Fel på grafikkort? Pixlar kommer och går

Permalänk
Medlem

Fel på grafikkort? Pixlar kommer och går

Tjenare allihopa sedan en vecka tillbaks så har mitt grafikkort laggat? Är inte så duktig på datorer så jag gissar på att det är grafikkortet.
Om det är det vet någon här hur man fixar det eller är det bara att köpa ett nytt? Tacksam för svar
Här är även en liten film hur det ser ut.

https://www.youtube.com/watch?v=N8ZMMp5lM7s&feature=youtu.be

[Edit] Får även små lagspikes och allt jag lirar känns allmänt laggit [ Gtx 770]

Permalänk
Medlem

Vad jag kunde se, så är detta pixel artifakter, vilket är typiskt för ett skadat kort (överhettning?).

Dock enligt vad som sägs här Issues with ATi pixel errors / artifacts kan det vara strömförsörjnings problem (för mkt kopplat till en kedja på nätdelen) så det kan vara värt att kontrollera.

Om det är kortet som är skadat är det inget man kan göra åt det, dock fortsätter det att fungera men kan plötsligt bara dö.
Så, tyvärr i det fallet är det är nytt kort som gäller.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Och de senaste drivrutinerna antar jag är installerade? Eller har du varit inne o kollat nyss om det finns någon ny uppdatering?

Permalänk
Medlem

Tack

@Belzader:
Tack så mycket för svaret ska kolla påt

Permalänk
Medlem

@zsebbez:
Jo nyaste drivrutinerna

Permalänk
Medlem

Brukar tyda på för mycket OC

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd:
Saken är den har aldrig gjort det på den här datorn

Permalänk
Medlem

har du någon garanti kvar så lämna tillbaka det annars..

Du kan ju dock testa http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...
Och installera om kortet och se om det hjälper

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sliz:

Tjenare allihopa sedan en vecka tillbaks så har mitt grafikkort laggat? Är inte så duktig på datorer så jag gissar på att det är grafikkortet.
Om det är det vet någon här hur man fixar det eller är det bara att köpa ett nytt? Tacksam för svar
Här är även en liten film hur det ser ut.

https://www.youtube.com/watch?v=N8ZMMp5lM7s&feature=youtu.be

[Edit] Får även små lagspikes och allt jag lirar känns allmänt laggit [ Gtx 770]

Det där är grafiska artefakter. Kan bero på antingen skadat kort, överhettning, dåliga drivrutiner eller problem med nätagget. Hur gammalt är kortet?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna underklocka kortet lite för att se om det gör någon skillnad. Vad har för temperaturer på kortet?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Tumnus:
Inte ens 2 år gammalt. Cirkus 70 veckor

Permalänk
Medlem