Inköp grenuttag för LAN

Permalänk
Medlem

Inköp grenuttag för LAN

Hejsan,
har några frågor kring grenuttag och elcentraler för ett LAN på mellan 60-110 personer....
Jag kommer bearbeta detta steg-för-steg och hoppas ni hänger med.

Vi kommer koppla på följande sätt:

Elcentraler och 230V uttag:
63A elbjörn ->2st 32A elcentraler->2st vardera 16A undercentraler.
Det blir totalt 4st 16A undercentraler med 4st 230V-uttag på varje undercentral. Totalt 16st uttag.

Då är det såhär att det är planerat 16 lag som kommer närvara vilket ger ett 230V uttag från en undercentral var.
En undercentral= En "ögrupp" på 4 lag ger 20 personer som skall dela på en 16A undercentral.

Grenuttag:
Vad jag har läst så ska man beräkna 2st grenuttag på var femte deltagare. Planerat då på elcentralen som endast har 4st 230V uttag behövs det först en fördelare som delar upp ett uttag i två.

16A undercentral->4st Grenuttag "fördelare" ->8st Grenuttag

Fördelare: 3-vägs 3500W utomhusbruk ->ska vara två grenuttag på en av dessa för totalt 5st datorer

Grenuttag: 3-vägs 3500W JFB -> ska vara ett uttag per person där två stycken är på var femte deltagare.

Vad tror ni om dessa köp? båda har 3500W, känns som att man ska ha något "tåligare" eller av bättre kvalitet när det gäller fördelaren.
Räknar på 300W eller 1,25A per person och dator.

3500W/300W=11,67 datorer
alt.
3500W/230V=15,2A/1,25A=12,2 datorer

Vad tror ni om dessa? eller tror ni man kan ändra det jag kallar för en fördelare till ett vanligt grenuttag det också? Eller har ni andra alternativ man ska köra?

Tack på förhand
mvh R

Fel info
Permalänk
Medlem

16A för 20 Pers känns väldigt lite, blir ju bara ca 200w per person.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Du måste kunna dela upp 63an fler gånger. Vi har det som inkommande till hela byggarbetsplatser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

16A för 20 Pers känns väldigt lite, blir ju bara ca 200w per person.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är trefas som går till undercentralen... alltså 16A x3= 48A/20 deltagare ger 2,4A per deltagare. 2,4*230=552W per person.

Med andra ord väldigt mycket över. Finns Lanevents där de beräknat 36 deltagare på 16A-trefas.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Du måste kunna dela upp 63an fler gånger. Vi har det som inkommande till hela byggarbetsplatser.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du då? förklara gärna hur man kan då dela upp den mera.

Att köra en 32A central med trefas räcker inte till den här storleken vad jag förstått. Ger ut som mest 96A och då kommer det räcka till max 70 deltagare beräknat på 1,25A/person. kommer endast kunna dela upp en 32A på två stycken 16A undercentraler.

Med en 63A elcentral blir det istället lättare att dela upp allt och man kör då inte för påfrestat på kablarna?

Kommer behöva ha mellan 85A-140A fördelat med marginal och för all utrustning, såsom projektor, och två ljudsystem. Så som jag räknat ut det.

Permalänk
Medlem

Frågan om grenuttagen kvarstår?
går det tillochmed ta och ersätta de billiga grenuttagen med de som jag kallat för "fördelare"? Detta skulle isåfall minska kostnaderna. behöver bara en kontroll check så att det går av någon...