Bootscan med Norton - hur?

Permalänk
Medlem

Bootscan med Norton - hur?

Hej,

Bestämde mig nyligen för att kolla igenom min dator rätt ordentligt, och genom de tänkte jag göra en mängd olika sysslor - bland annat göra en Boot Scan AV-sökning.
Jag använder Norton, vilket jag är helt nöjd med, men ska jag vara helt ärlig så känns de inte såpass tydligt med Norton hur man gör en Bootscan med detta AV.
Så hur gör man? Har stött på "Norton Bootable Recovery Tool", vilket först verkade vara det jag letar efter. Men å andra sidan känns den tjänsten lite mer som när ens dator är helt nersölad med virus och man bara måste blåsa datorn. Men jag har ju inget virus vad jag vet, jag vill ju bara göra en riktigt djup AV-sökning, en sån som tar flera timmar. Jag vill inte blåsa min dator till fabriksläge igen, vilket den tjänsten ger mej intrycket av. Hur fungerar denna tjänsten?

Samtidigt har jag läst att man kan gå in på nåt som kalla Norton Boot Time Scan, och ändra till "Aggressive Mode" vilket gör att Norton gör sin standard startup-skanning mer aggressivt, men jag letar ju efter en megaskanning på flera timmar, inte en som bara gör att startandet av Windows tar 10 min extra...

Hjälp behövs tack.

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk

Jag använder mig av gratis Avast! och den har Uppstarts Scanning.
samt bootbar Räddningsdisk för CD eller USB minne. Se denna sida för information men ladda ner Avast! från original källan.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@steffeeh
Du kan ju alltid testa guiden på Nortons egna webbsida; Söka igenom datorn med Norton Bootable Recovery Tool

@Waxinator
Hur hjälper detta trådskaparen? Trådskaparen ville ha hjälp med Norton och inte avast!.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

@Waxinator
Hur hjälper detta trådskaparen? Trådskaparen ville ha hjälp med Norton och inte avast!.

TS ville ha hjälp med att köra en riktig boot scanning och det har jag hjälpt till med.
Vad är det för fel med att prova flera lösningar ??? (Gratis!)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

TS ville ha hjälp med att köra en riktig boot scanning och det har jag hjälpt till med.
Vad är det för fel med att prova flera lösningar ??? (Gratis!)

Trådskaparen undrade hur man fick igång boot-sökningen med hjälp av Norton och inte med något annat antivirus-program. avast! är inte Norton. Missförstå mig dock inte. Gratis är aldrig fel, men trådskaparen ville bara ha hjälp med just Nortons boot-sökning. Om jag har fel, så var steffeeh lite kryptisk av sig

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Så jag ska i stort sett hitta en USB jag kan avvara för stunden, lägga in Norton-tjänsten på den, men sen vad? Hur får jag igång de hela? Och riskerar jag förlora någon information när jag kör denna tjänsten?

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

Jag ursäktar mig för det sena svaret, men du citerade mig inte och därav fördröjningen

Skrivet av steffeeh:

Så jag ska i stort sett hitta en USB jag kan avvara för stunden, lägga in Norton-tjänsten på den, men sen vad? Hur får jag igång de hela? Och riskerar jag förlora någon information när jag kör denna tjänsten?

Du skapar ett bootbar USB-minne, sätter i den i någon USB-port, startar om datorn och går in i BIOS. Gör så att datorn startar med USB-minnet. Spara och gå ur BIOS. Följ sedan instruktionerna.

Om ditt BIOS inte stödjer USB-boot, så bränner du helt enkelt över innehållet i ISO-filen du har från Norton och startar datorn med den. Följ sedan instruktionerna även där.

Nej. Du ska inte förlora något, för den söker ju endast efter sabotageprogram.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.