hårddiskras WD1,5TBWD15EARS caviar green

Permalänk
Medlem

hårddiskras WD1,5TBWD15EARS caviar green

min hårddisk pajade helt totalt , det är en MDL: WD15EARS-00Z5B1 , jag hade typ foton och mycket musik på denna disk ,nu e de så att jag har skaffat en likadan disk med samma MDL nr , för i denna trasiga disk så är det picupen typ som ballar ur , jag har haft i sär den och kollat och picupen går bara fram och till baka sen så slutar den helt att gå , frågan är kan jag lyfta över skivorna från den trasiga och sätta dom i den hela och använda den helas pickup , jag tycker ju att de skulle fungera eftersom det var picupen som rasade på den , och ja jag vet att det råder kliniskt renlighet när man handskas med diskar , men min fråga är går det när MDL nr stämmer eller måste det vara något annat nummer som stämmer överens , tack för en bra sida , hoppas jag får svar på min fråga
Med vänlig hälsning wipwip

Permalänk

Eftersom du redan har plockat isär den utan renrum så har du en försvinnande liten chans att lösa detta. Samma gäller för att byta skivorna på egen hand utan samma utrustning som Ibas m.fl. har i sin verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipwips:

min hårddisk pajade helt totalt , det är en MDL: WD15EARS-00Z5B1 , jag hade typ foton och mycket musik på denna disk ,nu e de så att jag har skaffat en likadan disk med samma MDL nr , för i denna trasiga disk så är det picupen typ som ballar ur , jag har haft i sär den och kollat och picupen går bara fram och till baka sen så slutar den helt att gå , frågan är kan jag lyfta över skivorna från den trasiga och sätta dom i den hela och använda den helas pickup , jag tycker ju att de skulle fungera eftersom det var picupen som rasade på den , och ja jag vet att det råder kliniskt renlighet när man handskas med diskar , men min fråga är går det när MDL nr stämmer eller måste det vara något annat nummer som stämmer överens , tack för en bra sida , hoppas jag får svar på min fråga
Med vänlig hälsning wipwip

Du har nu 2 alternativ

1 Skruva ihop den och lämna den till ett dataräddningsföretag.
Dom kan rädda innehållet som dom sen lägger på annat medium.
I och med att du öppnat den har du försvårat eventuell räddning och kostnaden blir högre.

2 Slänga disken.

Finns inget annat sätt!

Klart att du kan försöka själv pilla med det, för att fördriva tiden om innehållet inte är viktigt, men chansen att du lyckas är ungefär samma som att vinna 100.000.000 på lotto.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk tror att det är så enkelt att byta delar på en hårddisk... de har något otrolig precision i vad de gör, och när tjockleken av ett hårdstrå är gigantiskt mot toleranserna, hur tror folk att de bara kan "pilla lite...". Diskarna är så pass nära fysikens gränser så det är skrämmande... Båda dammkort och fett är magnituder större än avstånden mellan skiva och läshuvud tex. Och vi är nere på handfull atomer i storlekar för att lagra information.

@ggustavsson svar här är det enda vettiga nu. Dock skulle jag mer säga att oddsen att 1 lyckas är nu som att vinna på triss, 30kr inräknat. Och kommer kosta många 1000kr bara för "en lott".
Att lyckas "laga detta" utan rätt utrustning (som tex renrum) och kunskap är mer som att vinna 100M kr utan att köpa lott...

Permalänk
Medlem

jag har hört dom som har gjort det som har funkat, men det var bra svar jag fick utav er