Permalänk
Medlem

Uppgradera sketen CPU

Hej

Har haft samma dator i säkert minst 6 år och har bara uppgraderat mitt grafikkort och RAM-Minne. Känns som att CPU:t är riktigt utdaterat då t.om. skoldatorn gick mycket snabbare. Jag klarar av spel som CS:GO på stabila 120fps men det går riktigt segt allmänt när jag surfar runt, byter låtar i spotify O.S.V. Dags att uppgradera lite grann känner jag.

CPU: Intel Core 2 Quad CPU Q9400 @ 2.666GHZ (4CPUs)
Moderkort: ASRock P5B-DE
RAM: 6gb
Grafikkort: Gforce 560ti (är 570 markant bättre? har en liggandes tror jag)
Nätagg: HuntKey LW6500HDP v2.2 (500 W tror jag, efter ha googlat lite. Nätagget känns lite lurt eftersom jag hittar nästan inget om den modellen)

Hur kan jag uppgradera min dator för budgeten 3 500 +/-? Jag är nöjd med grafikkortet och 6gb RAM tror jag räcker. Känns som att det är CPU:t som skall uppgraderas, och då måste jag väl köpa nytt moderkort till det? Kommer mitt nätagg då klara av allt eller behövs det nytt?

Hoppas det inte blev alls för luddigt, tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likabawz:

Hej

Har haft samma dator i säkert minst 6 år och har bara uppgraderat mitt grafikkort och RAM-Minne. Känns som att CPU:t är riktigt utdaterat då t.om. skoldatorn gick mycket snabbare. Jag klarar av spel som CS:GO på stabila 120fps men det går riktigt segt allmänt när jag surfar runt, byter låtar i spotify O.S.V. Dags att uppgradera lite grann känner jag.

CPU: Intel Core 2 Quad CPU Q9400 @ 2.666GHZ (4CPUs)
Moderkort: ASRock P5B-DE
RAM: 6gb
Grafikkort: Gforce 560ti (är 570 markant bättre? har en liggandes tror jag)
Nätagg: HuntKey LW6500HDP v2.2 (500 W tror jag, efter ha googlat lite. Nätagget känns lite lurt eftersom jag hittar nästan inget om den modellen)

Hur kan jag uppgradera min dator för budgeten 3 500 +/-? Jag är nöjd med grafikkortet och 6gb RAM tror jag räcker. Känns som att det är CPU:t som skall uppgraderas, och då måste jag väl köpa nytt moderkort till det? Kommer mitt nätagg då klara av allt eller behövs det nytt?

Hoppas det inte blev alls för luddigt, tack på förhand!

Du kommer behöva cpu, moderkort, ramminne då ditt troligtvis är DDR2 och inte passar på nya moderkort, och ett nytt nätagg för jag skulle inte lita på det du har för en uppgradering, ett 570 är något bättre än 560ti men inte så att du kommer märka en enorm skillnad.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8347744/2015-08-22
eller
https://www.komplett.se/product/806937/datorutrustning/pakete...

Här har du två uppgraderings-kit, du klarar dig på ditt nuvarande nätagg... Dock rekommenderar jag att du byter ut det så snart du kan.
Byt till ett billigare moderkort och en billiga cpu så får du kanske ihop de pengarna.

Permalänk
Medlem

Och ja om du har ett gtx 570, använd det istället tror det är ca 15% starkare än gtx 560ti, se till att överklocka det med så kommer det bara spruta ut FPS!

Permalänk
Medlem

6 gig i ram låter lite...men det kan bero på att 8 eller 16 är vanligt idag.
Det som påverkar hastigheten när du surfar är ram minne och CPU. Det som förvandlade min dator till ett "monster" var faktiskt att jag gick från vanliga hårdiskar till SSD. Det är den absolut största prestandaökningen någonting har gjort i min dator när det gäller windows, program och surf (Uppstart och stänga av med såklart)
Datorn startar på 10 sek och stängs av på samma. I spel är det graffet o CPU som spelar in mest.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Börja med en ssd till Windows om du inte har det och överklocka processorn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

SSD (minst 250GB) och helt ren ominstallation av Windows på SDDn. Kostar ca 1000kr.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, SSD först för det ger garanterat mest prestandaboost i windows, program o surf. Sen kommer CS GO ladda MYCKET snabbare om du lägger Steamkatalogen på din nya SSD och du kommer vara bland de första inne på nya maps efter varje mapbyte (iaf om det finns användare med vanliga hårdiskar).

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Håller med alla, SSD är ett måste. Och den kan man ju ha kvar till framtida system om man om något år bestämmer sig för att byta moderkort etc då. Jag märker vid vanligt "surfande" ingen större skillnad på 4 eller 8GB minne, kanske inte värt att leta upp en extra 2GB-sticka att matcha de 3 (gissar jag) du redan har men om det går att hitta billigt på Tradera så. Angående 560 eller 570 så skulle jag själv nog använda det tystaste, hatar GPU-fläktar och om ditt 560 klarar det du vill så.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likabawz:

Hej

Har haft samma dator i säkert minst 6 år och har bara uppgraderat mitt grafikkort och RAM-Minne. Känns som att CPU:t är riktigt utdaterat då t.om. skoldatorn gick mycket snabbare. Jag klarar av spel som CS:GO på stabila 120fps men det går riktigt segt allmänt när jag surfar runt, byter låtar i spotify O.S.V. Dags att uppgradera lite grann känner jag.

CPU: Intel Core 2 Quad CPU Q9400 @ 2.666GHZ (4CPUs)
Moderkort: ASRock P5B-DE
RAM: 6gb
Grafikkort: Gforce 560ti (är 570 markant bättre? har en liggandes tror jag)
Nätagg: HuntKey LW6500HDP v2.2 (500 W tror jag, efter ha googlat lite. Nätagget känns lite lurt eftersom jag hittar nästan inget om den modellen)

Hur kan jag uppgradera min dator för budgeten 3 500 +/-? Jag är nöjd med grafikkortet och 6gb RAM tror jag räcker. Känns som att det är CPU:t som skall uppgraderas, och då måste jag väl köpa nytt moderkort till det? Kommer mitt nätagg då klara av allt eller behövs det nytt?

Hoppas det inte blev alls för luddigt, tack på förhand!

Köp SSD.

Permalänk
Medlem

Gör som jag, jag gick från ett P5B Deluxe, C2Q Q6600 och 8GB RAM till begagnade nyare delar (se sign.) för 2500kr totalt.

Sen lägger du till en 250GB SSD för 900kr ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2757090 ) och du kommer ha en PC som rullar på fint i flera år framöver

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

CPU: Intel Core 2 Quad CPU Q9400 @ 2.666GHZ (4CPUs)

Ingen dålig överklock du har hehehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Tack allihop! SSD blir nog prioritet då, men känns som att CPUt borde uppgraderas också

Skrivet av anderjo4:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8347744/2015-08-22
eller
https://www.komplett.se/product/806937/datorutrustning/pakete...

Här har du två uppgraderings-kit, du klarar dig på ditt nuvarande nätagg... Dock rekommenderar jag att du byter ut det så snart du kan.
Byt till ett billigare moderkort och en billiga cpu så får du kanske ihop de pengarna.

Jasså? Mitt förra nätagg (Deltaco PSU-???) brände ihjäl sig eller något så jag fick ersätta. Vill inte riskera något liknande, eller något värre. Lika bra att köpa till ett nätagg då. Kan gå över i budget, komplett-paketet verkar lovande. Får man något någorlunda bra nätagg för ~500kr

Vad tycker ni om paketet då? ( https://www.komplett.se/product/806937/datorutrustning/pakete...
)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likabawz:

Hej

Har haft samma dator i säkert minst 6 år och har bara uppgraderat mitt grafikkort och RAM-Minne. Känns som att CPU:t är riktigt utdaterat då t.om. skoldatorn gick mycket snabbare. Jag klarar av spel som CS:GO på stabila 120fps men det går riktigt segt allmänt när jag surfar runt, byter låtar i spotify O.S.V. Dags att uppgradera lite grann känner jag.

CPU: Intel Core 2 Quad CPU Q9400 @ 2.666GHZ (4CPUs)
Moderkort: ASRock P5B-DE
RAM: 6gb
Grafikkort: Gforce 560ti (är 570 markant bättre? har en liggandes tror jag)
Nätagg: HuntKey LW6500HDP v2.2 (500 W tror jag, efter ha googlat lite. Nätagget känns lite lurt eftersom jag hittar nästan inget om den modellen)

Hur kan jag uppgradera min dator för budgeten 3 500 +/-? Jag är nöjd med grafikkortet och 6gb RAM tror jag räcker. Känns som att det är CPU:t som skall uppgraderas, och då måste jag väl köpa nytt moderkort till det? Kommer mitt nätagg då klara av allt eller behövs det nytt?

Hoppas det inte blev alls för luddigt, tack på förhand!

byt grafikkort typ ett GTX 670 begagnat sen köp dig ett nytt nätagg på runt 650w kanske begagnat där med av hög kvalitet samt skaffa dig en SSD på 250gb sen sparar du ihop runt 5000kr och köper en skylake i5, moderkort och 16gb minne vid ett senare tillfälle

din processor är inte jättedålig och borde hänga med relativt bra med ett GTX 660 ti/GTX 670 det du upplever som slött är nog avsaknaden av SSD och kanske ett felande nätagg som ger mer skada än nytta på hårddisken, har själv varit med om ett nätagg som dödade 3 hårddiskar av att skicka ut fel spänning så de höll runt ett halvår

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likabawz:

Tack allihop! SSD blir nog prioritet då, men känns som att CPUt borde uppgraderas också
Jasså? Mitt förra nätagg (Deltaco PSU-???) brände ihjäl sig eller något så jag fick ersätta. Vill inte riskera något liknande, eller något värre. Lika bra att köpa till ett nätagg då. Kan gå över i budget, komplett-paketet verkar lovande. Får man något någorlunda bra nätagg för ~500kr

Vad tycker ni om paketet då? ( https://www.komplett.se/product/806937/datorutrustning/pakete...
)

Du säger ju att du har nog med fps i det spel du spelar.. Vrf är cpun ett problem? Den är inte ens överklockad och den duger fint?

Har du inget annat behov förutom csgo och vanlig använding så tycker jag det är helt onödigt att uppgradera då din cpu fortfarande gör ett bra jobb och dessutom i stock klock. När du känner att du behöver mer rå cpu kraft så är det ju bara att överklocka?

Edit: en annan sak jag vill lägga till är att inte köpa den snabbaste ssden, troligen kommer inte moderkortet ha stöd för de senaste ssdernas hastigheter men de kommer att funka att använda dem. Dessutom är det rätt svårt att subjektivt känna av skillnaden på en snabb och en mindre snabb ssd. Alla upplever dom som en jätte stor skillnad mot hdd. Så slösa ej onsöigt mycket pengar för siffror o benchmarks. Försök skaffa en begagnad vore ju mer prisvärt. Just saying.. Och säkert finns det någon som inte håller me mig men detta är min personliga åsikt bara.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

byt grafikkort typ ett GTX 670 begagnat sen köp dig ett nytt nätagg på runt 650w kanske begagnat där med av hög kvalitet samt skaffa dig en SSD på 250gb sen sparar du ihop runt 5000kr och köper en skylake i5, moderkort och 16gb minne vid ett senare tillfälle

din processor är inte jättedålig och borde hänga med relativt bra med ett GTX 660 ti/GTX 670 det du upplever som slött är nog avsaknaden av SSD och kanske ett felande nätagg som ger mer skada än nytta på hårddisken, har själv varit med om ett nätagg som dödade 3 hårddiskar av att skicka ut fel spänning så de höll runt ett halvår

Hehe lät ju ej bra. Vore kanske inte så kul om nya SSDt skulle gå sönder. Vad är det jag ska kolla på när jag letar efter nätagg? 650W, något mer ?

Skrivet av criscros:

Du säger ju att du har nog med fps i det spel du spelar.. Vrf är cpun ett problem? Den är inte ens överklockad och den duger fint?

Har du inget annat behov förutom csgo och vanlig använding så tycker jag det är helt onödigt att uppgradera då din cpu fortfarande gör ett bra jobb och dessutom i stock klock. När du känner att du behöver mer rå cpu kraft så är det ju bara att överklocka?

Edit: en annan sak jag vill lägga till är att inte köpa den snabbaste ssden, troligen kommer inte moderkortet ha stöd för de senaste ssdernas hastigheter men de kommer att funka att använda dem. Dessutom är det rätt svårt att subjektivt känna av skillnaden på en snabb och en mindre snabb ssd. Alla upplever dom som en jätte stor skillnad mot hdd. Så slösa ej onsöigt mycket pengar för siffror o benchmarks. Försök skaffa en begagnad vore ju mer prisvärt. Just saying.. Och säkert finns det någon som inte håller me mig men detta är min personliga åsikt bara.
Mvh

Du kanske har rätt ändå. Har pratat med folk som säger att de tycker att 120fps knappt är spelbart för dom, som är vana med 250+fps. Jag själv som aldrig upplevt 250+ tycker att 120 flyter på som bara den. Kanske lika bra att stanna här för att inte inveckla sådana lyxproblem? Som du säger kan jag överklocka också, då är väl ett nytt nätagg rekommenderat? 500W är nog ingen värsting de, speciellt inte mitt nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likabawz:

Hehe lät ju ej bra. Vore kanske inte så kul om nya SSDt skulle gå sönder. Vad är det jag ska kolla på när jag letar efter nätagg? 650W, något mer ?
Du kanske har rätt ändå. Har pratat med folk som säger att de tycker att 120fps knappt är spelbart för dom, som är vana med 250+fps. Jag själv som aldrig upplevt 250+ tycker att 120 flyter på som bara den. Kanske lika bra att stanna här för att inte inveckla sådana lyxproblem? Som du säger kan jag överklocka också, då är väl ett nytt nätagg rekommenderat? 500W är nog ingen värsting de, speciellt inte mitt nätagg

köp en SSD du kan ta med dig i ett senare bygge, kan rekommendera 850 evo som brukar kosta runt 1000kr

http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-ssd-evo-850-series...

nätagg, köpte nyligen denna till min kompis dator som ska vara ett rejält bygge som inte kostar allt för mycket men finns säkert något bättre är inte så bra på nätaggen helt enkelt

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/222122-evga_p...

grafikkort rekommenderar jag så bra begagnat som möjligt som passar din buget helt enkelt, du har väl runt 1500kr kvar så där rekommenderar jag att du faktiskt köper ett GTX 660 ti som är "lagom" balanserat ihop med din processor och så sparar du de överblivna till ett rejält uppgraderingspaket och därefter ett rejält grafikkort

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likabawz:

Hehe lät ju ej bra. Vore kanske inte så kul om nya SSDt skulle gå sönder. Vad är det jag ska kolla på när jag letar efter nätagg? 650W, något mer ?
Du kanske har rätt ändå. Har pratat med folk som säger att de tycker att 120fps knappt är spelbart för dom, som är vana med 250+fps. Jag själv som aldrig upplevt 250+ tycker att 120 flyter på som bara den. Kanske lika bra att stanna här för att inte inveckla sådana lyxproblem? Som du säger kan jag överklocka också, då är väl ett nytt nätagg rekommenderat? 500W är nog ingen värsting de, speciellt inte mitt nätagg

Så länge du har någorlunda bra kvalitets agg så är det mer än nog:)

Permalänk
Skrivet av Likabawz:

Hehe lät ju ej bra. Vore kanske inte så kul om nya SSDt skulle gå sönder. Vad är det jag ska kolla på när jag letar efter nätagg? 650W, något mer ?
Du kanske har rätt ändå. Har pratat med folk som säger att de tycker att 120fps knappt är spelbart för dom, som är vana med 250+fps. Jag själv som aldrig upplevt 250+ tycker att 120 flyter på som bara den. Kanske lika bra att stanna här för att inte inveckla sådana lyxproblem? Som du säger kan jag överklocka också, då är väl ett nytt nätagg rekommenderat? 500W är nog ingen värsting de, speciellt inte mitt nätagg

Bra nätaggregat för 500kr är tyvärr svårt idag. XFX 550 som är grymt agg har gått upp i pris och sluta säljas i Sverige.

Fractal Design Integra M är det näst bästa om du vill ha någorlunda kvalité. Resten som jag kan rekommendera ligger på 800/1200kr ungefär.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

försök få tag på ett lite äldre men kvalitetsagg från SC marknaden? ett med silver/gold cert vore ju ett plus samtidigt kan du också leta efter SSD och när du fått tag på grejerna så kan du också överklocka gpu+cpu så ska du se på fart i gamla bettan!

Permalänk
Medlem

Såg precis cooler master b500 v2 för 429kr... Det är ett bra pris för ett helt ok nätagg, icke modulärt dock men det är kanske inte så viltigt för dig.

Permalänk
Skrivet av criscros:

Såg precis cooler master b500 v2 för 429kr... Det är ett bra pris för ett helt ok nätagg, icke modulärt dock men det är kanske inte så viltigt för dig.

Är inte så imponerad över dess större kusin precis https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=nl&tl=en&u=ht... tyvärr inte tester på B500.

Enda bra med agget är låg rippel när agget är nytt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Rekommenderar 850 Evo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Ny ssd+psu, ny install + renblåsning av fläktar

Med största sannolikhet så är skillnaden du märker i hastighet pga TDP värdet på Q6600 är 95W och stockkylaren du kör på är förmodligen inte renblåst på år och dar...... därav kommer cpun och förmodligen även grafikkortet att klocka ner sig samt att skoldatorn kanske använder ssd och där märker du definitivt skillnad. Ny fräsh windows install kommer också göra stor skillnad.

Billigaste alternativet är således 1st:
http://www.inet.se/produkt/1960007/tryckluft-rengoring-400-ml

Måste du uppgradera bara för att:
Hade jag personligen rekommenderat vad som helst förutom samsung evo diskarna, har ett gäng själv och med ny firmware funkar dom ju hyffsat men spontant hade jag sattsat på pro serien, värt att betala en slant extra för en nice SSD som du kan ta med dig i framtida uppgraderingar.
Nätagget du sitter på är ju inte det bästa i världen så det hade jag kanske bytt ut bara för att säkra upp lite.

Rekommendationer:

SSD:
http://www.inet.se/produkt/4304721/samsung-ssd-pro-850-series...

PSU:
http://www.inet.se/produkt/6909757/be-quiet-pure-power-l8-530...

Du kommer klara dig långt på 530w, helt onödigt att köra typ 750w på det systemet men om du ska uppgradera till något monstergrafikkort i framtiden kanske satsa på ett http://www.inet.se/produkt/6909869/be-quiet-pure-power-l8-730...

Permalänk
Skrivet av Raubtier Zwei:

Med största sannolikhet så är skillnaden du märker i hastighet pga TDP värdet på Q6600 är 95W och stockkylaren du kör på är förmodligen inte renblåst på år och dar...... därav kommer cpun och förmodligen även grafikkortet att klocka ner sig samt att skoldatorn kanske använder ssd och där märker du definitivt skillnad. Ny fräsh windows install kommer också göra stor skillnad.

Billigaste alternativet är således 1st:
http://www.inet.se/produkt/1960007/tryckluft-rengoring-400-ml

Måste du uppgradera bara för att:
Hade jag personligen rekommenderat vad som helst förutom samsung evo diskarna, har ett gäng själv och med ny firmware funkar dom ju hyffsat men spontant hade jag sattsat på pro serien, värt att betala en slant extra för en nice SSD som du kan ta med dig i framtida uppgraderingar.
Nätagget du sitter på är ju inte det bästa i världen så det hade jag kanske bytt ut bara för att säkra upp lite.

Rekommendationer:

SSD:
http://www.inet.se/produkt/4304721/samsung-ssd-pro-850-series...

PSU:
http://www.inet.se/produkt/6909757/be-quiet-pure-power-l8-530...

Du kommer klara dig långt på 530w, helt onödigt att köra typ 750w på det systemet men om du ska uppgradera till något monstergrafikkort i framtiden kanske satsa på ett http://www.inet.se/produkt/6909869/be-quiet-pure-power-l8-730...

Samsungs nya 850 evo är bra.

Sen skulle jag inte kört be quiet för det priset, finns bättre agg i alla fall 730 wattaren, både g2 från evga och rmx från corsair , skulle kört på detta http://www.inet.se/produkt/6911978/corsair-rmx-550w-80-gold-m... tyst och fint agg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag kör själv Q8400 med gtx 970. Överklockat från 2,66 till 3,2. Jag tänkte själv uppgradera till skylake i5 k och flytta med gpu. Jag skulle råda dig att investera i bra cpu-kylning och överklocka Max. Samt investera i ett gtx 960 eller 950. 8 i ram är inte fel heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

Hejsan Likabawz,

Hur länge sedan är det sen du installerade Windows?
Om du har haft samma installation i sex år gratulerar jag dig för exemplariskt användande!
De flesta (jag inkluderad) behöver installera om OSet efter 3-4 år.

Hur ser dina BIOS inställningar ut?
Tänker mest på hur SATA-gränssnittet är inställt.
Det skall vara ställt som "ACHI".

Din CPU är faktiskt inte så långsam, samt den har stor överklockningspotential.
Visst den spelar inte i samma liga som Skylake eller Broadlake, men det behöver den inte heller för ditt användande.

Jag föreslår:
1) Försök sälja ett av dina grafikkort
Ett av dem ligger antagligen bara i en låda
Kommer att höja din budget lite grand

2) En grundlig rengöring innuti chassit om det inte är gjort på ett tag.
Monterna om alla komponenterna (plocka ut och stoppa tillbaka)
Sätt ny kylpasta på CPUn

3) Köp en SSD
Helst 500GB och en som har 10 års garanti
(tex Samsungs 500 GB 850Pro)
Kommer att kosta ca 2500:-, men då har du en SSD som garanterat skall hålla i 10år

4) Installera om Windows
Se till att du kör ACHI