Permalänk
Medlem

Sata sladd/raid

Tjena!

har ett dilemma med att jag bara har 4 sata uttag...
cd spelare 3 hdd sen tog de ju slut... men vill ha mer storage!
sökt lite på raids o så sen kom jag över detta

Red Rapidly HDD Hard Drive Splitter Cable SAS 4i SFF-8087 36P to 4 SATA 7P 0.5M
SAS is a point-attached storage system, which compared to the previous parallel SCSI connection system has many advantagesPositive and passive latching ensures that the plug remains mated to receptacle.Data transfer speeds of up to 6Gbps.It is a substitute SCSI smaller, more flexible design of the serial connection system. SAS connector allows direct connection to the backplane device or via cableSpecification:Material:Plastic and CopperColor:RedSize:50 x 0.6cm/19.69 x 0.24"(L x W)Weight:42g

länk till en sådan sladd
http://www.ebay.com/itm/Red-Rapidly-HDD-Hard-Drive-Splitter-C...

om jag ser det rätt så kan man koppla flera "saker" till samma sata uttag? som tex. HDD

Eller är jag helt ute o cyklar?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING - Socket 1200 - Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB - Gigabyte RTX 3080 Aorus XTREME WATERFORCE - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - Seasonic FOCUS PX-850 80PLUS Platinum 850 Watt -
Samsung 970 EVO Plus series SSD 500GB M.2 - Samsung SSD 860 EVO 2TB (MZ-76E2T0B/EU) - Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Svart - Custom loop CPU & GPU 3x 360 Element - ULTITUBE D5 150 PRO with D5 NEXT pump - 6x Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm PWM - 3x Noctua NF-A14 iPPC-3000 140mm PWM.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
MSI X299 SLI Plus, Socket-2066 - Intel Core i7 7820X - MSI Seahawk EK 1080 Ti - Samsung 750 EVO 500Gb SSD -
Corsair dominator platinum 32GB 3200MHz - Corsair RM 1000, 1000w 80+ Guld - Thermaltake Core X5 - Tempered Glass Snow Edition - Custom loop CPU & GPU.

Permalänk
Medlem

Det går, men rekommenderar dig att inte göra det. Plocka helt enkelt ut din cd-läsare (?!) ur datorn och problemet är löst. Sen vet jag inte om det moderkort skulle fungera särskilt bra med det där.

Permalänk
Medlem

Japp, en rejäl cykeltur.

Den här kabeln passar till ett raid-kort som har specialkontakter i andra änden.

Och ett raid-kort (eller SATA-kort) är vad du behöver.

Edit: Port - ansluter en pryl. Buss - ansluter flera prylar.

Permalänk
Medlem

okej tack för svaren
o cd spelaren används ju typ aldrig haha (bra o ha)

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING - Socket 1200 - Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB - Gigabyte RTX 3080 Aorus XTREME WATERFORCE - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - Seasonic FOCUS PX-850 80PLUS Platinum 850 Watt -
Samsung 970 EVO Plus series SSD 500GB M.2 - Samsung SSD 860 EVO 2TB (MZ-76E2T0B/EU) - Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Svart - Custom loop CPU & GPU 3x 360 Element - ULTITUBE D5 150 PRO with D5 NEXT pump - 6x Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm PWM - 3x Noctua NF-A14 iPPC-3000 140mm PWM.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
MSI X299 SLI Plus, Socket-2066 - Intel Core i7 7820X - MSI Seahawk EK 1080 Ti - Samsung 750 EVO 500Gb SSD -
Corsair dominator platinum 32GB 3200MHz - Corsair RM 1000, 1000w 80+ Guld - Thermaltake Core X5 - Tempered Glass Snow Edition - Custom loop CPU & GPU.

Permalänk
Medlem

Som @Perb säger, det är en annan kontakt SAS -> SATA.

Men om du verkligen vill ha mer lagring, titta på ett enkelt PCI-E kontroller kort?
Finns en uppsjö av dem:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s233823689&o=produkt_pr...
Notera bara några saker.

1) Inte alla dessa stöder CD/DVD, men de flesta gör, dock inte säkert du kan boota från dem då.
2) Du behöver drivrutiner till dessa, vilket ska medfölja, men kolla upp så de stöder Win 8.1/10 iaf så de är framtidsäkrade.
3) bry dig inte om Sata 3 (6Gbps), för sakens skull, det går lika bra med Sata 2 (3Gbps) för detta, då du bör endast ha dem till lagrings diskar, inte SSDer. SSD tappar mycket prestanda av att sitta på extra kontrollers, och bör alltid sitta på intel chip om det går.
4) Sätt helst inte systemdisk på dessa, eller spel-disk, då de kan ev kräva lite mer CPU kraft för att jobba mot HDDn, annars kan du får otrevliga "frysningar" i spelen/systemet. Till ren lagrings disk fungerar de bra dock.
5) Kvaliten... viktigaste är chippet som sitter på dem och drivrutinerna. Inte märket. Highpoint är tex ett känt märke, men även ett noname med bra chip är minst lika bra.

Har inte tid att titta noga efter ett just nu, men ska se om jag kan ordna till kväll, om ingen annan gett ett bra förslag.

EDIT: Detta verkar vara rätt okej, ingen super kontroller, men duger mer än väl till enkel lagring (HDD).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=964051
Ger dig 2 portar och klarar 400-500MB/s iaf (pga PCI-E porten 1X). Räcker och blir över för enkla HDDs.

De har vassare kort typ:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1739769
Men då bör du ha både 2X PCI-E 2.0 och det är overkill om du inte tänkte bokstavligt talat ösa in HDDer.
Dessutom så har den ändå ca 1000MB/s teoretiskt bandbredd.

Varför jag valde dessa och inte många andra billiga? Win 8 stöd och Win 10 stöd och marvell gör visserligen inte "intel" perfekta styrkretsar, men de är ändå ett av de bästa 3:e part med bra drivrutins stöd och framtids säkring.

Det kanske dock finns något alternativ med liknande som är lite billigare, dock har jag inte sett någon i snabb tittarna nu.
Har någon ett bättre förslag så kom med det

Permalänk
Medlem

Varningens finger också: Vissa äldre och billigare kort har klara begränsningar på storlek på disken. Vissa klarar bara mindre diskar. Kolla så de inte har en gammal begränsning (2TB? 3TB 4TB?).
Bara så du inte sitter med skägget fast i brevlådan.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max