Vad kommer efter PCI-Express?

Permalänk
Medlem

Vad kommer efter PCI-Express?

Vi hade ju AGP-slot förut som blev ersatt av PCI-Express.
Kommer det något nytt?

Permalänk
Medlem

Tror inte något på allvar kommer komma än på flera år.

Permalänk
Medlem

PCI-E är basen för:

  1. Intel DMI - länken mellan processor och PHC (moderkortets I/O)

  2. Thunderbolt 1, 2 och 3

  3. SATA-Express

  4. Express CARD

  5. M.2

  6. XQD-card

Bara för att nämna några, så jag tror inte att PCI-E försvinner på en stund.

Permalänk

Du glömde pci.

Tror de kommer fortsätta med pci-e tills de får slut på pinnar och då kommer troligen något liknande med fler lines typ x32 pci-e eller nått

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Parallell PCI har inget att göra med PCI-e förutom att de delar namn, att standarden förvaltas av samma intressegrupp (PCI-SIG) och att PCI-e är en efterföljare av PCI. Faktum är att PCI är mer likt AGP än PCI-e.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Vi hade ju AGP-slot förut som blev ersatt av PCI-Express.
Kommer det något nytt?

När det väl finns en enorm efterfrågan av teknik som gör att PCI-E agerar flaskhals så kommer du nog se att den byts ut men idag finns det få tekniker som använder PCI-E 3.0 fullt ut. PCI-E kommer att vara standarden de nästkommande tio åren skulle jag tro.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Tror som de flesta ovan att PCI-E standarden är här för att stanna inom överskådlig tid, då de flesta företag insett att det är för dyrt att köra egna lösningar.

Att t.ex. Apple själva övergav sin egen Firewire för ärkerivalen USB är väl just nu det största som pekar på just detta. Standarder är bra, och det gagnar dessutom oss slutanvändare genom stabilitet ur både drifts- och inköpssynpunkt.

Hur många sitter inte på någon högtalardevice med gamla eller nya Iphone-anslutningen!?
RCA-kontakten har hängt med sedan 40-talet, det kan man kalla standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vi hade ju AGP-slot förut som blev ersatt av PCI-Express.
Kommer det något nytt?

Har inte läst så mycket men har för mig att Nvidia höll på med NVlink eller något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fufuheo:

Har inte läst så mycket men har för mig att Nvidia höll på med NVlink eller något.

Ja, fast det lär inte dyka upp för konsumenter.

Endast superdatorer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, fast det lär inte dyka upp för konsumenter.

Endast superdatorer.

Okej, det var ju tråkigt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att nästa steg är att köra grafikkort externt i en låda med thunderbolt till valfri dator.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dulingen:

Jag skulle gissa att nästa steg är att köra grafikkort externt i en låda med thunderbolt till valfri dator.

Det är långt ifrån felfritt och jag skulle vilja se tekniken fungera utan att tappa bandbredd innan den ens kommer upp på tal om att ersätta PCI-E x16. Idag så är den lösningen inte ens nära.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dulingen:

Jag skulle gissa att nästa steg är att köra grafikkort externt i en låda med thunderbolt till valfri dator.

Det är fortfarande PCIe man kör genom TB-kabeln med en sådan lösning. Men jag tror och hoppas att du har rätt. Dock är det inget som tilltalar mig inom den närmaste framtiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror mer på att man integrerar funktionerna på samma chip/kort, i framtiden kommer det inte att finnas något behov av att ha expansionsplatser, de är ju redan nästan helt bortstädade för alla utom en liten del spelare som ska ha separat grafikkort, för anslöts allt via expansionskort, idag är det bara grafiken som återstår om än i oerhört små volymer.
Men tittar man på hur utvecklingen går lär cpu och gpu snart vara en och samma enhet oavset prestandaklass.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Det har ju fungerat under flera år och trots att Intel förbjudit tillverkare att lansera lösningar så har man kunnat bygg sina egna och de verkar inte tappa nämnvärt med prestanda (så länge som GPUn kan rendra till en extern skärm).

Citat:

Based on squinks' own tests and GTX 780 Ti reviews posted online, the performance seems to be around 80-90% of the full desktop performance based on synthetic benchmarks (3DMark and Unigine Heaven).

- http://www.anandtech.com/show/7987/running-an-nvidia-gtx-780-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror mer på att man integrerar funktionerna på samma chip/kort, i framtiden kommer det inte att finnas något behov av att ha expansionsplatser, de är ju redan nästan helt bortstädade för alla utom en liten del spelare som ska ha separat grafikkort, för anslöts allt via expansionskort, idag är det bara grafiken som återstår om än i oerhört små volymer.
Men tittar man på hur utvecklingen går lär cpu och gpu snart vara en och samma enhet oavset prestandaklass.

Oj. Tänk på alla som vill ha många skärmar (grafikkort), extra ljudkort och flera nätverkskort. Det är väldigt många företagsdatorer som kör med många instickskort. Det är absolut inte "oerhört" små volymer. Det är gigantiska volymer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon81912:

Oj. Tänk på alla som vill ha många skärmar (grafikkort), extra ljudkort och flera nätverkskort. Det är väldigt många företagsdatorer som kör med många instickskort. Det är absolut inte "oerhört" små volymer. Det är gigantiska volymer.

Och varför skulle inte det gå att lösa då? Du blandar snarare ihop behovet av många anslutningskontakter med behov av databussar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Och varför skulle inte det gå att lösa då? Du blandar snarare ihop behovet av många anslutningskontakter med behov av databussar.

Givetvis går det att göra det. Syftade mer på att du skrev: "idag är det bara grafiken som återstår om än i oerhört små volymer." Med tanke på att i princip samtliga datorer som säljs kör expansionskort och de flesta professionella modeller från HP / Dell etc kör flera stycken håller jag verkligen inte med om att det handlar om "oerhört små volymer".

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror mer på att man integrerar funktionerna på samma chip/kort, i framtiden kommer det inte att finnas något behov av att ha expansionsplatser, de är ju redan nästan helt bortstädade för alla utom en liten del spelare som ska ha separat grafikkort, för anslöts allt via expansionskort, idag är det bara grafiken som återstår om än i oerhört små volymer.
Men tittar man på hur utvecklingen går lär cpu och gpu snart vara en och samma enhet oavset prestandaklass.

Här måste jag kasta in denna träffsäkra kommentar från millennieskiftet, när Intel förutspådde 10 GHz år 2011:

Skrivet av TropicalPunch:

New paradigms… (2:59pm EST Wed Jul 26 2000)
What I'd like to know is if, by 2011, it will be necessary to have expansion cards (i.e. graphics cards, sound cards, or whatever) at all. The future computer I envision (and maybe it's just a coolaid trip) would be a box, with ports, that could be configured to do any number of functions, with the functionality added just-in-time… I'd like to see systems where _all_ resources could be dedicated to a specific task if the user so desired. The current model of dedicated components isn't terribly efficient.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alling:

Här måste jag kasta in denna träffsäkra kommentar från millennieskiftet, när Intel förutspådde 10 GHz år 2011:

Men nu har vi redan det mesta integrerat på samma krets och det blir mer av det hela tiden både hos kraftfulla datorer och på mobila sidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mrqaffe:

Men nu har vi redan det mesta integrerat på samma krets och det blir mer av det hela tiden både hos kraftfulla datorer och på mobila sidan.

Det jag menar. TropicalPunch var läskigt träffsäker i sin framtidsvision.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers