Duger Intel compute stick för streaming via netflix och dreamfilm?

Permalänk
Avstängd

Duger Intel compute stick för streaming via netflix och dreamfilm?

Hejsan. Första gången jag fick syn på en sån här och tyckte att det såg bra ut och hade lovande specifikationer. Men jag vet inte hur mycket som krävs för att kolla på film via nätet, krävs ju knappast en processor med 3 ghz som kostar 4-5k. Jag tror detta kan räcka eller har jag fel?

https://www.komplett.se/product/839927/datorer/stationra-dato...

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

Hejsan. Första gången jag fick syn på en sån här och tyckte att det såg bra ut och hade lovande specifikationer. Men jag vet inte hur mycket som krävs för att kolla på film via nätet, krävs ju knappast en processor med 3 ghz som kostar 4-5k. Jag tror detta kan räcka eller har jag fel?

https://www.komplett.se/product/839927/datorer/stationra-dato...

Du behöver nästan ingenting egentligen, huvudsakligen är att du har ett stabilt och bra nätverk om du ska streama film.

Annars har du chromecast om du har Android som är billigare och då styr du tex Netflix via telefon till tvn, via ditt nätverk.

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/medianatverksspelare/goo...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

En kompis köpte en compute stick i våras och han prisade den till skyarna. Ett par månader senare tog åskan och bestämde sig att det var för lite drag i min svägerskas HTPC, vilket slutade med att den magiska svarta röken försvann ur burken och HTPC'n blev obrukbar.

Som ersättare tänkte jag direkt på Intels lilla wunderkind. Nytt tangentbord, HDMI-kabel och Stickan och vi var klara för att köra.

Jag hade inga problem med att streama från Swefilmer, Movietube och Netfilx HD youtube flöt också på. Dock tycker jag att det små laggade när jag spelade upp Kung Fury via SVTplay. Jag testade inte Popcorntime. Några små anmärkningar dock;
1 USB ingång, lite snålt, men det går att koppla till en externmatad USB hub då är det inga problem att koppla in en extern hårddisk.
Det finns bara wireless wifi och då måste den i absoluta närheten av routern <3 m. Du kan köra USB-> LAN adapter men då försvinner din USB, som bör användas till trådlöst tangentbord med musplatta.

Min slutsats är om man vill ha ett dator interface på TVn så rekommenderar jag denna lilla pryl, det är inget kraftpaket där 3-4 flikar i Chorme kan sega ner hela systemet. Men jag tycker detta är ett bättre alternativ än Chromecast, vilket jag har hemma också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 8301a:

En kompis köpte en compute stick i våras och han prisade den till skyarna. Ett par månader senare tog åskan och bestämde sig att det var för lite drag i min svägerskas HTPC, vilket slutade med att den magiska svarta röken försvann ur burken och HTPC'n blev obrukbar.

Som ersättare tänkte jag direkt på Intels lilla wunderkind. Nytt tangentbord, HDMI-kabel och Stickan och vi var klara för att köra.

Jag hade inga problem med att streama från Swefilmer, Movietube och Netfilx HD youtube flöt också på. Dock tycker jag att det små laggade när jag spelade upp Kung Fury via SVTplay. Jag testade inte Popcorntime. Några små anmärkningar dock;
1 USB ingång, lite snålt, men det går att koppla till en externmatad USB hub då är det inga problem att koppla in en extern hårddisk.
Det finns bara wireless wifi och då måste den i absoluta närheten av routern <3 m. Du kan köra USB-> LAN adapter men då försvinner din USB, som bör användas till trådlöst tangentbord med musplatta.

Min slutsats är om man vill ha ett dator interface på TVn så rekommenderar jag denna lilla pryl, det är inget kraftpaket där 3-4 flikar i Chorme kan sega ner hela systemet. Men jag tycker detta är ett bättre alternativ än Chromecast, vilket jag har hemma också.

Skönt att höra tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson200:

Du behöver nästan ingenting egentligen, huvudsakligen är att du har ett stabilt och bra nätverk om du ska streama film.

Annars har du chromecast om du har Android som är billigare och då styr du tex Netflix via telefon till tvn, via ditt nätverk.

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/medianatverksspelare/goo...

Skickades från m.sweclockers.com

Vill bara korrigera här att Chromecast fungerar lika bra med en IOS-enhet eller en dator som har Chrome med plugin för att skicka till Chromecast.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Skönt att höra tack.

Skickades från m.sweclockers.com

har typ samma specs i mina kina surfplatta och den streamar 1080p utan problem så kan inte tänka mig något annat än att det ska funka på compute stick. Dock har jag läst att en del klagar på klent wifi i den.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Om Android PCs som MK8xx serien kan streama 1080p så borde väl Intel Compute Stick också kunna det

Permalänk
Avstängd

Om jag köper chromecast hur kopplar jag ett tangetbord och mus till den? Via tvns usb?

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

Om jag köper chromecast hur kopplar jag ett tangetbord och mus till den? Via tvns usb?

Du styr chromecast med telefon enklast

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Jansson200: Fast om jag bara vill styra den via mus och tangentbord via usb hur gör man då?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Avstängd

@deppan: Och man kan kolla på dreamfilm via den?

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

@Jansson200: Fast om jag bara vill styra den via mus och tangentbord via usb hur gör man då?

Jag har inte chromecast själv, men chromecast streamar film och appar från enheter till tvn. Tror inte att du kan styra chromecast med tvn på det viset. Däremot kan du använda datorn som styrenhet.

Som sagt vet jag inte allt om chromecast förutom att stickan ska in i tvn och på samma nätverk som enheten du vill styra den med är på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@deppan: Och man kan kolla på dreamfilm via den?

Bra fråga.

Kodi fungerar utmärkt iallfall.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §7*

Video som strömmas utan tillåtelse är en gråzon, men skulle mycket väl kunna klassas som upphovsrättsbrott. Av den anledningen vill vi inte ha den typen av diskussioner i forumet. Ta gärna en titt på piratkopiering-faq:en.

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...