Driva stora högtalare med klen förstärkare?

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Vad jag har fått för bild av PA är disco, minst 50 hz och sen uppåt högt och skrålande ljud och hifi är typ studiomonitorer..

Men om jag t.ex tycker 50 liter och 3 tums port blir bra. Man kan inte få upp någon ritning etc i winisd?
T.ex vad jag läst så spelar en kub-låda sämst? Och sen blir det väl skillnad om porten är på samma sida som elementet eller inte etc?

De flesta jag sett brukar ungefär se ut så här, med slotportar i mitten och det gör även lådan jag har i mitt rum.

http://stat.brc.se/artikelinfo/highpict/07SEV212V.jpg

Sen finns det ju dom som har port såhär

http://embed.gyazo.com/eeb89e6014542d74f8f29ad18ca5cdee.png?1366574664?1366574664

Och vissa har ju hyfsat långa portar

http://i.imgur.com/RanYY4Ql.jpg

Och t.ex Barevids videor med hans dubbel 8" lådor så är det ju en extremt lång port?

https://www.youtube.com/watch?v=9MicefSHBG8

https://www.youtube.com/watch?v=gNFfisHhgs4

Har ni några tips på program man kan designa lådor med?
Använder Solidworks i skolan men har prövat Sketchup pro men det verkar antingen fattas en massa men det kanske är jag som inte har hittat så mycket. T.ex i Solidworks så kan man rita en kvadrat sen "mate" längd på sidorna så den blir storleken man vill. I Sketchup så står det i mm och man måste bestämma mått med musen.

Inte så jag lyssnat på Pa personligen, men du verkar fått det om bakfoten. I alla fall har jag fått beskrivet att PA ger extremt bra bas.

HIFI är bara en benämning på att det är högtalare "gjorda" för hemmabio mer eller mindre.

Är inte djupet i HZ som är viktigt, utan mer trycket i den HZ man faktiskt hör

Tycker detta är riktigt fin bas för priset http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=133863 , basen märks faktiskt tydligare om man är i rummet bredvid (troligen för hur ljudet studsar):D

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tror man får hålla isär lite begrepp.
PA betyder Public Adress. Man kan tolka det som att man använder det för att nå många människor. Kvaliteten ligger inte i begreppet pa. Ett pa kan bestå av t.ex. en ensam megafon.

Däremot brukar högtalare som används som pa ofta vara stora och robusta. Man måste kunna spela högre än vanligt, och ofta bör man kunna ställa upp högtalarna mycket högre än för hemmabruk. Således är det stora högtalare som har hög känslighet, rejäla chassin och inbyggda fästen för stativ, inbyggda handtag osv. Kontakterna brukar vara rejälare, och ofta finns det utgångar för att koppla vidare till nästa högtalare.

Den höga könsligheten krävs för att få ett vettigt ljudtryck. Det sker på bekostnad av basen i många fall. Detta kompenseras dock lite eftersom det används flera basar per sida.

Normalt brukar en pa-bas ge sig runt 30-35hz, och för musik räcker det gott och väl.
När man pratar om tryck, t.ex. när man känner basen dunka i bröstet ligger det oftast mycket högre än så.

Hifi är något annat. Även det ett begrepp. High Fidelity. Hög trovärdighet. Det är något som man vill att en högtalare ska ha oavsett vad den ska användas till.
Men visst är det så att dom flesta nog förstår att man menar hemmastereo av lite högre kvalitet när man pratar HiFi.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Men visst är det så att dom flesta nog förstår att man menar hemmastereo av lite högre kvalitet när man pratar HiFi.

Fast i många fall är PAt mest hifi eftersom det i många fall är det ursprungliga ljudet, det första ledet kan ju dessutom sägas vara en del av instrumentet tex en gitarrförstärkare/högtalare, den är ju för det mesta väldigt färgad men eftersom den räknas som en del av instrumentet så är dess färgningar ungefär samma sak som att stämma instrumentet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fast i många fall är PAt mest hifi eftersom det i många fall är det ursprungliga ljudet, det första ledet kan ju dessutom sägas vara en del av instrumentet tex en gitarrförstärkare/högtalare, den är ju för det mesta väldigt färgad men eftersom den räknas som en del av instrumentet så är dess färgningar ungefär samma sak som att stämma instrumentet.

Absolut!

Jag tänker mig lite att ett inspelningstillfälle oavsett om det är live eller studio är ju ett skapande av ljud, och ett helt sound i sig. Även om man även där skulle kunna köra med en rak eq är det ju inte säkert att det är den inställningen som låter bäst. Vad jag förstår så har ju olika artister önskemål om olika "sound". Då är det väl upp till ljudteknikern att justera så det låter som bandet vill ha det. Således blir ljudet som hörs ur PA't eller ur monitorerna i studion det äkta ljudet som är precis som det ska vara, även om det kanske är kraftigt justerat för att låta bra.
Att det blir äkta torde bero på att det egentligen inte kan jämföras med något just då och där, utan den inställningen som väljs blir så att säga orginalet.

Omvänt blir det ju hemma där man genom att eftersträva en rak kurva kan återspegla vad alla dessa artister och tekniker har tänkt sig i ljudväg.

Här kommer även återigen ett pa in. Det går ju trots allt att spela upp vanlig musik som är inspelad på ett pa, och då bör det ju även klara av att återge en rak frekvensgång om så önskas.

Ett pa kan ju alltså dyka upp lite här och var i kedjan.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Absolut!

Jag tänker mig lite att ett inspelningstillfälle oavsett om det är live eller studio är ju ett skapande av ljud, och ett helt sound i sig. Även om man även där skulle kunna köra med en rak eq är det ju inte säkert att det är den inställningen som låter bäst. Vad jag förstår så har ju olika artister önskemål om olika "sound". Då är det väl upp till ljudteknikern att justera så det låter som bandet vill ha det. Således blir ljudet som hörs ur PA't eller ur monitorerna i studion det äkta ljudet som är precis som det ska vara, även om det kanske är kraftigt justerat för att låta bra.
Att det blir äkta torde bero på att det egentligen inte kan jämföras med något just då och där, utan den inställningen som väljs blir så att säga orginalet.

Omvänt blir det ju hemma där man genom att eftersträva en rak kurva kan återspegla vad alla dessa artister och tekniker har tänkt sig i ljudväg.

Här kommer även återigen ett pa in. Det går ju trots allt att spela upp vanlig musik som är inspelad på ett pa, och då bör det ju även klara av att återge en rak frekvensgång om så önskas.

Ett pa kan ju alltså dyka upp lite här och var i kedjan.

Ett bra PAsystem låter faktiskt bättre (mer korrekt) än det 99% av alla har hemma och spelar med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ett bra PAsystem låter faktiskt bättre (mer korrekt) än det 99% av alla har hemma och spelar med.

Det tvivlar jag inte på!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett bra PAsystem låter faktiskt bättre (mer korrekt) än det 99% av alla har hemma och spelar med.

Helt sant, men man brukar säga att enbart 1% av befolkningen är ljudintresserade, så då blir det något av ett meningslöst påstående.
Gissningsvis kostar "ett bra PAsystem" mer än vad 99% har hemma också i dessa dagar av bärbara bluetoothhögtalare.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pjäxa:

Helt sant, men man brukar säga att enbart 1% av befolkningen är ljudintresserade, så då blir det något av ett meningslöst påstående.
Gissningsvis kostar "ett bra PAsystem" mer än vad 99% har hemma också i dessa dagar av bärbara bluetoothhögtalare.

Ja Pa är lika dyrt som Hifiprylar, man behöver däremot ofta inte köpa så mycket PAprylar om det ska användas hemma i ett 30m^2 vardagsrum som när man ska spela ute på ett fält för 50 000 personer.
Dagens trend med förkrympta system som låter skit är mest tragisk, jag blir lika förundrad varje gång jag ser nån som spelar upp musik direkt från sin telefon, det låter ju så illa att man vill slå telefonen ur händerna på dem och hoppa på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja Pa är lika dyrt som Hifiprylar, man behöver däremot ofta inte köpa så mycket PAprylar om det ska användas hemma i ett 30m^2 vardagsrum som när man ska spela ute på ett fält för 50 000 personer.
Dagens trend med förkrympta system som låter skit är mest tragisk, jag blir lika förundrad varje gång jag ser nån som spelar upp musik direkt från sin telefon, det låter ju så illa att man vill slå telefonen ur händerna på dem och hoppa på den.

VVS, vertical video syndrome har ett syskon: pss, phone speaker syndrome

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Riktigt intresant diskussion, ni nördar har får flinka in med egna erfarenheter, som "Svensson"

För mig personligen var det ett riktigt fint lyft med 95 systemet från XTZ. men även soundbar har klart och fint ljud, även billigare system har okej ljud (högtalarpaket för 6000kr t.ex), när det vägs upp att basen tar mörkare toner.

Fick höra det i butik och i små rum blir det jäkla ljudtryck, speciellt när dom också hade sett till att köra med dämpning på strategiska platser (stod 60m x200m stor dämpnings platta i varje hörn).

Den filmen dom demade (wolverin), i viss scen som kände jag det blåste till i nacken (var en av bakhögtalarna) NU kan inte jag av två orsaker testa volymer som surroundljud kommer 100% rätt.

En är ju lägenheten och att jag inte har fixat bättre dämpning (är ju kala betongväggar).

Men provat dagtid dra på lite och jäklar vad det finns kraft att hämta i dessa.
Vist är ju lite som mina föräldrar sa att bra ljud gör sig bäst om man kör hög volym.

Men ser jag på vanlig TV så används centern och det har bra mycket bättre ljud än TV:en (jäkligt konstigt gjort, högtalarna är riktade mot väggen så man få ha på högre ljud än normalt för att höra vad som sägs).

Även diskanten är fin, vasst och rent ljud (nyckelrassel som exempel), men oftast använder filmer (som jag ser), mer mellan eller bas, hör inte diskant lika ofta

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Riktigt intresant diskussion, ni nördar har får flinka in med egna erfarenheter, som "Svensson"

För mig personligen var det ett riktigt fint lyft med 95 systemet från XTZ. men även soundbar har klart och fint ljud, även billigare system har okej ljud (högtalarpaket för 6000kr t.ex), när det vägs upp att basen tar mörkare toner.

Fick höra det i butik och i små rum blir det jäkla ljudtryck, speciellt när dom också hade sett till att köra med dämpning på strategiska platser (stod 60m x200m stor dämpnings platta i varje hörn).

Den filmen dom demade (wolverin), i viss scen som kände jag det blåste till i nacken (var en av bakhögtalarna) NU kan inte jag av två orsaker testa volymer som surroundljud kommer 100% rätt.

En är ju lägenheten och att jag inte har fixat bättre dämpning (är ju kala betongväggar).

Men provat dagtid dra på lite och jäklar vad det finns kraft att hämta i dessa.
Vist är ju lite som mina föräldrar sa att bra ljud gör sig bäst om man kör hög volym.

Men ser jag på vanlig TV så används centern och det har bra mycket bättre ljud än TV:en (jäkligt konstigt gjort, högtalarna är riktade mot väggen så man få ha på högre ljud än normalt för att höra vad som sägs).

Även diskanten är fin, vasst och rent ljud (nyckelrassel som exempel), men oftast använder filmer (som jag ser), mer mellan eller bas, hör inte diskant lika ofta

Hehe bra med lite svensson å
Ja vissa här är ju riktiga ljudexperter

Får se hur det blir, antingen köper jag den aktiva basen eller så kanske jag knåpar ihop någon låda till LDS elementet. Skönt med aktiv att slippa ha med en förstärkare också men den är en bit bort. Halva priset är ju för bensinen

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile