Installera om en dator med FileVault2 kryptering?

Permalänk
Medlem

Installera om en dator med FileVault2 kryptering?

Hej!

Jag ska installera om min dator som är FileVault2-krypterad. Jag är lokal admin på datorn men den är "managerad" av IT-avd så jag kan inte dekryptera den utan att behöva svara på en massa frågor. Så frågan är hur man går till väga för att göra så? När jag använt PGP på WIndows så var man tvungen att dekryptera MBR med ett specialverktyg och undrar hur det är på OSX? Vad jag lyckats läsa mig till är att FV är ett ganska simpelt krypteringssystem.

Hittade en URL som visade hur man kan gå till väga men undrar ifall den stämmer? https://luzifer.io/blog/howto-easily-break-filevault-disk-enc...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem

@Slasse: Är det inte lättast att kontakta IT-avdelningen istället för att krångla? Det brukar inte ens vara tillåtet att göra sådant som du beskriver på en jobbdator, kanske är det på erat jobb, vad vet jag... Sorry har tyvärr inga tips.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Slasse: Är det inte lättast att kontakta IT-avdelningen istället för att krångla? Det brukar inte ens vara tillåtet att göra sådant som du beskriver på en jobbdator, kanske är det på erat jobb, vad vet jag... Sorry har tyvärr inga tips.

Nä, det är nog inte tillåtet. (Man får inte köra för fort heller, eller dricka öl på stan utanför en servering, eller gå mot rött ljus...)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem

Allt är möjligt men får nog hålla med xpanterx där, kolla med din IT avdelning.
Är det så att dom inte tillåter det så finns det säkerligen goda skäl till det.

Aldrig fel att jobba på relationerna med IT-avdelningen, brukar löna sig i längden.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §8*

Tråd låst då vi ej tillåter uppmaning/medhjälp till brott (dataintrång).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...