Få virtuellt nätverkskort att fungera i Hyper-V

Permalänk
Medlem

Få virtuellt nätverkskort att fungera i Hyper-V

Hej är lite av en novis när det gäller server nätverk. Just nu har jag en server som är direkt kopplad till fiber. Jag hade tänkt använda Hyper-V med nätverksanslutning till varje VM men det verkar inte fungera. Jag misstänker att den inte lyckas dela ut några lokala IP adresser till de virtuella maskinerna, något som gjordes automatiskt när jag körde servern genom en router och sedan till fiber. Går det att få Windows Server att dela ut IP adresser till dessa virtuella nätverkskort eller är jag helt ute och cyklar?

EDIT: Naturligtvis är det lokala IP adresser det gäller, vill helt enkelt kunna ansluta VM:erna till nätet.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Om du vill att flera servrar fysiska som virtuella ska dela på samma publika ip-adresser behöver du en router som kan göra nat. Antingen en fysisk eller en virtuell server med typ pfsense.

Kan du rita upp hur du tänker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du vill att flera servrar fysiska som virtuella ska dela på samma publika ip-adresser behöver du en router som kan göra nat. Antingen en fysisk eller en virtuell server med typ pfsense.

Kan du rita upp hur du tänker?

Det sistnämnda låter som om det passar den tillämpning jag är ute efter.

Så här:

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk

Funkar det inte bara att göra en virtuell växel och peka den på nätverkskortet?

EDIT: Såg inte att du inte hade en router

EDIT2: Detta kanske kan funka: https://www.youtube.com/watch?v=5rOwcX84chs
Server 2012 är ju ungefär samma som server 2008

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

EDIT2: Detta kanske kan funka: https://www.youtube.com/watch?v=5rOwcX84chs
Server 2012 är ju ungefär samma som server 2008

Tyvärr så skiljde sig en del från server 2008 när det gäller hur man installerar routingtjänsten. Hittade dock en guide och lyckades installera den ändå. Gör precis som han i videon men det delas fortfarande inte ut någon lokal ip adress till min virtuella maskin så lätt och direkt som han visade det. Så jag är i stort sett fortfarande på ruta ett.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Skrivet av Shirayukiie:

Tyvärr så skiljde sig en del från server 2008 när det gäller hur man installerar routingtjänsten. Hittade dock en guide och lyckades installera den ändå. Gör precis som han i videon men det delas fortfarande inte ut någon lokal ip adress till min virtuella maskin så lätt och direkt som han visade det. Så jag är i stort sett fortfarande på ruta ett.

Har du någon DHCP server? Annars kommer den själv klart inte dela ut några adresser.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Det fysiska nätverket ska vara i external mode till en switch kallad internet.
Sedan skapar du en till virtuell switch som är internal. Där placerar du dina virtuella maskiner samt att hyper-v kommer få en IP-där.

Sedan installerar du en pfsense virtuell maskin, med två nätverkskort. Inaktivera det nätverkskortet som har tagit den publika IP-adressen idag på hyper-v.

När pfsense är online borde alla få dhcp. Du kan logga in i pfsense och skapa nat om det är tjänster som ska nås utifrån. Tex. rdp mot hyper-v hosten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det fysiska nätverket ska vara i external mode till en switch kallad internet.
Sedan skapar du en till virtuell switch som är internal. Där placerar du dina virtuella maskiner samt att hyper-v kommer få en IP-där.

Sedan installerar du en pfsense virtuell maskin, med två nätverkskort. Inaktivera det nätverkskortet som har tagit den publika IP-adressen idag på hyper-v.

När pfsense är online borde alla få dhcp. Du kan logga in i pfsense och skapa nat om det är tjänster som ska nås utifrån. Tex. rdp mot hyper-v hosten.

http://i.imgur.com/KHkV8qq.png

Konkret och koncist, det gillar jag!
Lyckas dock inte få pfSense att fungera (första gången jag använder det). Följde den här guiden till punkt och prick men pfSense hittar bara 255.255.255.255 och allt kör ihop sig

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Konkret och koncist, det gillar jag!
Lyckas dock inte få pfSense att fungera (första gången jag använder det). Följde den här guiden till punkt och prick men pfSense hittar bara 255.255.255.255 och allt kör ihop sig

I den guiden använder de legacy network adapeters i hyper-v. Tror inte man ska behöva använda dem i senaste pfsense.
Du borde inte behöva installera om, bara välja assign interfaces igen.

Får du samma fel på både wan och lan sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

I den guiden använder de legacy network adapeters i hyper-v. Tror inte man ska behöva använda dem i senaste pfsense.
Du borde inte behöva installera om, bara välja assign interfaces igen.

Får du samma fel på både wan och lan sidan?

Alright ska pröva det!
Sist jag kollade så fick LAN 192.168.1.1/24 eller något sånt, kommer inte ihåg exakt.

En fråga förresten! Tror ni denna lösning kan uppnå mina önskemål?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Alright ska pröva det!
Sist jag kollade så fick LAN 192.168.1.1/24 eller något sånt, kommer inte ihåg exakt.

En fråga förresten! Tror ni denna lösning kan uppnå mina önskemål?

Du hade frigjort den publika ip-adressen från hyper-v så att pfsense kunde ta den? Eftersom åtgärden kräver att man är utan internet kan varken jag eller någon annan remote:a in och hjälpa dig.

Det du länkar kan nog lösa problemet, men frågan är om du kan öppna portar.