Första steget för att få med sig ramminnen i en högre frekvens?

Permalänk
Medlem

Första steget för att få med sig ramminnen i en högre frekvens?

Jag undrar vad det första steget är för att överklocka ramminnen? I min dator sitter det ramminnen med två olika frekvenser: "Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB" och "Corsair XMS2 DHX TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL4 2x2GB". FSBn kör jag i en 1:1 ratio i förhållande till raminnesfrekvensen. När jag började överklocka min Q9550 så ställde jag således ner frekvensen på ramminnena till 333mhz och i och med att jag höjde FSbn till 400mhz så går minnena i samma hastighet (dvs. 400mhz de med). Mina "Corsair XMS2 DHX TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL4 2x2GB" går således i sin stockfrekvens nu. Tar jag ut dessa minnen och har endast i de snabbare minnena kan jag klocka FSBn långt över 400mhz medans om jag sätter i de långsammare minnena igen så kommer jag inte ens in i Windows när jag testat att ställa upp FSBn till t.ex. 410mhz. Det är således uppenbart att de är minnena med lägra frekvens som sätter stopp. Jag undrar således helt vad det första steget är när man skall försöka få med sig ett par ramminen i en snabbare frekvens. höja volten (2.1 till 2.2 eller hur högt man nu vågar gå) först och främst eller ställa ner dem i en lägre timing (5-5-5-18 t.ex). Alla minnen körs i dagsläget i 800MHZ med timingen 5-5-5-15 (som är de snabbare ramminnenas timing). Hoppas någon som vet förstår vad jag är ute efter. Skulle vara kul att kunna ställa upp FSBn en bit över 400mhz vilket mina snabbare minnen samt CPU inte verkar ha något problem med.

Tack på förhand
Izak80

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Ställer man ner timings får man ju upp frekvensen. Får du upp frekvensen högre procentuellt än du höjer timingsen procentuellt så blir ju även latenser lägre. Sen är det spänningen som du säger.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ställer man ner timings får man ju upp frekvensen. Får du upp frekvensen högre procentuellt än du höjer timingsen procentuellt så blir ju även latenser lägre. Sen är det spänningen som du säger.

Vad är nästa timings jag kan testa? 5-5-5-15 verkar ju uppenbarligen inte fungera trots att det är "sämre" timings än vad mina 800mhz minnen har (4-4-4-12).

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Vad är nästa timings jag kan testa? 5-5-5-15 verkar ju uppenbarligen inte fungera trots att det är "sämre" timings än vad mina 800mhz minnen har (4-4-4-12).

Jadu, bara att ställa ner.
Testa ställ ner ganska rejält, till typ 7-7-7-20 eller liknande och se hur mycket du kan pressa frekvensen då?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är förvirrande att kalla en ökning av CL-värdet för att ställa ner timings.

Minneskontrollern kanske inte trivs lika bra med fyra moduler som med två. Har du testat att köra endast dom långsammare minnena? Testa att ge minneskontrollern lite högre spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag tycker det är förvirrande att kalla en ökning av CL-värdet för att ställa ner timings.

Minneskontrollern kanske inte trivs lika bra med fyra moduler som med två. Har du testat att köra endast dom långsammare minnena? Testa att ge minneskontrollern lite högre spänning.

Hur mycket högre spänning vågar jag ge, 2.3v?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hur mycket högre spänning vågar jag ge, 2.3v?

Jag syftade på själva minneskontrollern. Det är alltså inte samma som minnesmodulerna.

Hur hög spänning minnena tål varierar en del mellan olika sorter. Gör lite research på det om du vill testa gränserna. Jag skulle dock inte testa dom gränserna innan jag testat att ge IMC/minneskontroller en liten boost.

Permalänk

@Izak80: Nu sitter det inga goa chips i dina stickor men lite mer än 400Mhz borde de klara.

Har du testat att bara köra med de dåliga minnena och var maxar de ut då? Är rätt välkänt att 4 stickor klockar sämre än 2, framför allt på 775.
Vilken spänning ger du minnena nu? Beroende på vilka chip som sitter i stickorna bör de skala med ökad spänning upp till i alla fall 2.2-2.3V. Kan även vara värt att öka spänningen till NB och SB lite då de brukar vara lite kinkiga redan vid ~400fsb på standard spänning.
Det låter märkligt du inte får någon skillnad på att höja timings, men det varierar mellan de olika minnes chipen vad de klarar och hur de påverkas av timings, kan vara så att de du har är riktigt trötta men de borde klara en bit över 400Mhz i alla fall om du inte kör på för låg spänning.

Vill du ha högre överklockning på CPUn men ger upp med minnet så sänk minnes dividern ytterligare ett steg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag syftade på själva minneskontrollern. Det är alltså inte samma som minnesmodulerna.

Hur hög spänning minnena tål varierar en del mellan olika sorter. Gör lite research på det om du vill testa gränserna. Jag skulle dock inte testa dom gränserna innan jag testat att ge IMC/minneskontroller en liten boost.

I och med att jag inte kan så mycket om överklockning av ramminena så ver jag inte vad du menar med att ge "minneskontroller en liten boost". Heter den IMC i Bios och hur mycket/var kan jag få mer info om vad som är lämplig boost?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

@Izak80: Nu sitter det inga goa chips i dina stickor men lite mer än 400Mhz borde de klara.

Har du testat att bara köra med de dåliga minnena och var maxar de ut då? Är rätt välkänt att 4 stickor klockar sämre än 2, framför allt på 775.
Vilken spänning ger du minnena nu? Beroende på vilka chip som sitter i stickorna bör de skala med ökad spänning upp till i alla fall 2.2-2.3V. Kan även vara värt att öka spänningen till NB och SB lite då de brukar vara lite kinkiga redan vid ~400fsb på standard spänning.
Det låter märkligt du inte får någon skillnad på att höja timings, men det varierar mellan de olika minnes chipen vad de klarar och hur de påverkas av timings, kan vara så att de du har är riktigt trötta men de borde klara en bit över 400Mhz i alla fall om du inte kör på för låg spänning.

Vill du ha högre överklockning på CPUn men ger upp med minnet så sänk minnes dividern ytterligare ett steg?

Jag kör minnena på 2.1V nu, dvs. det värdet som står angivet på dom. För övrigt så maxar dom långsammare minnena ut någonstans runt 405mhz med 2.1v och utan vare sig höjning av NB eller SB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |