Accespunkt-köp - och trådad lösning till wifi-problem?

Permalänk
Medlem

Accespunkt-köp - och trådad lösning till wifi-problem?

Hej!

Huvudet snurrar just nu. Funderar över hur jag ska lösa mina "wifi-problem" + förhoppningsvis "trådade" lösningar i hemmet.

Bakgrund till problemen
Jag har problem med att köra Xbox-spel på grund av allt för ofta lagg (inte alltid, men faktiskt ganska ofta).
Då jag har comhem 100/10 Mbit, som är trådat till xboxen, så borde detta inte vara problemet? Jag misstänker att det är en stationär dator på övervåningen (som är wifi-connectad med routern på undervåningen) som skapar problemen (antingen pga för långt till routern eller eventuellt för dålig wifi-dongle). Varför tror jag detta? Jo, för när jag stänger av wifi på routern så fungerar xbox-spelandet laggfritt. Jag tänker alltså att det är wifi som här skapar en konflikt.

Så jag funderar alltså på lämpliga lösningar på problemet - så att jag alltså kan fortsätta ha internet igång på övervåningen (helst trådad lösning).

Mitt hem - var vi har datorerna
Jag bor i en bostadsrätt, tvåvåningsplan. På nedervåning, i ena hörnet, står routern (där Comhem-uttaget finns).
På övervåningen finns två stycken stationära datorer i var sitt rum, på var sida om hallen. Till den ena datorn har jag dragit internet-kabel (från routern på nedervåningen). Den andra datorn (problemet) är uppkopplad med wifi (med routern på nedervåningen).

Mina tänkta önskemål om ändringar i huset
Jag tänker att bästa lösningen är att istället koppla upp wifi-datorn på övervåningen med trådat internet.
Jag skulle även vilja ha starkare trådlöst till köket på nedervången (som alltså är placerat i andra änden av huset sett från routerns placering). Den trådlösa uppkopplingen är ibland så pass dålig i köket att uppkopplingen förloras när man sitter där med exempelvis en Ipad.

Mina tänkta lösningar - som kanske är helt tokiga?
Jag tänker mig att jag placerar en accesspunkt, på övervåningen, i närheten av datorn med trådat internet. Därifrån, alltså från accesspunkten, skulle jag placera en homeplug - som jag också placerar i andra rummet på övervåningen (där wifi-problemet antagligen finns), så att jag då kan koppla upp datorn där med trådat internet.

Går det att placera en homeplug i en accesspunkt? (eller måste den sitta/dras från routern?).
Routern (Netgear CG3700) har just nu inga fler lediga LAN- RJ45-uttag (2 st totalt) då en ethernet-sladd nu går till xboxen och den andra går till datorn på övervåningen.

I köket skulle antagligen wifi bli starkare med en accesspunkt, tänker jag. Frågan är bara om jag kan köpa vilken accesspunkt som helst, eller om det krävs en "stark" (dyr?) sådan?
Något tips på någon lämplig accesspunkt?

ps: En repeater ser jag inte som något bra alternativ, efter att ha läst om vad det innebär (bl.a. halvering av hastigheten).

Skulle Ni lösa mitt "wifi-problem" med en liknande lösningen (som jag gav förslag på ovan under punkten "Mina tänkta lösningar - som kanske är helt tokiga?") - eller finns det smartare lösningar som jag inte tänkt på?

För en vecka sedan hade Jag väldigt dålig koll på hur det här skulle kunna lösas - visste knappt att det existerade homeplug-lösningar. Så jag är fullt medveten om att jag kanske tänker helt fel kring lämpliga lösningar, vilket beror på okunskap från min sida.

Permalänk
Medlem

@biet:

Jag tror du löser problemet genom att sätta en AP på övervåningen och låta din wifi-dator koppla upp sig mot den.

Permalänk
Medlem

@madtop:

Menar du då genom trådlös uppkoppling?
Jag vill helst koppla upp "wifi"-datorn med sladd. Och om jag köper en AP så måste jag väl ställa den vid den tråd-uppkopplade datorn, i andra änden här på övervåningen (jämfört med wifi-datorn) - och därifrån hitta en lösning att koppla wifi-datorn med AP:n.

Skulle jag dra en sladd från en tänkt AP-position till wifi-datorn så skulle nog sladden behöva vara minst 10 meter. Och det är nog snudd på om det ens räcker..?
Kan man koppla in en homeplug i var ände här uppe på övervåningen, alltså sladden sitter i AP:n (och HP i eluttaget) och en till wifi-datorn? Det jag oroar mig för med den här lösningen, om det nu går, är att kvalitén skulle komma bli lidande om homepluggarna sitter på olika faser?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du redan har en kabel till övervåningen kan du montera en switch där som grenar den och ansluta datorerna med kabel till switchen eller montera en AP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biet:

@madtop:

Menar du då genom trådlös uppkoppling?
Jag vill helst koppla upp "wifi"-datorn med sladd. Och om jag köper en AP så måste jag väl ställa den vid den tråd-uppkopplade datorn, i andra änden här på övervåningen (jämfört med wifi-datorn) - och därifrån hitta en lösning att koppla wifi-datorn med AP:n.

Skulle jag dra en sladd från en tänkt AP-position till wifi-datorn så skulle nog sladden behöva vara minst 10 meter. Och det är nog snudd på om det ens räcker..?
Kan man koppla in en homeplug i var ände här uppe på övervåningen, alltså sladden sitter i AP:n (och HP i eluttaget) och en till wifi-datorn? Det jag oroar mig för med den här lösningen, om det nu går, är att kvalitén skulle komma bli lidande om homepluggarna sitter på olika faser?

Jag menar att som steg ett ska du köra kabel från routern till en AP på övervåningen och ansluta din dator med wifi precis som idag fast med skillnaden att datorn kopplar upp sig mot den nya AP'n och inte din router.

Du bör även kolla igenom wifi-datorn så att den inte har några hyss för sig. Seedande torrentklient, virus/trojaner osv. Du bör även testa att uppdatera drivrutinerna till wifi-kortet.

Hjälper inget av ovan så är nästa steg homeplug eller kabel från AP till datorn.

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att du blandar ihop AP (Accesspunkt) och Repeater? En AP är enkelt förklarat en "antenn" som via en nätverkskabel är kopplat till switch/router. Alltså kan du inte koppla in något i en AP eftersom det då bara är en antenn för bättre wifi. En repeater är liknande en router, denna plockar upp den befintliga wifisignalen och skickar vidare den trådlöst. Dock tappar man ca 25% av kapaciteten vid varja ställe man använder en repeater.

Enklast lösning blir väl att sätta en liten switch på ovanvåningen och en kabel till båda stationär datorerna. Sen drar du en sladd från routern till köket och sätter en AP där inne för bättre wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Alltså kan du inte koppla in något i en AP eftersom det då bara är en antenn för bättre wifi.

Först, tack för svar! (till Er alla i tråden!). Och förlåt att jag inte kunnat svara tidigare.

Ah, jag trodde att man kunde koppla in en Ethernet-sladd i vissa AP, tex en "Netgear WN2000RPT", men såg nu att jag tittat slarvigt (och att den (Netgear WN2000RPT) inte fungerar som en AP, utan bara som repeater eller brygga).

Så det blir alltså att ställa dit en switch om jag skulle vilja skapa en trådad förbindelse (eller användning av homepluggs) mellan då switchen och wifi-datorn? Och om jag väljer en trådlös förbindelse så ställer jag dit en AP, om jag nu förstår det rätt?

Hm, jag får nog köpa en AP ändå, även om jag väljer en trådad lösning på övervåningen, då jag vill ge mer "trådlös kraft" nere i köket. Eller så kan jag köpa en homeplug med inbyggd AP och placera mellan switchen på övervåningen och köket där nere? Hehe, det finns för många alternativ för den oerfarne... haha.
Men givetvis bra med olika möjligheter, för den som kan det här.

Som sagt, därför jag vänder mig till Er.

Slutligen, kan jag be er experter om tips angående AP-köp? Jag tänkte då främst om ni tycker att jag borde köpa en med 5GHz-stöd?
Jag har nämligen sett flera tipsa om en "Ubiquiti Networks UniFi AP" (och den ligger också högt på "popularitetstoppen på prisjakt"), men den har ju "bara" stöd för 2.4GHz.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ap/switchkombinationer i samma låda.
Ubiquiti är semiprodelar och de gör även 5GHz ap men de är dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biet:

Slutligen, kan jag be er experter om tips angående AP-köp? Jag tänkte då främst om ni tycker att jag borde köpa en med 5GHz-stöd?

Jag kör en TP-link WDR-4300 med open-wrt .
Det är från början en router som är moddad till agera endast switch & AP.

Funkar bra hos mig och framför allt gillar jag open-wrt. Jag gillar linux, få ett shell via ssh och stora möjligheter till att konfigurera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag kör en TP-link WDR-4300 med open-wrt .
Det är från början en router som är moddad till agera endast switch & AP.

Funkar bra hos mig och framför allt gillar jag open-wrt. Jag gillar linux, få ett shell via ssh och stora möjligheter till att konfigurera.

Den ser bra ut när jag nu läst om den. Men jag inbillar mig att det kan vara större risker att det strular när man moddar om en router till en AP (för den lite ovane, som jag)? För det är väl inte bara så enkelt att bara stänga av router-funktionen i routern och så är/agerar den precis som en AP (fast med fler funktioner, får jag det till). Eller det kanske är just så smidigt?

Jag citerar ett litet stycke av mig själv, så slipper jag skriva ett med samma innebörd:

"Så det blir alltså att ställa dit en switch om jag skulle vilja skapa en trådad förbindelse (eller användning av homepluggs) mellan då switchen och wifi-datorn? Och om jag väljer en trådlös förbindelse så ställer jag dit en AP, om jag nu förstår det rätt?"

Att koppla in ett par homepluggs verkar ju smidigt och lätt, men jag kan också tänka mig att det kan strula (verkar så när jag läser om vissa fall. Men det kanske är de få som strular som märks...)
Är det bättre att "göra jobbet ordentligt" dvs dra en sladd genom väggen (alternativt utmed väggen) istället för att chansa med kvalitén som homepluggs kan innebära? Jag vet att mina ställda frågor givetvis kanske inte är det lättaste att avgöra, och kvalitén kan säkert skifta oerhört mellan hus, elkontakter, väggar m.m. Jag tror dock att det är lättare att göra/komma fram till ett bra beslut om man får ta del av hur Ni i tråden skulle "tackla problemen".

Och jag är väldigt tacksam för svaren hittills som ger just de "kött på benen" som jag, som mindre kunnig, är ute efter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ap/switchkombinationer i samma låda.
Ubiquiti är semiprodelar och de gör även 5GHz ap men de är dyrare.

Jo, jag såg det. Lite drygt 2 tusen riksdaler för "5GHz ap". Jag har nog riktat in mig på ett AP-pris någonstans mellan 500 - 1000 kr.

Jag vill ta reda på så mycket fakta som möjligt, och om de olika valmöjligheterna, så jag inte gör någonting för snabbt - som är riktigt onödigt och dumt.

Lätt att agera för snabbt, för att sen stå där med produkter som jag egentligen inte behöver, eller som kanske är fel för min bostad.

Tack igen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av biet:

Den ser bra ut när jag nu läst om den. Men jag inbillar mig att det kan vara större risker att det strular när man moddar om en router till en AP (för den lite ovane, som jag)? För det är väl inte bara så enkelt att bara stänga av router-funktionen i routern och så är/agerar den precis som en AP (fast med fler funktioner, får jag det till). Eller det kanske är just så smidigt?

Jag citerar ett litet stycke av mig själv, så slipper jag skriva ett med samma innebörd:

"Så det blir alltså att ställa dit en switch om jag skulle vilja skapa en trådad förbindelse (eller användning av homepluggs) mellan då switchen och wifi-datorn? Och om jag väljer en trådlös förbindelse så ställer jag dit en AP, om jag nu förstår det rätt?"

Att koppla in ett par homepluggs verkar ju smidigt och lätt, men jag kan också tänka mig att det kan strula (verkar så när jag läser om vissa fall. Men det kanske är de få som strular som märks...)
Är det bättre att "göra jobbet ordentligt" dvs dra en sladd genom väggen (alternativt utmed väggen) istället för att chansa med kvalitén som homepluggs kan innebära? Jag vet att mina ställda frågor givetvis kanske inte är det lättaste att avgöra, och kvalitén kan säkert skifta oerhört mellan hus, elkontakter, väggar m.m. Jag tror dock att det är lättare att göra/komma fram till ett bra beslut om man får ta del av hur Ni i tråden skulle "tackla problemen".

Och jag är väldigt tacksam för svaren hittills som ger just de "kött på benen" som jag, som mindre kunnig, är ute efter!

En del routrar kan man ända "arbetsläge" på då är det enkelt att få dem att uppträda som det man valt tex ap, andra modeller får man manuellt ändra allt som ska ändras på för hand och en del saknar egentligen inställningarna och då får man gå runt problemen på bästa sätt helt manuellt.
Att dra kabel är alltid stabilast och metoden att föredra om det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del routrar kan man ända "arbetsläge" på då är det enkelt att få dem att uppträda som det man valt tex ap, andra modeller får man manuellt ändra allt som ska ändras på för hand och en del saknar egentligen inställningarna och då får man gå runt problemen på bästa sätt helt manuellt.
Att dra kabel är alltid stabilast och metoden att föredra om det går.

Ja, om jag hittar ett smidigt sätt att dra kabeln så blir det nog det sättet jag löser det på.

Tack för tips och idéer!

Permalänk
Skrivet av biet:

Routern (Netgear CG3700)

Jag tror att det är routern som är problemet. Verkar vara många som har problem med bl.a. wifi på den routern. Dra trådat låter som en utmärkt idé, men en dålig router är alltid en dålig router.
Så ett förslag är att du skaffar en bra router och sedan låter Comhems enbart agera modem. Se t.ex.: Koppla in Asus RT-N66U till ett Comhem modem/router Netgear CG3700

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbenilådan:

Jag tror att det är routern som är problemet. Verkar vara många som har problem med bl.a. wifi på den routern. Dra trådat låter som en utmärkt idé, men en dålig router är alltid en dålig router.
Så ett förslag är att du skaffar en bra router och sedan låter Comhems enbart agera modem. Se t.ex.: Koppla in Asus RT-N66U till ett Comhem modem/router Netgear CG3700

Eller också så gör man som vi redan föreslagit: sätt upp en ny AP för att på så sätt få en AP per våning.

Dålig wifi löser man genom att se över sin wifi-lösning - inte genom att köpa en router.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Eller också så gör man som vi redan föreslagit: sätt upp en ny AP för att på så sätt få en AP per våning.

Dålig wifi löser man genom att se över sin wifi-lösning - inte genom att köpa en router.

Absolut, och om grundproblemet är routern (om jag då antar att problemet verkligen är som folk skriver) så är det första steget i att se över wifi-lösningen att se över just routern. Varför lappa ihop det med att köpa en ny AP som kopplas ihop med den dåliga routern? TS skrev att han villa ha reda på så mycket fakta om de olika valmöjligheterna han har - att lösa grundproblemet är en ganska intressant valmöjlighet tycker jag i alla fall. Om det dessutom är så att det är routern som är den felande länken så är förslaget att ha "en AP per våning" (vilket jag då antar att du menar att den nya APn är den ena och routern den andra) ett ganska dåligt förslag, i.o.m. att routern då fortfarande kommer orsaka problem. Då bör man påpeka att han i så fall ska stänga av wifi-funktionaliteten i routern.
Dessutom så misstänker jag att signalstyrkan är bättre i en bra router, än i den han har - inte något jag kan basera på någon fakta utan baserat på hur routrar jag själv har fått med från leverantörer har varit. Så inte omöjligt att en bättre router även förbättrar signalstyrkan i hela lägenheten.
Men om pengarna är en viktig faktor, så absolut är det en billigare lösning att köpa en ny AP istället för en ny router.

Permalänk
Medlem

Laggar internet på xboxen när wifi är igång? Antingen är det något i datorn som tar bandbredd korta stunder, eller orkar inte routern med det trådlösa tillsammans med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbenilådan:

Absolut, och om grundproblemet är routern (om jag då antar att problemet verkligen är som folk skriver) så är det första steget i att se över wifi-lösningen att se över just routern.

Nja, det första steget är att se till att den strulande datorn slipper sitt dåliga wifi. Vilket man lämpligen gör med en ny AP på övre plan eftersom det ger mycket bättre förutsättningar för en god signalutbredning.

Alternativet är det som TS själv föreslår: dra kabel till datorn.

Skrivet av gubbenilådan:

Varför lappa ihop det med att köpa en ny AP som kopplas ihop med den dåliga routern? TS skrev att han villa ha reda på så mycket fakta om de olika valmöjligheterna han har - att lösa grundproblemet är en ganska intressant valmöjlighet tycker jag i alla fall. Om det dessutom är så att det är routern som är den felande länken så är förslaget att ha "en AP per våning" (vilket jag då antar att du menar att den nya APn är den ena och routern den andra) ett ganska dåligt förslag, i.o.m. att routern då fortfarande kommer orsaka problem. Då bör man påpeka att han i så fall ska stänga av wifi-funktionaliteten i routern.

Varför skulle routerns AP skapa problem när boven i dramat (dator plan 2) inte ansluter mot den? Och varför kallar du en lösning med flera AP för att "lappa"?

Skrivet av gubbenilådan:

Dessutom så misstänker jag att signalstyrkan är bättre i en bra router, än i den han har - inte något jag kan basera på någon fakta utan baserat på hur routrar jag själv har fått med från leverantörer har varit. Så inte omöjligt att en bättre router även förbättrar signalstyrkan i hela lägenheten.

Det är möjligt att du får bättre signalstyrka med en ny router. Men du får ännu bättre signalstyrka på båda planen med en extra AP som sitter på övre plan.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Nja, det första steget är att se till att den strulande datorn slipper sitt dåliga wifi. Vilket man lämpligen gör med en ny AP på övre plan eftersom det ger mycket bättre förutsättningar för en god signalutbredning.

Men ponera nu att det inte är datorn som strular, utan som andra rapporterar som har samma router och problem med sitt wifi - att det är routern som är orsaken. Grundorsaken är då INTE att det är datorn som strular eller att den har dålig mottagning, utan routern. Tycker TS egen analys visar på det:

Skrivet av biet:

Varför tror jag detta? Jo, för när jag stänger av wifi på routern så fungerar xbox-spelandet laggfritt. Jag tänker alltså att det är wifi som här skapar en konflikt.

Min första tanke var iofs att routern hade en dålig throughput eller inte klarade av tillräckligt många samtidiga sessions. Ditt förslag ang att kolla torrents osv var ju bra, sånt brukar tendera att få dåliga/begränsade routrar att slå i taket. TS kan säkert labba lite med den stationära och se ifall problemet är tydligare i vissa situationer.

Skrivet av madtop:

Varför skulle routerns AP skapa problem när boven i dramat (dator plan 2) inte ansluter mot den? Och varför kallar du en lösning med flera AP för att "lappa"?

Läste du egentligen vad jag skrev i mitt första inlägg? Att jag trodde det var routern som var orsaken, alltså inte datorn. Att lappa i det här fallet är då att istället för att lösa det egentliga problemet så sätter man in en AP, men routern kommer fortfarande orsaka problem. Att koppla in en extra AP till en Fungerande router är en helt annan sak.

Skrivet av madtop:

Det är möjligt att du får bättre signalstyrka med en ny router. Men du får ännu bättre signalstyrka på båda planen med en extra AP som sitter på övre plan.

Bättre signalstyrka ja, men den ena AP:n kan då vara det som har orsakat problemen hela tiden och kommer fortsätta med det.
Men jag kan personligen tycka att i en lägenhet på två plan så bör man klara sig utan extra AP, när jag själv sitter i en villa med min router instoppad i en garderob på övervåningen och har tillräcklig mottagning i källaren två våningar under. Sen så visst kan det finnas behov ändå; trots tillräcklig signalstyrka håller jag på för fullt att dra nya kablar för att kunna koppla in bl.a. just en AP då jag tycker det hackar lite för mycket ibland när man strömmar film över wifi långt ifrån min router.

Skrivet av madtop:

Alternativet är det som TS själv föreslår: dra kabel till datorn.

Absolut, en stationär dator behöver inte ha trådlöst så kan man dra en kabel är det att föredra. Oavsett skulle jag inte vilja göra någonting med en router som jag tror har problem, utan att säkerställa att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Oj, såg nu att diskussionen inte var död (efter mitt senaste inlägg 25/8), vilket jag blev positivt överraskad av.

Och den ivriga diskussionen mellan er är ju precis det jag, och andra i liknande situation, vill läsa om, dvs få ljus på de olika alternativen som finns! Det tackar jag och bockar för!

Jag har inte riktigt bestämt mig ännu till 100 %, men en tanke som vuxit sig starkare på sistone är att jag köper en homeplug som placeras vid routern på nedervåningen och sätter den andra vid wifi-datorn på övervåningen - trådburet i bägge ändar givetvis. Då slipper jag oroa mig för den eventuellt dålig routerns wifi´n som jag misstänker kan vara en stor del av att kvalitén blir så lidande (ja, jag har också hört och läst om att den router som jag har inte är den bästa...)

Jag är ute efter stabil uppkoppling, och om snabbheten (på wifi-dator-surfandet) blir lite lidande av homeplug-alternativet, så är det inte så viktigt (wifi-datorn används mest av ungarna för att titta på Youtube och liknande, men inte för nedladdningar/torrents - så hastigheten behöver inte vara överdrivet snabb, bara stabilt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Laggar internet på xboxen när wifi är igång?

Ja, väldigt ofta.
Jag upplever inte att det blir denna lagg om någon sitter vid datorn som är uppkopplad med kabel, så därför har jag kommit fram till att det är just det trådlösa som ställer till det.

Jag har uppdaterat drivrutiner och grundligt kört igenom och kollat ev virus på wifi-datorn - för att färdigställa att det inte är problemet/-en.