Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jul 2001

Problem med hd

Hejsan
Har lite strul med en kompis dator, när jag installerar windows på den finns bara ca 500Mb av 1000, resten är dolt på nåt konstigt vis, när jag väljer att installera på det som syns så kommer resten som en backuppartition för windows. Finns det nåt program som jag kan använda för att få tillgång till hela disken? Disken kom med återställningspartition på datorn när den var ny.
Förslag mottages tacksamt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Blueboy:

Hejsan
Har lite strul med en kompis dator, när jag installerar windows på den finns bara ca 500Mb av 1000, resten är dolt på nåt konstigt vis, när jag väljer att installera på det som syns så kommer resten som en backuppartition för windows. Finns det nåt program som jag kan använda för att få tillgång till hela disken? Disken kom med återställningspartition på datorn när den var ny.
Förslag mottages tacksamt.

Antingen går du till diskhanteraren och tar bort alla portioner som är möjliga och skapar en ny. Vill du ha en helt clean disk så kör du detta

Gå till cmd, skriv diskpart, sedan skriver du disk list, sedan select disk och sen nr på disken som du vill rensa totalt, tex 0. Sen kör du clean all. Disken kommer rensas med en hastighet på ca 320gb i timmen. Det kommer stå när disken är klar. Du kan testa snabb versionen och bara skriva clean också för att se om det hjälper först. när det är klart går du till diskhanteraren och skapar en partition.

Obs, du kommer mest troligt gå miste om recovery mediat om du kör diskpart, Så se till att bränna det på skiva alt usb minne.

Du kan inte heller köra diskpart på disken samtidigt som den används, utan du måste ha den som secondary disk och boota Windows med en annan disk och därifrån kan du göra diskpart på ett säkert vis

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jul 2001

Ok får testa