Permalänk
Medlem

Dålig prestanda med crossfire

Har problem med min bärbara dator (X-2048B) AMD 7970m x 2, I7 3610QM 2.3-3.3 GHz.

Har spelat lite ARK nu på slutet och börjar bli less på att prestandan inte är på topp, kan endast köra på "low" för att det inte ska lagga.

Det blir ingen skildnad då jag kopplar bort crossfire i catalyst control center, det är nästan så att prestandan blir något bättre om jag kör "singel"

Jag har dom nyaste uppdateringarna när det gäller drivrutiner. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig att försöka felsöka problemet? eller är det helt enkelt en för dålig dator?

Permalänk
Medlem

På min alienware m18x r2 så hände detta mig ibland, jag gick in i Afterburner och kontollerade så att båda korten arbetade, i många av fallen så va det bara en av dom som användes.
Fick ibland gå tillbaka till en annan drivrutin då eller ställa in en egen profil för just det spelet
KAN även vara så att spelet inte stödjer CF. (ingen aning om just ARK gör det)

Förmodar att du kör i fullscreen då crossfire inte fungerar i window mode

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

På min alienware m18x r2 så hände detta mig ibland, jag gick in i Afterburner och kontollerade så att båda korten arbetade, i många av fallen så va det bara en av dom som användes.
Fick ibland gå tillbaka till en annan drivrutin då eller ställa in en egen profil för just det spelet
KAN även vara så att spelet inte stödjer CF. (ingen aning om just ARK gör det)

Förmodar att du kör i fullscreen då crossfire inte fungerar i window mode

Jo jag kör i fullscreen

Hur kan jag kolla att båda grafikkorten arbetar?
Hur kan jag göra en egen profil för olika spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kermit4:

Jo jag kör i fullscreen

Hur kan jag kolla att båda grafikkorten arbetar?
Hur kan jag göra en egen profil för olika spel?

Gå in i inställningar i AB och kolla om ulps är inaktiverat. Det kan hjälpa. Ulps betyder om jag inte mins fel "ultra low power state" och om man stänger av det vill jag minnas att man kan se bättre prestanda i vissa spel. Minns att jag gjorde det när jag skaffade ett till grafikkort, har för mig att det gjorde skillnad.

Edit: fast även med Cf avstängt borde du få bättre än low med det kort du har. Har du alla drivare mm installerat?

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Gå in i inställningar i AB och kolla om ulps är inaktiverat. Det kan hjälpa. Ulps betyder om jag inte mins fel "ultra low power state" och om man stänger av det vill jag minnas att man kan se bättre prestanda i vissa spel. Minns att jag gjorde det när jag skaffade ett till grafikkort, har för mig att det gjorde skillnad.

Edit: fast även med Cf avstängt borde du få bättre än low med det kort du har. Har du alla drivare mm installerat?

Hur kan jag se om båda grafikkorten arbetar, rekomenderat program?

Jag ska defenetivt kolla upp ulps när jag kommer hem.

alla drivrutiner är uppdaterade. Joo precis, det är konstigt att jag inte kan köra med högre inställning än low även med inaktiverad CF.

Permalänk
Medlem

Du laddar ner MSI afterburner och där kan du se GPU användning.
Man kan göra profiler i amd CCC
Kan det vara så att din dator har en integrerad gpu i din processor? ISF kan det vara så att den kör på den

Skrivet av kermit4:

Jo jag kör i fullscreen

Hur kan jag kolla att båda grafikkorten arbetar?
Hur kan jag göra en egen profil för olika spel?

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Nu har jag laddat ner MSI Afterburner och även FurMark. Jag kan inte märka någon direkt skilnad med dom gamla vs nya drivrutinerna. Detta är då jag spelar ARK med inställningar LOW!

Här är några Print screen:

ARK Crossfire disable:

ARK Crossfire enable:

Furmark crossfire disable:

Furmark crossfire enable:

Furmark crossfire disable gamla drivrutiner:

Furmark crossfire enable gamla drivrutiner:

@Tazadar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Gå in i inställningar i AB och kolla om ulps är inaktiverat. Det kan hjälpa. Ulps betyder om jag inte mins fel "ultra low power state" och om man stänger av det vill jag minnas att man kan se bättre prestanda i vissa spel. Minns att jag gjorde det när jag skaffade ett till grafikkort, har för mig att det gjorde skillnad.

Edit: fast även med Cf avstängt borde du få bättre än low med det kort du har. Har du alla drivare mm installerat?

Alltså jag har försökt hitta rätt "enableulps" men känner mig inte säker på vilken av dom jag ska sätta på 0. Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt mapp att gå in och ändra i?

Ena beskrivningen säger att det ligger under: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Video

Där finns det även flera mappar med "enableulps" medans en annan beskrivning visar på att man ska gå in under: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Class

Permalänk
Medlem

Prova göra en 3dmark bench och se vad du får för poäng?

Jag fick denna poängen med mina 7970m CF (lite överklockade)
http://www.3dmark.com/fs/2252653

MEN! tydligen så fungerar inte AMD korten bra till det spelet.

Läs på https://steamcommunity.com/app/346110/discussions/0/615086038...

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av kermit4:

Alltså jag har försökt hitta rätt "enableulps" men känner mig inte säker på vilken av dom jag ska sätta på 0. Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt mapp att gå in och ändra i?

Ena beskrivningen säger att det ligger under: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Video

Där finns det även flera mappar med "enableulps" medans en annan beskrivning visar på att man ska gå in under: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Class

Inställningar i afterburner... advancerade inställningar tror jag det är.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Prova göra en 3dmark bench och se vad du får för poäng?

Jag fick denna poängen med mina 7970m CF (lite överklockade)
http://www.3dmark.com/fs/2252653

MEN! tydligen så fungerar inte AMD korten bra till det spelet.

Läs på https://steamcommunity.com/app/346110/discussions/0/615086038...

Nått stort problem verkar det ju vara med tanke på vilka poäng man får:

Permalänk
Medlem

Ingen support för SLI & Crossfire

Ark har noll support för mer än en GPU i nuläget Det kommer dock inom en månad med Dx12!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

Ark har noll support för mer än en GPU i nuläget Det kommer dock inom en månad med Dx12!

Jo precis men det hjälper inte mig så mkt med dom här dåliga poängen i 3Dmark.

Är det så pass dåligt att det bara är åå uppgradera till en nyare dator helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kermit4:

Jo precis men det hjälper inte mig så mkt med dom här dåliga poängen i 3Dmark

Din graphic score är ju ganska dålig. Ett ensamt 7970m landar väl runt 5000? Sen står det ju faktiskt "Graphics driver is not approved".

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Din graphic score är ju ganska dålig. Ett ensamt 7970m landar väl runt 5000? Sen står det ju faktiskt "Graphics driver is not approved".

Hur ska man kunna felsöka problemet och möjligtvis kunna åtgärda det?

Permalänk
Medlem

@kermit4: Det är ju lite svårare att felsöka en laptop än en vanlig pc om det är hårdvarufel. Är inte alls hemma på laptops.

I Furmark som du testade i först kör inte i fullscreen, så där får du inte båda korten att arbeta oavsett om dom fungerar eller inte. Men i firestrike ska det gå. Kör lite fler tester i spel som du vet kör fullscreen och har fullt stöd för crossfire.

Du hade markerat den lilla rutan "Disable ULPS" i afterburner?

Annars är det enda råd jag kan ge, är att avinstallera båda korten, rensa drivrutinerna med ddu och installera på nytt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |