv. också)? Skulle det påverka prestandan om man flyttar hela användarprofilen med AppData etc. till HDDn?

Du ska INTE flytta mappar som är skapade av systemet. Det är inte bara mappen som heter "Windows" som är windows, utan mycket systemfiler och profiler och liknande som ligger i andra mappar. Allt som är installerat på din SSD när du kommer in i windows efter installationen ska vara kvar. Sedan kan du skapa hur mycket mappar du vill utöver de mapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Hur görs det och kan man flytta hela användarprofilen då (Mina bilder, Min musik osv. också)? Skulle det påverka prestandan om man flyttar hela användarprofilen med AppData etc. till HDDn?

Appdata ska du inte försöka flytta på, tror inte det ens går.

Men andra kataloger, tex om du tar upp den här datorn (Windows 10) så listas kataloger som Filmer, dokument, Bilder, hämtade filer, Musik, Skrivbord alla dessa kan du högerklicka på och välja egenskaper, där har du sen en flik som heter plats, här kan du ange för var och en var dessa ska ligga, du kan tex bara byta ut c: till den bokstav som din HDD har, så hamnar dessa där.

Dock Skrivbord bör nog ligga på SSD speciellt om du har nått innehåll på det.

Windows 10 skiljer sig en smula från tidigare, och just dessa kataloger är mer flexibla, och man kan sprida ut dom på flera hårddiskar, partitioner eller även en NAS osv.

Samtidigt har Microsoft skruvat åt filrättighetern en del när det gäller resten, så man bör alltid lägga egna filer inom just dessa kataloger, för att inte få "konstiga problem" senare om man tex byter konto mm.

Program kan man förstås installera fritt där man vill ha dom, SSD eller HDD, valfritt ställe helt enkelt.

EDIT:
Kom på att man också kan gå till Alla inställningar > System > Lagring, där kan man ställa in var man vill ha dessa lagringsmappar.
Osäker på om man behöver göra detta på bägge ställena eller vilken som går bra..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300